Weekje op vakantie en de TD5 geeft een enorm geratel onder de motorkap. Multiriem los gehad en het lijkt de spanrol. Ik krijg de spanning wel van de multiriem, maar geen idee hoe ik de spanrol demonteer. Er lijkt een bout te zitten onder de pully, maar een dop 14 krijg ik er niet op en mijn Gedore dop 15 is te groot voor het gat.
Iemand tips hoe of waar ik deze spanrol los krijg??
De spanrol lijkt op het eerste gezicht prima te draaien, maar geef ik de pully een flinke slinger hoor ik toch wat. De andere pully's draaien netjes. Die van de Fan is wat lastig te checken omdat die stroef draait, maar lijkt in orde. De waterpomp geeft een tik als ik de pully heen en weer draai, maar draai ik continu 1 kant op draait die netjes. Dit lijkt mij ook zo te horen. Blijft alleen de spanrol over lijkt mij. Dus morgen ochtend hier locaal wat afbellen voor een nieuwe.
Spanrol TD5 demonteren
- Ray vd Velden
- Berichten: 796
- Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
- Locatie: Millingen aan de Rijn
Re: Spanrol TD5 demonteren
Neem een 12 kant dop.....
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41
Re: Spanrol TD5 demonteren
De bout onder de spanrol, iets naar links, is het . Linkse draad.
Het heen en weer draaien van de pully van de waterpomp hoort geen tikje te geven. Waarschijnlijk zit er wat speling op de waaier, ik zou de waterpomp maar vervangen.
Het heen en weer draaien van de pully van de waterpomp hoort geen tikje te geven. Waarschijnlijk zit er wat speling op de waaier, ik zou de waterpomp maar vervangen.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Spanrol TD5 demonteren
de pulley van de visco hoort NIET zwaar te draaien, zit een lager in het distributiedeksel met daarin een asje waar de pulley en de visco op zitten.
in de kennisbank staat een stukje over het vervangen van dit lager
in de kennisbank staat een stukje over het vervangen van dit lager
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Spanrol TD5 demonteren
Peter1080 schreef:Iemand tips hoe of waar ik deze spanrol los krijg??
So the bolt PYG10006L is a 12 point 14mm with Right Hand Thread.
Yes the workshop manual says it's Left Hand Thread but they confused it with the 15mm 6 point bolt that holds the pulley itself to the tensioner.
It's not on that tight (50Nm) and I normally use a 3/8"drive (not 1/2" drive) 12 point socket as the wall is a little thinner and slips inside the recess.
Peter1080 schreef: De waterpomp geeft een tik als ik de pully heen en weer draai
When you say water pump then do you actually mean the power steering pump pulley ? The water pump sits behind and is driven by the power steering pump. It is not behind the pulley that the visco fan sits on. This actually just a shaft sitting in a bearing that is pressed into the timing case and gave Ray so much fun that we wrote an entire article for the kennisbank on it's replacement http://lrch.nl/node/1011
The other thing that can cause vibration is the failure of the dual mass crankshaft pulley, again Ray is our resident expert on this one.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- GJ Disco 300 Tdi
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26
Re: Spanrol TD5 demonteren
nieuwe as en lager in de vriezer 45 minuten bij -36?!!
is dat Celsius of Fahrenheit?
is dat Celsius of Fahrenheit?
Disco 1994 300TDI
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Spanrol TD5 demonteren
GJ Disco 300 Tdi schreef:nieuwe as en lager in de vriezer 45 minuten bij -36?!!
is dat Celsius of Fahrenheit?
In the instructions it says -36C but -36F is only -1.7778c colder so I don't think it makes that much of a difference. The important thing is to have a frozen ass
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Spanrol TD5 demonteren
stevige huistuinenkeuken vriezer dan....de meeste gaan niet zo ver onder -20 / -25
ik heb het overigens zonder koelen of verwarmen geplaatst, liet zich bij de mijne goed doen
ik heb het overigens zonder koelen of verwarmen geplaatst, liet zich bij de mijne goed doen
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Spanrol TD5 demonteren
Roger B. schreef:stevige huistuinenkeuken vriezer dan....de meeste gaan niet zo ver onder -20 / -25
Och wee man, that's the sort of temperature you drive with the roof off, you need a proper Freezer
It goes much colder when you press the super button
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Spanrol TD5 demonteren
R.S: Ik had mij een tikje of wat vergist, het zal de glühwein geweest zijn. Het tikje zal wel de koppeling zijn tussen de ene pomp en de andere. Sorry voorde misleiding.
Overigens wel benieuwd wat het nu uiteindelijk zal zijn.
Overigens wel benieuwd wat het nu uiteindelijk zal zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten