Edward schreef:Een hcpu bak heeft een vlakke vloer met kleine wielkasten en niet de doorlopende bakken zoals jij ze in de 110 hebt. Voor de wielkuip zit in de bak ongeveer 100 mm en dan begint het voorschot en daarna de cabine.
Edward,
We hebben het over twee verschillende dingen (wat niet zegt dat je misschien toch gelijk hebt, ik ken de 130 te slecht daarvoor). Ik doel dus niet op die enorme wheel-wells bij de 110 HT, daar kunnen ruezen-volumes in, of zo je wilt hele "keukenkastjes".
Onder de vloer tussen de wielkasten zit er bij een 110 nog ruimte tussen het chassis en de vloer - het "zwarte gat" aan de linkerkant op de foto.
Aangezien de vloer tussen de wielkasten (die veel kleiner zijn bij een HCPU - bij een gewone HT zijn ze groot genoeg voor een rupsband) op ± dezelfde hoogte zit als het centrale deel bij de HT vermoed ik dat er een zelfde ruimte tussen vloer en chassis zit. Alleen weet ik niet over welke lengte want de dubbelcabine komt natuurlijk verder naar achter.
(Een andere invalshoek: Het chassis is boven de assen niet recht maar gaat met een boogje over de assen. De laadvloer ligt ± op de top van die boogjes, dus ... voor het boogje heb je een zekere ruimte.)
Echter ... theoretiseren helpt toch soms wel ... bij een chassisbreedte van ± 9 dm, en misschien 1,5 dm hoogte heb je minstens 6 dm lengte nodig om een redelijk volume (80 liter) te krijgen, een stukje "afzakken" tussen het chassis helpt dan nog ± 20 liter. Heb je slechts 1 dm hoogte dan lever je weer 20 liter in. Een echt grote extra tank kan het dus niet worden.
Met 80 liter extra kom je overigens toch best een eindje . Als je ziet wat een 40 liter vulhals/spatbord tank voor een 110-spatbord kost ... en dan heb je slechts 40 extra liters ... (ik zou die 40 of 80 extra liters al best leuk vinden*). Aan de andere kant: economisch zal het niet gauw interessant worden: als je 200 liter in een keer haalt heb je bij 200 x 0,10 dus 20 Euro's verdiend, moet je hiervoor omrijden dan gaan daar nog eens Euro's in zitten ... dus het prijsverschil moet groot zijn en je moet veel kilometers rijden.
* Lijkt mij wel wat: Goedkoop in Andorra tanken en dan nog lang niet leeg gereden zijn als je in Luxemburg weer volgooit ... en dan mopperen bij de pomp dat Luxemburg veel duurder is als Andorra
Groeten MarcS