Trekgewicht op kenteken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Trekgewicht op kenteken

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2013, 13:26

Roger B. schreef:er staat als eerste de voorwaarde dat je tot 750 kg achter je auto mag trekken met B (mits de auto dat ook mag)

als tweede staat er dat als je meer dan 750 kg (toelaatbaar) aanhangergewicht wil trekken er andere voorwaarden gelden en DAN kom je aan de beperking van 3500kg totaal toegestaan combinatie gewicht voor het B-rijbewijs.

de beperking 3500kg is voor B primair het max toelaatbare gewicht van het voertuig, en alleen bij aanhangers boven 750kg voor de combinatie.

Blijft staan dat je met een B-rijbewijs met een LandRover met een max-totaalgewicht van ± 3 ton nooit boven die 750 kg komt, ook al weegt de auto daarwerkelijk maar 2200 kg.
Als je het max-totaalgewicht naar bijv 2500 kg laat terugkeuren dan mag je ineens een 1000 kg trekken.

Ik ben het kenteken vergeten, maar d'r was minstens één 90 waarbij de nuttige lading naar 500 kg was verlaagd, max-totaalgwicht zit dan op iets in de buurt van 2100-2200 kg dus mag je dan met rijbewijs "B zonder" ineens een aardig zware kar of caravan trekken, en je mag daarmee ook 90 km/h (met over de 3,5 ton combinaties mag dat niet als ik het goed heb).
< Waarmee de onzinnigheid van die rijbewijs-regels duidelijk wordt: een lichtere trek-auto mag een zwaardere aanhanger trekken !! >

Groeten MarcS

JVos

Berichtdoor JVos » 23 Dec 2013, 13:31

de beperking 3500kg is voor B primair het max toelaatbare gewicht van het voertuig, en alleen bij aanhangers boven 750kg voor de combinatie.

En waar lees je dat uit?

Op de website die je quote staat ook het volgende:

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

bron:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html

Daar staal volgens mij duidelijk dat de aanhanger en het voertuig samen de maximum massa van 3500 kg niet mogen overschrijden.

Zonder BE rijbewijs mag je volgens mij achter een defender dus niet meer hangen dan een goedgevulde fietskar.

JVos

Berichtdoor JVos » 23 Dec 2013, 13:34

Wat inderdaad maar al te duidelijk maakt hoe belachlijk dat soort regels soms uit kunnen vallen.....

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Dec 2013, 14:01

Daarom heeft het ook zo weinig nut om alleen de wetteksten te lezen. Natuurlijk lees ik die ook, maar in twijfelgevallen, ik ben al met heel wat dubieuze kunstprojecten op pad geweest, bel ik altijd met de lokale agent en indien nodig met de KLPD. ;) ;)

Voor mij is het namelijk veel interessanter te weten hoe en waarop zij handhaven dan om te weten wat de wet de wet zegt. Ik heb geen zin om mijn recht te moeten halen.....

En bij mij heeft de verzekeraar ALTIJD het laatste woord. De transportverzekering is samen met de voertuigverzekeringen leidend, een bon riskeren is nie spannend. :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2013, 14:07

JVos schreef:

En waar lees je dat uit?

Op de website die je quote staat ook het volgende:

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

bron:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html

Daar staal volgens mij duidelijk dat de aanhanger en het voertuig samen de maximum massa van 3500 kg niet mogen overschrijden.

Zonder BE rijbewijs mag je volgens mij achter een defender dus niet meer hangen dan een goedgevulde fietskar.

In het tweede citaat staat het duidelijk:
Je mag met rijbewijs B tot 750 kg trekken, of meer dan 750 kg maar dan niet meer als 3500 kg totaal-treingewicht.

Groeten MarcS

Dommel

Berichtdoor Dommel » 23 Dec 2013, 15:31

B rijbewijs max 3500kg treingewicht
BE rijbewijs trekkend voertuig max 3500kg met daarachter max technisch trekgewicht van voertuig.

Maar wat ik nu van nieuwe BE regels begrijp is dat de nieuwe BE rijders (vanaf 19-01-'13) een kar mogen trekken van maximaal 3,5 ton.

Edward schreef:En bij mij heeft de verzekeraar ALTIJD het laatste woord. De transportverzekering is samen met de voertuigverzekeringen leidend, een bon riskeren is nie spannend. :oops: :oops:

Precies!

Zo dien je de losbreekkabel aan een Duitse auto anders te koppelen dan een Nederlandse. Is een kar achter een NL auto altijd meeverzekerd, in Dld niet. Dus achter een Duitse auto de kar apart verzekeren.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2013, 16:49

Dommel schreef:B rijbewijs max 3500kg treingewicht

BE rijbewijs trekkend voertuig max 3500kg met daarachter max technisch trekgewicht van voertuig.

Maar wat ik nu van nieuwe BE regels begrijp is dat de nieuwe BE rijders (vanaf 19-01-'13) een kar mogen trekken van maximaal 3,5 ton.

1º is ja en nee. Het treingewicht kan meer dan 3500 kg zijn indien de aanhanger < 750 kg is.

En het laatste is ook juist (dus de 2º conclusie kent z'n beperkingen), met een "oud" BE rijbewijs mag je trekken wat er op het kenteken staat en dus was dat een omweg om met oplegger-aanhangers tot een soort vachtwagen-concurrenten te komen zonder de eisen voor een echte vrachtwaggel.

Zie verder: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Groeten MarcS

PS De regelgeving geeft leuke paradoxen: Mijn wederhelft mag met haar oude BE dus "alles" (terwijl ze een paar lessen nam om met het "Defender-geweld" de weg op te durven), ik mag met mijn B dus bijna niks. 't Is dus maar goed dat mijn Defender geen trekhaak heeft (dat scheelt heel wat uitleggen).

PS2 Moet je "eenmalig" een te zware aanhanger trekken en kan je zo gauw geen BE halen, dan kan je naar de RDW om het max-totaalgewicht van het trekkende voertuig op een minimaal acceptabel gewicht laten zetten. Bij een 110 kan je als je niet veel ijzerwerk en zooi meeneemt en zelf niet te dik bent misschien wel tot 2 ton gaan, waarmee je 1,5 ton mag trekken, met een 90 kom je nog verder. Na de klus weer terug-keuren.
Dit geeft dus ook de onzinnigheid van een en ander aan, het is dus een papieren kwestie: hetzij het BE-papiertje dan wel de administratieve terugkeuring -- je rijdt uiteindelijk met dezelfde combinatie.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 23 Dec 2013, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 23 Dec 2013, 17:02

ergo, het is veel eenvoudiger om een E achter je B te halen dan in dit geneuzel te verzanden ;)

groetjes, Fenna (Die d'r baas bedankt voor de E-achter-B om met een opleggertje op een B-trekkertje dagelijks stads-trial te rijden langs de amsterdamse grachten 8-) )
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Dec 2013, 17:17

fenix2 schreef:ergo, het is veel eenvoudiger om een E achter je B te halen dan in dit geneuzel te verzanden ;)

groetjes, Fenna (Die d'r baas bedankt voor de E-achter-B om met een opleggertje op een B-trekkertje dagelijks stads-trial te rijden langs de amsterdamse grachten 8-) )

Helemaal mee eens! Het E achter B koste mij 400 euri, dat is toch geen bedrag om het voor te laten? :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ben119

Berichtdoor Ben119 » 23 Dec 2013, 21:46

Dan ga ik een mailtje naar Land Rover Nederland sturen en dan hoor ik het wel.
Iedereen bedank voor alle uitleg hoe het allemaal zit :D :D
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI

Terug naar “Techniek”