Mijn originele achteruit kijk spiegel ( Defender 1993) is een tijdje geleden gebroken... Nu moest ik naar de keuring en had ik zo 1 gemonteerd met zuignap, maar was afgekeurd wegens geen e keuring daarop.
Weet er toevallig iemand waar ik daar kan aangraken?
Mvg,
Michiel
Achteruitkijk spiegel E Keurmerk
-
Landmarcs
Re: Achteruitkijk spiegel E Keurmerk
Geen spiegel met een (E) keurmerk ... als afkeur ... dat lijkt mij baarlijke nonsens.
Zelfs voor lampjes (waar het op z'n minst enige zin zou kunnen hebben) wordt vlgs mij alleen gekeurd op lichtbeeld en helderheid.
Ik ben nieuwsgierig waar er iets over (E) keurmerken staat in de APK-regels.
Groeten MarcS
Zelfs voor lampjes (waar het op z'n minst enige zin zou kunnen hebben) wordt vlgs mij alleen gekeurd op lichtbeeld en helderheid.
Ik ben nieuwsgierig waar er iets over (E) keurmerken staat in de APK-regels.
Groeten MarcS
Euh, op iedere sloperij die maar kunt vinden? Jansen in Udenhout, Dakar in westerbork, Terhorst in De Krim, etc. En bij Paddock, LR-direct en alle andere UK leveraciers. En verder bij alle lokale leveranciers, Jansen in Udenhout, ET in Coevorden, Elephant in Easterein, BudgetParts in Drachten en Gouda, etc, etc.
En dan nog bij een stuk of tig dealerts.
En dan nog bij een stuk of tig dealerts.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Achteruitkijk spiegel E Keurmerks
Idd hij is afgekeurd enkel en alleen daarvoor. Ze keken en zijden alles is in orde alleen deze spiegel kunnen we niet keuren omdat er geen E keuring op zit. Maarja bij deze ik ben dus van Belgie en hier is dat dus allemaal zo he... Als ze er maar kunnen aan verdienen.
Iemand die toevallig iets weet in belgie van goede shop?
Anders kijk ik eens of de opgegeven site's en locaties geen webshop hebben.
Alvast bedankt!!
Mvg,
Michiel
Iemand die toevallig iets weet in belgie van goede shop?
Anders kijk ik eens of de opgegeven site's en locaties geen webshop hebben.
Alvast bedankt!!
Mvg,
Michiel
Jansen in Udenhout verstuurt gewoon.
Edward van Vugt
Waar heb je de auto laten keuren?
En een (binnen) achteruitkijkspiegel is niet verplicht, tenzij er een rechter (en linker natuurlijk) gemonteerd zijn.
Dus de handigste oplossing is, je spiegel met zuignap verwijderen (als je bovenstaande hebt) en anders een originele spiegel lijmen. Een E keurmerk wordt overigens alleen vereist als je de auto voor invoer laat keuren, was dat misschien het geval?
En een (binnen) achteruitkijkspiegel is niet verplicht, tenzij er een rechter (en linker natuurlijk) gemonteerd zijn.
Dus de handigste oplossing is, je spiegel met zuignap verwijderen (als je bovenstaande hebt) en anders een originele spiegel lijmen. Een E keurmerk wordt overigens alleen vereist als je de auto voor invoer laat keuren, was dat misschien het geval?
Wat zegt de RDW?
Artikel 5.2.45 spiegels
1. Personenauto’s, in gebruik genomen na 25 januari 2010, moeten zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel, een rechterbuitenspiegel en een binnenspiegel. (Leden 1 tot en met 4: visuele controle.)
2. Indien met de in het eerste lid bedoelde binnenspiegel het achter het voertuig gelegen weggedeelte niet voldoende kan worden overzien, behoeft deze niet aanwezig te zijn.
3. Personenauto’s, in gebruik genomen voor 26 januari 2010, moeten zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel en een binnenspiegel.
4. De in het derde lid bedoelde personenauto’s moeten zijn voorzien van een rechterbuitenspiegel indien met de binnenspiegel het achter het voertuig gelegen weggedeelte niet voldoende kan worden overzien. Indien de binnenspiegel geen zicht naar achteren mogelijk maakt, behoeft deze niet aanwezig te zijn.
5. De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd. (Lid 5 en 6: visuele controle.)
6. Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.
- Bijlagen
-
Regelgeving APK - Keuringseisen 01-01-2013.pdf- (778.33 KiB) 165 keer gedownload
Hallo Gerard,
volgens mij vermeldde Michiel, in zijn tweede berichtje in deze draad, uit België te komen. Dus heeft de RDW alleen wat met zijn auto te doen bij eventuele import naar Nederland
groetjes, Fenna
volgens mij vermeldde Michiel, in zijn tweede berichtje in deze draad, uit België te komen. Dus heeft de RDW alleen wat met zijn auto te doen bij eventuele import naar Nederland
groetjes, Fenna

-
Landmarcs
Precies, België dus -- "Weet er toevallig iemand waar ik daar kan aan geraken?" had een vingerwijzing moeten zijn, een Noord-Nederlander zou dat waarschijnlijk niet zo opschrijven.
Blijft de vraag of 1º een E-keurmerk wel werkelijk verplicht is in België (of zelfs maar bstaat -- ik vond zo gauw alleen Europese eisen voor speigels van 2 wielige motorvoertuigen, eventueel incl zijspan), 2º of een E-keurmerk voor spiegels in 1993 al bestond, en 3º als het om een binnenspiegel gaat (en dat lijkt mij zo gezien de zuignap), of een binnenspiegel wel verplicht is (dat is in NL in ieder geval niet zo).
En tenslotte: Bij een Defender zit de binnenspiegel toch met zo'n raar verend klem-systeem vast. Als het basis-plaatje nog gewoon aanwezig is kan je een vervangende (geleende, 2e hands, nieuwe etc) na even wat klooien op dat basisplaatje klikken (ene uitkijken met je voorruit het vraagt nl wat gepast geweld).
Groeten MarcS
Blijft de vraag of 1º een E-keurmerk wel werkelijk verplicht is in België (of zelfs maar bstaat -- ik vond zo gauw alleen Europese eisen voor speigels van 2 wielige motorvoertuigen, eventueel incl zijspan), 2º of een E-keurmerk voor spiegels in 1993 al bestond, en 3º als het om een binnenspiegel gaat (en dat lijkt mij zo gezien de zuignap), of een binnenspiegel wel verplicht is (dat is in NL in ieder geval niet zo).
En tenslotte: Bij een Defender zit de binnenspiegel toch met zo'n raar verend klem-systeem vast. Als het basis-plaatje nog gewoon aanwezig is kan je een vervangende (geleende, 2e hands, nieuwe etc) na even wat klooien op dat basisplaatje klikken (ene uitkijken met je voorruit het vraagt nl wat gepast geweld).
Groeten MarcS