Trekgewicht op kenteken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Trekgewicht op kenteken

Berichtdoor Roger B. » 23 Dec 2013, 22:28

Dommel schreef:
Zo dien je de losbreekkabel aan een Duitse auto anders te koppelen dan een Nederlandse. Is een kar achter een NL auto altijd meeverzekerd, in Dld niet. Dus achter een Duitse auto de kar apart verzekeren.

nope, niet nodig. Tenminste niet bij elke verzekering. Mijn verzekering verzekert ook de meegevoerde aanhanger (WA dan) en ook mocht die onderweg losraken en schade veroorzaken is ie ook verzekerd.

Het enige dat mijn nederlandse aanhanger niet verzekerd heeft is als ie los staat (geparkeerd) en dan zou gaan rollen en ergens schade veroorzaakt.... maar het ding staat bij mij op het terrein en kan niet op de openbare weg rollen van daaruit en als ie op de openbare weg komt is dat achter een auto..

overigens is het nog verdomd lastig een nederlandse aanhanger apart te verzekeren voor schade door de aanhanger toegebracht.... heb daar ooit een stuk of 6 verzekeraars voor benaderd, allen hadden dit niet in het pakket, dat zit immers in je autoverzekering (voor NL auto's) Navraag bij mijn autoverzekering in Dld bracht toen de wetenschap dat de aanhanger daar gewoon meeverzekerd is
gone

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 23 Dec 2013, 23:02

Dan ga ik een mailtje naar Land Rover Nederland sturen en dan hoor ik het wel.
Iedereen bedank voor alle uitleg hoe het allemaal zit :D :D

llagemaa@landrover.com

van deze beste man kreeg ik destijds heel snel reactie
groet jelle

Dommel

Berichtdoor Dommel » 24 Dec 2013, 00:21

Roger B. schreef:Het enige dat mijn nederlandse aanhanger niet verzekerd heeft is als ie los staat (geparkeerd) en dan zou gaan rollen en ergens schade veroorzaakt.... maar het ding staat bij mij op het terrein en kan niet op de openbare weg rollen van daaruit en als ie op de openbare weg komt is dat achter een auto..

Aanhangwagen koppel nog weleens los in de stad bij gebrek aan dubbele parkeervakken of als ik tussendoor ff naar groothandel oid moet.

Heb ooit bij navraag de mogelijkheid gekregen tegen bijbetaling aanhangwagen achter auto mee te verzekeren.

Aanhangwagen verzekeren is iets van twee tientjes per jaar.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Dec 2013, 00:27

naar ik begreep afhankelijk van soort aanhanger, formaat en laadvermogen/gewicht voor mijn autoambulance (die niet verzekerd kon worden in NL omdat er daar geen WA verzekeringen voor aanhangers zijn bij gebrek aan noodzaak, en niet in Dld verzekerd kon worden omdat ie geen duits kenteken had) was het 150 euro per jaar geweest. en op duits kenteken nog wat belasting en keuringsplicht.

afkoppelen doe ik echt vrijwel nooit als ik met de aanhanger onderweg ben.... bij evenementen blijft ie ook meestal aan de trekkende auto gekoppeld, omdat die nergens heen hoeft zonder kar. parkeren in de stad doe ik ook vrijwel nooit met de kar, of ik zoek een plek waar ik de combinatie kwijt kan, ga daar echt niet de kar in het ene vak poten, afkoppelen, en auto in een ander vak zetten....
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 24 Dec 2013, 18:32

Maar jij bent ook niet te lui om 50x op een dag 100m verder te lopen! ;)
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Dec 2013, 19:48

alsof 50x per dag die kar afkoppelen minder moeite kost :lol: :lol: maar ik kom zo vaak nie in de stad met een kar erachter, en nu met die schamel liever helemaal nie
gone

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 25 Dec 2013, 01:34

Ik heb nog een schamel staan voor de liefhebber.

Ben119

Berichtdoor Ben119 » 27 Dec 2013, 12:39

ikke jelle schreef:
Dan ga ik een mailtje naar Land Rover Nederland sturen en dan hoor ik het wel.
Iedereen bedank voor alle uitleg hoe het allemaal zit :D :D

llagemaa@landrover.com

van deze beste man kreeg ik destijds heel snel reactie

Gisteren avond even mail gestuurd en binnen 10 min antwoord.

Graag een scan van het kenteken doormailen met de adres gegevens dan
krijg je een verklaring opgestuurd die je naar de RDW kan sturen om
het trekgewicht op het kentekenbewijs te krijgen informeer bij de RDW
wat er meegestuurd dient te worden met de verklaring. Mvg Leen v/d
Lagemaat jaguar en Land Rover Nederland
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 28 Dec 2013, 02:41

Nou...
Gelukkig weegt mijn LaRo ledig 1445 kilo en mag zij 2 ton trekken met een B rijbewijs.
Die 2 ton heeft de trekhaak leverancier opgegeven, het kan maximaal 3,5 ton worden, maar dan loop je tegen de wettelijke limieten aan van ledig trekkend voertuig en beladen aanhanger (samen niet meer dan 3500 kilo).
In die zin is de EU regelgeving een verbetering op de NL regelgeving aangaande het B rijbewijs, die nogal preuts was.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Dec 2013, 13:45

maXcomX schreef:Nou...
Gelukkig weegt mijn LaRo ledig 1445 kilo en mag zij 2 ton trekken met een B rijbewijs.

met B mag je aanhanger gewicht niet meer zijn dan het voertuig gewicht, dus mag je 1444 kilo trekken :roll: daarnaast mag het MAX toelaatbare gewicht van de combinatie
(dus max totaal massa trekkend voertuig plus max totaal massa aanhanger of oplegger) niet meer dan 3500kg zijn, dus kom je er ook om die reden niet met alleen B
gone

Terug naar “Techniek”