Trekgewicht op kenteken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Trekgewicht op kenteken

Berichtdoor Edward » 28 Dec 2013, 13:59

Als ik ieder jaar weer de caravanmafia op vakantie zie gaan met verkeerd beladen combinaties die ze vooruit al nauwelijks in de hand hebben en achteruit al helemaal niet en ik tel daarbij het aantal ongelukken met die dingen dan is de NL regelgeving aangaande aanhanger rijbewijzen eerder te slap dan te preuts!

Ok zou ik een apk voor aanhangers van harte welkom heten, want het is gewoon schandalig wat een wrakken sommige mensen aanhanger noemen. :shock: :shock:

Al heb ik niet de illusie dat iemand die wel E heeft ineens wel achteruit kan rijden met z'n kar. In Amsterdam heb ik eens een Franse toerist uit z'n Renault gejaagd omdat ie die 5 meter Hobby wel kon betalen maar een paar rijlessen niet. Gevolg was dat de hele straat en kruising dicht zat....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Dec 2013, 14:11

tja, ik MAG voor de wet met die schamel rijden, maar achteruit kan ik er niet fatsoenlijk mee rijden (vroeger was E meen ik met schamel, dat hebben ze vrij snel terug gebracht naar een minimum lengte dubbelasser) met een enkel- of dubbelasser geen probleem, ook voor ik E haalde niet.
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Dec 2013, 14:22

Roger B. schreef:tja, ik MAG voor de wet met die schamel rijden, maar achteruit kan ik er niet fatsoenlijk mee rijden (vroeger was E meen ik met schamel, dat hebben ze vrij snel terug gebracht naar een minimum lengte dubbelasser) met een enkel- of dubbelasser geen probleem, ook voor ik E haalde niet.

Je doet jezelf behoorlijk tekort. Je hebt die kar al erg goed in de vingers gezien je amper 10 keer met ding gereden hebt. Je krijgt hem waar je hem hebben wil, het kost wellicht een paar meer steken dan je zou willen.

Er zijn genoeg mensen die hun enkelasser af moeten koppelen en met de hand omduwen om hem dan weer aan te koppelen. :shock: :shock:

En als je in hartje Amsterdam met een dikke enkelasser Hobby niet een bochtje achteruit kunt rijden om te keren mag je wat mij betreft je rijbewijs, auto én kar inleveren en eerst gaan lessen. ;)
Edward van Vugt

Dommel

Berichtdoor Dommel » 28 Dec 2013, 14:48

In bovenstaand kan ik mij wel vinden, met name in een APK voor aanhangwagens.

Een grotere aanhangwagen ervaar ik als makkelijker te rijden dan een kleine aanhangwagen.

Met een schamel heb ik ook wel moeite, maar die manoeuvreer ik dan ook nooit in die positie dat ik er niet meer uit kom. Slechts een keer achter m'n auto gehad, verder met hooien en fruit rijden naar de veiling.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Dec 2013, 17:30

Roger B. schreef:
maXcomX schreef:Nou...
Gelukkig weegt mijn LaRo ledig 1445 kilo en mag zij 2 ton trekken met een B rijbewijs.

met B mag je aanhanger gewicht niet meer zijn dan het voertuig gewicht, dus mag je 1444 kilo trekken :roll: daarnaast mag het MAX toelaatbare gewicht van de combinatie
(dus max totaal massa trekkend voertuig plus max totaal massa aanhanger of oplegger) niet meer dan 3500kg zijn, dus kom je er ook om die reden niet met alleen B

Goedemiddag Roger B.

Kijk even hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... &utm_term={keyword&gclid=CLOj8Ier07sCFRMRtAodlVMAQA

De aanhanger mag dus wél zwaarder zijn als het leeggewicht van de trekkende auto.
Als je het max toegelaten totaalgewicht van de terkkende auto maar laag genoeg laat terugkeuren mag je dus 2 ton trekken :P

en lees:
    Afbeelding 25.jpg

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Dec 2013, 17:47

sjips ja, das vorig jaar anders geworden natuurlijk... maar dan nog gaat die combi van maxicom niet op met zijn rijbewijs b... door de 3500kg max toel gewicht van de combinatie
gone

Johnny

Berichtdoor Johnny » 28 Dec 2013, 21:20

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:
maXcomX schreef:Nou...
Gelukkig weegt mijn LaRo ledig 1445 kilo en mag zij 2 ton trekken met een B rijbewijs.

met B mag je aanhanger gewicht niet meer zijn dan het voertuig gewicht, dus mag je 1444 kilo trekken :roll: daarnaast mag het MAX toelaatbare gewicht van de combinatie
(dus max totaal massa trekkend voertuig plus max totaal massa aanhanger of oplegger) niet meer dan 3500kg zijn, dus kom je er ook om die reden niet met alleen B

Goedemiddag Roger B.

Kijk even hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... &utm_term={keyword&gclid=CLOj8Ier07sCFRMRtAodlVMAQA

De aanhanger mag dus wél zwaarder zijn als het leeggewicht van de trekkende auto.
Als je het max toegelaten totaalgewicht van de terkkende auto maar laag genoeg laat terugkeuren mag je dus 2 ton trekken :P

en lees:
    Afbeelding 25.jpg

Groeten MarcS

Bij een 90 gaat dat dan niet op,

Leeg gewicht is 1450kilo en 2000kilo aanhanger beladen. Alleen mag de 90 2400 beladen wegen en dan kom je op 4400 ipv 3500 kilo en is dus een BE nodig..

Zo is het mij uitdelgt, en zo lees ik de regel nog?
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Dec 2013, 21:23

zo is de regel ook nog steeds volgens mij, de totaal toegestane massa van het samenstel (dus ledig gewicht plus laadvermogen van auto EN aanhanger samen) mag niet meer dan 3500 kg zijn
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Dec 2013, 21:34

En dus als je het laadvermogen van de 90 reduceert tot 50 kilo mag je dus 2 ton kar trekken. Marc leeft graag in een theoretische wereld. ;)
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Dec 2013, 21:42

denk dat zelfs johnny dan al aardig in de knoei komt om nog IN die 90 te mogen zitten :lol: :lol: zeker als ie de tank vol gooit niet meer
gone

Terug naar “Techniek”