Edward,
Het gaat er in dit geval niet om welk merk, maar of de lier de juiste bevestiging heeft voor een lier touw of stalen kabel. In beide gevallen moet de lier een degelijke bevestiging op de trommel hebben om bij compleet uitrollen nog voldoende kracht en betrouwbaarheid te hebben.
Voor de meeste moderne lieren maakt het niet uit, want die worden geleverd voor zowel touw als kabel. De oudere lieren zijn alleen geschikt of ontworpen voor staalkabel, als je die wilt gebruiken voor touw, dan moet je die zelf gaan aanpassen, dwz: voldoende slip of beveiligingen aanbrengen om die goed te laten werken met touw. Ik neem aan dat de topicstarter een oudere lier heeft, die niet aangepast is voor touw. Vandaar mijn voorstellen hoe je dat kunt oplossen.
Nu ben jij misschien een wildebras met lieren, en doe je zoals je goeddunkt. Ik zou het niet zo doen, maar wie ben ik? Ik heb andere ervaringen en die deel ik, net als jij. De lezer mag dan zelf kiezen wat en hoe ie wil aanvangen. Verder vindt ik je een toffe peer en misschien drinken we er een keertje op, ik nu in elk geval wel, Cheers!