Problemen met schakelen met handbak D2 Td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Tata-D2

Problemen met schakelen met handbak D2 Td5

Berichtdoor Tata-D2 » 03 Jan 2014, 17:34

Beste mensen,

Sinds 1 week problemen met het schakelen en het lijkt steeds erger te worden.
Tijdens het rijden wil de pook slecht in en uit de versnelling. Dit geldt voor ALLE versnellingen.
Bij wegrijden in 1 of in achteruit zeer moeilijk in de versnelling te krijgen. Geen gekraak te horen, lijkt erop dat de boel geblokkeerd is.
Als motor uit is geen problemen met schakelen, maar loopt alles soepel.

Vorige week V-bak olie vervangen, maar geen effect.
Wat kan het zijn? V-bak verrot? Koppeling verrot?

Kmstand 321.000. Complete koppeling + vliegwiel vervangen bij 205.000km dus 116.000 lachende km's terug.
V-bak is nog nooit vervangen.

Graag jullie mening.
Groet, Willem

Tata-D2.
Disco 2003 Td5 handgeschakeld.

Lucas van Lierop

Re: Problemen met schakelen met handbak D2 Td5

Berichtdoor Lucas van Lierop » 03 Jan 2014, 17:53

Ben geen transmissiekenner dus ik roep maar wat maar mijn bak (ook een R380) is op 190.000 al preventief vervangen door Auto Rega omdat men vond dat het wel mooi geweest was. Achteraf vraag ik me af of dat nou echt nodig was maar goed... Echter 300.000+ is misschien wel veel? Wat betreft niet uit de versnelling te krijgen is dat ook bij stilstand?, in een normale situatie kun je in stilstand iig zonder te koppelen met gemak schakelen dus dan zou ik denken dat het niet in de koppeling zit.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2014, 18:08

Mmhhh, als de bak "droog" wel schakelt en met lopende motor niet zou ik het in de koppeling zoeken en niet in de bak. :(
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 03 Jan 2014, 18:10

Tata-D2 schreef:Sinds 1 week problemen met het schakelen en het lijkt steeds erger te worden.

Not the old steady plate problem :lol: :lol: :lol: been a while since we had that one.

So here we go viewtopic.php?f=14&t=4287&hilit=+R380, it's a simple and cheap fix.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2014, 18:14

Beter, een heel stuk goedkoper. Maar hoe komt het dan dat ie het wel goed lijkt te doen als de motort nie loopt? :roll: :roll:
Edward van Vugt

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jan 2014, 18:16

Tata-D2 schreef:Als motor uit is geen problemen met schakelen, maar loopt alles soepel.

Lucas van Lierop schreef:Wat betreft niet uit de versnelling te krijgen is dat ook bij stilstand?, in een normale situatie kun je in stilstand iig zonder te koppelen met gemak schakelen dus dan zou ik denken dat het niet in de koppeling zit.

Waarschijnlijk komt juist de koppeling niet goed vrij. De synchromesh-ringen werken e.e.a. tegen indien de koppeling niet goed vrij komt, ook in de achteruit want die is eveneens gesynchroniseerd.
Het zou kunnen dat, wanneer je de auto start in de eerste versnelling met ingetrapte koppeling, deze toch langzaam begint te rijden.

Groet,

Erik.

{EDIT] Ah, het probleem lijkt al te zijn benoemd door Rob Steward en het is dus niet de koppeling, wat ik in eerste instantie dacht.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 03 Jan 2014, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 03 Jan 2014, 18:18

Edward schreef:Beter, een heel stuk goedkoper. Maar hoe komt het dan dat ie het wel goed lijkt te doen als de motort nie loopt? :roll: :roll:

... because the whizzy bits in the clunky thing controlled by the pointy stick thing are not going roundy roundy and therefore you are selecting gears you didn't even know you had.

Was that technical enough for you ?

It's not the first or the last one I have had and probably won't be, the R380 internals are virtually bomb proof apart from the very early R380 suffix J ones which were not fitted to the D2 and that was mainshaft and layshaft problems. The steady plate is a known problem that gives exactly the symptoms described.

Rob

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2014, 18:29

RobStewart schreef:
Edward schreef:Beter, een heel stuk goedkoper. Maar hoe komt het dan dat ie het wel goed lijkt te doen als de motort nie loopt? :roll: :roll:

... because the whizzy bits in the clunky thing controlled by the pointy stick thing are not going roundy roundy and therefore you are selecting gears you didn't even know you had.

Was that technical enough for you ?

It's not the first or the last one I have had and probably won't be, the R380 internals are virtually bomb proof apart from the very early R380 suffix J ones which were not fitted to the D2 and that was mainshaft and layshaft problems. The steady plate is a known problem that gives exactly the symptoms described.

Rob

Even kijken of ik dat Zwengels van je snap: als de motor uitstaat LIJKT het dat de bak wel schakelt omdat dan niet opvalt dat je in willekeurige versnellingen, al dan niet bestaand, zit te roeren? :roll: :roll:

Helder! :D :D
Edward van Vugt

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 03 Jan 2014, 18:37

It is a very bizzare phenomenon Edward, the very first one I had about 7 years ago threw me completely, the gearbox would slot 1/2 and 5/R perfectly, (3/4) are in the central plane, everything felt normal and on test drive I slotted all the gears no problem, however the customer took it out and it was totally different. I then started to play and noticed that the 3/4 position was just slightly off and you couldn't just tap the lever forwards.

... now maybe it is something different but surely it's worth having a peek under the console and checking the plate before we bin the box ?

Rob

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2014, 19:00

Het lijkt me zeker de moeite om dat even te controleren voordat je de hele bak gaat demonteren. ;)

Het verhaal doet me herinneren aan heul heul heul lang geleden toen ik als student in Golfjes GTI rond reed. Het eerste wat we bij die dingen deden was de nylon verbindingen van de schakelmechaniek en de pook vervangen. :D :D

Had er bij de 380 nog niet van gehoord. Ik rij vooral automaten, van koppelen en schakelen wordt ik veuls te moe. :oops: :oops:
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”