liertouw op trommel bevestigen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: liertouw op trommel bevestigen

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2014, 02:31

Je bent zelf degene die niet kan en wil lezen. Dat oogje is enkel en alleen omdat het lastig kabel oprollen is als het einde van het touw ergens rondwappert. Dat zet je dus met een schroefje aan de trommel.

Dat einde van de kabel met dat lullige oogje mag NOOIT, ik zal het nog een keer herhalen voor je: NOOIT belast worden want dan zal het hoe dan ook losbreken. :shock: :shock: :shock:

Snap je: NOOIT.

De windingen om de trommel moeten genoeg weerstand geven zodat de kabel niet om de trommel slipt. Gebeurt dat wel moet de trommel opgeruwd, voorzien worden van een antislip materiaal of de eerste windingen gelijmd of wat dat dan ook. Maar het einde van de kabel gaat niks houden. Niet bij hobby 4x4 lieren, niet bij truck lieren en ook niet bij Defensielieren. :shock: :shock: :shock:

Sowieso leer je bij de instructie van Defensie dat de laatste winding in zijn gheel op de trommel moeten blijven....... Dat is niet omdat de kabeleinde bevestiging alle kracht van de lier kan weerstaan. :shock: :shock:

Ps: je moet je afvragen of je dat "zwak voor vrouwen" ook live tegen iemand zou zeggen, zo ja dan moet je dat maar eens doen, zo nee mag je dat hier ook achterwege laten. Dat je zelfingenomen bent is prima, maar je hoeft me hier niet te beledigen :shock: :shock:

Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 03 Jan 2014, 03:43

Uhm....over logica gesproken zeg..........

Nou ben ik maar een domme blonde niet lierende klungel........maar ik zou niet graag nog niet het basis gewicht van een dikke 2 ton wegende defender aan een m6 boutje hangen..... nog niet aan een m8 bout zefs niet aan een m10 bout.
Om maar niet te spreken over de trekkracht die ontstaat bij een tot aan de treeplanken in de modder vastzittende auto

Of het nou een boutje, oogje of whatever is !!!!

Daarom........dat boutje is niet meer als een kabel-uiteinde-borg-boutje !!!!, en dus GEEN gewichts-bestand-boutje .
Dat snap ik met mijn boerenlullen verstand nog.
Blijkbaar wordt er bij defensie-academies dan toch iets niet goed overgebracht.

Soms wordt arrogantie zo overtuigend gebracht dat mensen die weinig of geen verstand van een onderwerp hebben, (en is iedereen dat niet over het onderwerp waar hij hier een vraag over stelt? ) geneigd kan zijn het nog te geloven ook.
Een reëel gevaar op een forum !
Ik zal wel geen vrienden met mijn commentaar maken, maar so be it !

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Dommel

Berichtdoor Dommel » 03 Jan 2014, 08:49

+1 met Luke!

Ik heb geen lier, niet nodig en niet te bevestigen aan een FL2. Wil eens een handlier, immers aan alle kanten van auto te gebruiken.

Stel dat ik een lier zou hebben en deze niet goed schoonmaak. Dan moet ik dat toch zelf weten, dat ik er korter mee doe of eerder aan een dure reparatie toe ben! Als je tips of handvatten aanreikt prima, maar dit topic komt mij nu te belerend over. Bah!
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

mjr86

Berichtdoor mjr86 » 03 Jan 2014, 14:24

mee eens dommel

@ edward en maxcomx ik snap wel dat niet alle kracht aan het boutje mag komen al komt hier best wel kracht op bij een trommel lier maar die kracht die er opkomt is acceptabel als er nog 3 windingen opzit normaal gesproken bij mij is waarschijnlijk de combinatie touw en trommel te glad hiervoor dus zal ik waarschijnlijk mijn trommel iets opruwen om te zorgen dat er minder kracht op de bout komt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2014, 14:37

Dommel schreef:
Ik heb geen lier, niet nodig en niet te bevestigen aan een FL2.

waarom niet te bevestigen aan een FL2??

Afbeelding
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2014, 14:38

mjr86 schreef:mee eens dommel

@ edward en maxcomx ik snap wel dat niet alle kracht aan het boutje mag komen al komt hier best wel kracht op bij een trommel lier maar die kracht die er opkomt is acceptabel als er nog 3 windingen opzit normaal gesproken bij mij is waarschijnlijk de combinatie touw en trommel te glad hiervoor dus zal ik waarschijnlijk mijn trommel iets opruwen om te zorgen dat er minder kracht op de bout komt

Met mijn commentaar had ik het ook niet tegen jou maar tegen Malcolm. Jou heb ik al eerder een paar oplossingen aangedragen en de simpelste daarvan is antisliptape op de zeer goed ontvette trommel plakken. Voordeel daarvan is ook dat je de lier niets onomkeerbaars aandoet. ;)

Drie windingen is echt te weinig om op de trommel te laten, ik zou minimaal halverwege de eerste winding een rope retainer plaatsen. Die trouwens ook makkelijk zelf te maken met een restje autogordel en een naaimachine. :D :D

Laat straks als je wilt ook even weten of je een goed resultaat hebt bereikt en welk liertouw je nu hebt met welke lier.
Edward van Vugt

Dommel

Berichtdoor Dommel » 03 Jan 2014, 14:49

Roger B. schreef:
Dommel schreef:

Die afbeelding ken ik en is de enige afbeelding die ik tot nu heb kunnen vinden van een FL2 met een lier. Sommige FL2 rijders vragen zich, al dan niet terecht, af of 't geen hoax is.

Vanuit mijn optiek zou dit dan ook de enige mogelijkheid zijn, door de lier bovenop de bumperbalk te plaatsen. De vraag is dan hoe sterk dit constructief is uitgevoerd, uit te voeren is.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Dommel

Berichtdoor Dommel » 03 Jan 2014, 14:55

Als je -dit- durft met je Land Rover aan het laatste stukje touw of staal aan een M6 boutje, verdien je van mij de troffee "held van de week"! :mrgreen:

PS als je het niet erg vind stap ik niet erbij in.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2014, 15:01

Dommel schreef:
Roger B. schreef:
Dommel schreef:

Die afbeelding ken ik en is de enige afbeelding die ik tot nu heb kunnen vinden van een FL2 met een lier. Sommige FL2 rijders vragen zich, al dan niet terecht, af of 't geen hoax is.

Vanuit mijn optiek zou dit dan ook de enige mogelijkheid zijn, door de lier bovenop de bumperbalk te plaatsen. De vraag is dan hoe sterk dit constructief is uitgevoerd, uit te voeren is.

Technisch is het niet lastig, maar het is geen porum en wettelijk is het dubieus. Bij jonger auto's mag een lier mits ie goed in een lierdrager (bumper) gemonteerd is. Dat is ook weer zo'n superbreed te interpreteren gedoe, een aBar mag niet op jouw auto maar een lampendrager krijg je er wel door???? Niemand weet wat het verschil is maar goed.

Zeker bij een aanrijding kun je er vergif op innemen dat de verzekeringsmaatschappij keihard achter je aankomt. De afbeelding voldoet bv op geen enkel punt aan de afrondingseis etc.

Maar een detachable winch mount is goed te doen op een Freelander 2. Al zijn ze nog niet zo te koop.
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jan 2014, 15:25

dommel heeft het geluk, of niet, dat ie in die heimat woont en de auto dus TUV gekeurd wordt, als hij een modificatie in zijn kentekenbewijs ingevoerd krijgt bij tante TUV doet de verzekering niet moeilijk over die modificatie in geval van een ongeval.

een lier zo los voor de bumper hangen krijg je niet door de TUV. maar ik bedoelde meer dat er dus vooraan iets is dat sterk genoeg is om die lier aan te monteren,

dus kun je een hap uit de bumper zagen en daar de lierbak in maken met de lier erin en daarmee zorgen dat je aan de afrondingseisen voldoet, als je de boel dan netjes en stevig maakt krijg je dat gewoon eingetragen in je kentekenbewijs. bij twijfel vooraf overleggen met de keurmeester

by the way, dat reclame filmpje wordt dan in de titel 45graden gezegd, maar 60 komt meer in de richting..... en je kunt je afvragen hoeveel ervan truc-opname is
gone

Terug naar “Techniek”