waag te betwijfelen of dat kinetisch touw was, maar die rope retainer is een optie, geen idee of die ook werkt als je er echt kracht op wil zetten.
dat gat op het einde is net als een oogje, zoals die man ook al zegt, niet om kracht op tezetten
liertouw op trommel bevestigen
Re: liertouw op trommel bevestigen
Een rope retainer voorkomt alleen dat je teveel windingen van de trommel draait, maar niet het probleem van Ts. Die heeft het genoeg windingen op de trommel, de hele eerste laag en nog slipt de hele boel door.
Dat is alleen op te lossen door bv antislip tape om de trommel te plakken, de trommel anderszins op te ruwen of de helft van de eerste winding vast te lijmen of anderszins te fixeren.
Dat is alleen op te lossen door bv antislip tape om de trommel te plakken, de trommel anderszins op te ruwen of de helft van de eerste winding vast te lijmen of anderszins te fixeren.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Normaal gesproken hoort er op de trommel een 3-punts bevestiging te zitten met 1 verzonken grip, die onder spanning de totale grip op het uiteinde verhoogt onder belasting. (zoiets als de ouderwetse broekriem-gesp met van die beugels, die meer gaat klemmen naar mate je er harder aan trekt) Het touw zit dan in een soort Z-vorm op de trommel vast. Sommige lieren hebben ook een automatische aan- of afslag, die een aantal slagen op de trommel laat zitten -Deze lieren kunnen je behalve optrekken ook gecontroleerd laten zakken- Die kun je zelf maken met een metalen knevel om het touw op 3,5 slagen om de trommel en een ouderwetse rolschakelaar. 
Je hebt dan wel een overbruggingsschakelaar nodig om de boel weer in werking te zetten als je wilt opwinden.
Misschien nog makkelijker is 3 gaten boren in de trommel en de kabel hier doorheen halen en het uiteinde knevelen met een metalen knevel in een gelust uiteinde van het touw (wel zorgen dat de randen van de gaten niet kunnen vreten in je touw.)

Je hebt dan wel een overbruggingsschakelaar nodig om de boel weer in werking te zetten als je wilt opwinden.
Misschien nog makkelijker is 3 gaten boren in de trommel en de kabel hier doorheen halen en het uiteinde knevelen met een metalen knevel in een gelust uiteinde van het touw (wel zorgen dat de randen van de gaten niet kunnen vreten in je touw.)
Volgens mij ligt het probleem ergens anders, de lieren die ik tot op heden gezien heb functioneren allemaal bij een aantal windingen blijft het touw, de lijn of de kabel goed op hun plek zitten
We hebben continu over wat de fout is aan de lier, maar wat voor touw, lijn of kabel zit de dan op de trommel?
We hebben continu over wat de fout is aan de lier, maar wat voor touw, lijn of kabel zit de dan op de trommel?
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Roger B.
maXcomX schreef:Normaal gesproken hoort er op de trommel een 3-punts bevestiging te zitten met 1 verzonken grip, die onder spanning de totale grip op het uiteinde verhoogt onder belasting. (zoiets als de ouderwetse broekriem-gesp met van die beugels, die meer gaat klemmen naar mate je er harder aan trekt) Het touw zit dan in een soort Z-vorm op de trommel vast.
heb je wel ooit meer lier gezien dan wat er bij defensie in gebruik is?
ik heb heel wat merken en types lier op terreinwagens gezien, en zonder uitzondering begon de kabel daar gewoon langs de oppervlakte zonder dergelijke driepuntsbevestiging of wat dan ook.
Bevestiging varierend van oogje dat met boutje in de flens van de drum gebout wordt tot kabel door gat in de drum en door het drumoppervlak een borginbusbout om de kabel ietwat vast te houden.
ik kan niets zeggen over grotere lieren op vrachtwagens en dergelijke omdat ik die nooit van dicht bij zie. maar bij de gangbare lieren op terreinwagens is jouw verhaal zeer zeker niet gebruikelijk
gone
- ikke jelle
ik kan niets zeggen over grotere lieren op vrachtwagens en dergelijke omdat ik die nooit van dicht bij zie
vrachtwagen lier (gewoon grote 4x4 lier
telekraan of spiering net zo
werkplaats bovenloopkraan ook een oog of onder een klem
wel allemaal met ruwe groeven in de rol en beveiliging tegen teveel afrollen
stukje anti slip op de trommel plakken oid kon wel eens heel goed werken
zoals hiervoor al genoemd
http://nl.aliexpress.com/item/5m-16-4ft ... 09349.html
zon rope retainer is trouwens wel een handig ding voor als je volgas wegrent om hem af te rollen
groet jelle
Johnny schreef:Volgens mij ligt het probleem ergens anders, de lieren die ik tot op heden gezien heb functioneren allemaal bij een aantal windingen blijft het touw, de lijn of de kabel goed op hun plek zitten
Hoezo? Dat heb ik ook al aangegeven dat het aan het touw ligt. 99% van de gewone lieren heeft gewoon een gladde stalen trommel met 1 m6 gaatje voor een oogje oid. Het ligt aan het touw icm een gladde trommel.
Edward van Vugt
@ RogerB:
De lieren die bij defensie gebruikt worden verschillen niet van de profi lieren. Over lieren voor de hobby niets dan niks.
Ik heb een 3 tal manieren aangegeven hoe je een lierkabel kan bevestigen op de trommel, dat heeft niets met defensie te maken maar met gezond verstand, verstand van lieren en improviseren op een verantwoorde manier.
De lieren die bij defensie gebruikt worden verschillen niet van de profi lieren. Over lieren voor de hobby niets dan niks.
Ik heb een 3 tal manieren aangegeven hoe je een lierkabel kan bevestigen op de trommel, dat heeft niets met defensie te maken maar met gezond verstand, verstand van lieren en improviseren op een verantwoorde manier.
maXcomX schreef:@ RogerB:
Daar gaan we weer, wat nou verantwoorde manier????? De manier waarop het touw of de kabel aan de trommel zit is niet relevant!!
Die bevestiging mag geen trekkracht te verdragen krijgen want of je hem nou met een m6 boutje vastzet, zoals bij alle gewone en vrachtwagenlieren of met 10 m12 bouten als de kabel zover afgerold is dat daar kracht op komt breekt alles.
De wrijving van het touw of de kabel op de trommel moet het doen.
Edward van Vugt
Je bent best wel vermoeiend, soms.
Als je nou eens een pilletje neemt en nog even terugleest, dan is er niets geks aan.
Je kunt toch niet beweren dat bijvoorbeeld een mastworp als eind bevestiging een goede optie is?
Zelfs een drie-dubbele mastworp maakt geen drol uit, de eindbevestiging moet gewoon zo sterk zijn, dat je de kabel niet verliest -of je voertuig- En dat betekend dat die goed bevestigd moet zijn aan de trommel, met of zonder extra windingen.
Maar goed ik heb en zwak voor vrouwen: Hoe zou jij het dan doen?
Als je nou eens een pilletje neemt en nog even terugleest, dan is er niets geks aan.
Je kunt toch niet beweren dat bijvoorbeeld een mastworp als eind bevestiging een goede optie is?
Zelfs een drie-dubbele mastworp maakt geen drol uit, de eindbevestiging moet gewoon zo sterk zijn, dat je de kabel niet verliest -of je voertuig- En dat betekend dat die goed bevestigd moet zijn aan de trommel, met of zonder extra windingen.
Maar goed ik heb en zwak voor vrouwen: Hoe zou jij het dan doen?