Trekgewicht op kenteken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
maXcomX

Re: Trekgewicht op kenteken

Berichtdoor maXcomX » 23 Dec 2013, 01:20

Maar goed, wat is er niet waar?
Misschien heb je te maken gehad met een politie ambtenaar, die net iets meer weet dan een BOA?
Wat er op je kenteken staat is niet wat bepaalt of je strafbaar bent of niet. Wat geldt, is de vermeende overtreding. Als jij de papieren van je trekhaak bij de hand hebt, dan is er niets aan de hand, het is immers een goedgekeurde trekhaak. Wat wel fout kan gaan is, dat je een goedgekeurde
koppeling hebt, maar dat de constructie aan het chassis niet deugd (dat zie je bij die standaard platen voor de Defender en Series). Daar mag je maar 750 kilo achter hangen, omdat die niet zijn gekeurd volgens het E4 merk/norm. ook die moet nl voorzien zijn van een goedkeuringssticker of papieren en voor de Series is dat 2 ton en voor de defender kan dat 3,5 ton zijn. Wat de autofabrikant opgeeft is maatgevend.

Een voorbeeld: een Series mag (volgens fabriek) max 2000 kilo trekken. Als er een constructie gemonteerd is voor 3500 kilo, ook al is die goedgekeurd, dan heb je pech. Het is en blijft 2000 kilo.
Ik denk dat de meeste trekhaak fabrikanten wel overleggen met de fabrikant van het voertuig.
Laatst gewijzigd door maXcomX op 23 Dec 2013, 01:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Dec 2013, 01:32

maXcomX schreef: Als je bijvoorbeeld een trekhaak monteert, nadat de RDW de gevens heeft ingevoerd, dan heb je 2 keuzes:
Of je laat de RDW aan de hand van de fabrieksgegevens achteraf de maximale aanhangerlast op het kenteken bijschrijven: Of, je bewaart het papier van de -gecertificeerde- aanhangerkoppeling fabrikant die voldoet aan de E4 norm en fabriekspecificaties, bij je papieren van de auto.
In beide gevallen is er bij bijv. een politie controle niets aan de hand.

Je laat de Rdw de gegevens bijschrijven is de enige optie. Die gegevens bij je papieren bewaren heeft geen nut. Je mag de kar gewoon laten staan.

Natuurlijk weet jij veel meer dan een KLPD agent, maar daar heb ik dus niks aan als ik dan alsnog m'n kar kan laten staan...... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 23 Dec 2013, 01:38

Nou lees even het voorgaande, voordat we weer verbannen worden naar een zekere kroeg.
Ik heb in ieder geval de genoemde ervaringen bij staande houdingen. Verder kan ik het ook niet helpen dat de Wetgeving op dit punt zo onduidelijk is.

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 23 Dec 2013, 01:41

Edward schreef:
maXcomX schreef: Natuurlijk weet jij veel meer dan een KLPD agent

Je hoeft ook niet meteen te katten, een prettige discussie leest wat makkelijker, ook voor anderen. anders stuur je maar een PM.

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Dec 2013, 02:01

De misverstanden worden in de wereld geholpen op fora als deze.

Paar maanden terug ben ik ook al een zakenrelatie gaan redden die aan dezelfde klus werkte als ik en geen e achter b heeft. Die vond dat het werkelijke gewicht achter de wagen telt. De agent vind dat de kentekengewichten tellen en dat het hem niet kan schelen hoeveel die kar dan werkelijk weegt. Op papier kan die 3000 kilo totaal wegen en daar moet je rijbewijs bij passen.

Met de trekhaak is het net zo. In de autopapieren staat wat het trekkende voertuig mag trekken en de aanhanger papieren wat ie totaal mag wegen en dat is leidend. Matcht dat niet dan heb je je zaken niet in orde en krijg je een bon en mag je de kar afkoppelen. Al heb jij 30000 documenten bij die van alles en nog beweren, die agent mag alleen afgaan op de papieren die bij de voertuigen horen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Dec 2013, 09:17

dus met een auto, met een trekhaak die een trekgewicht van 2500kg heeft op het typeplaatje, en die 2200 kg op kenteken mag je geen lege kar trekken die een max toelaatbaar gewicht van 3500 kg heeft? maar alleen karren met toelaatbare massa van 2200 en minder?
gone

JVos

Berichtdoor JVos » 23 Dec 2013, 11:17

Jawel, Mits je in bezit bent van een rijbewijs met E achter B.

Rijbewijs BE wordt gerekend met de werkelijke gewichten van de aanhanger.

Rijbewijs B wordt gerekend met het laadvermogen van trekkend voeruig en aanhanger.

Dit is ook de rede dat het interessant zou zijn het laadvermogen van je defender (1000 kg) terug te laten keuren. omdat je met een B-rijbewijs niet meer dan 500 kg achter je defender mag hangen in verband met het totaal maximaal gewicht (laadvermogen) van 3500kg van de totale combinatie.

Of gewoon zorgen dat je een aanhangerrijbewijs haalt natuurlijk.... ;)

Groeten,

Jasper

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Dec 2013, 11:40

JVos schreef:
Dit is ook de rede dat het interessant zou zijn het laadvermogen van je defender (1000 kg) terug te laten keuren. omdat je met een B-rijbewijs niet meer dan 500 kg achter je defender mag hangen in verband met het totaal maximaal gewicht (laadvermogen) van 3500kg van de totale combinatie.

Groeten,

Jasper

dit is dus NIET juist, met rijbewijs B mag je aanhangers tot 750kg trekken (mits je auto 750kg of meer mag trekken)

site rijksoverheid schreef:Autorijbewijs (rijbewijs B)

Met een rijbewijs B mag u een auto besturen van maximaal 3500 kg. Ook mag u in bepaalde gevallen met een aanhanger rijden.
Aanhanger gebruiken met rijbewijs B

U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:

De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.

Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.

Wilt u met uw personenauto een zwaardere aanhanger voorttrekken (zoals een boottrailer of caravan), dan heeft u een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig.
Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto

De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).

BRON: [url=http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/autorijbewijs-rijbewijs-b?utm_campaign=sea-t-verkeer_en_vervoer-a-rijbewijs_b&utm_term={keyword&gclid=CP350MSTxrsCFUzHtAodvmAAfQ]link naar de pagina[/url]
gone

JVos

Berichtdoor JVos » 23 Dec 2013, 12:55

Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.

Ik lees daaruit het volgende:

Het maximale gewicht van mijn defender(110) inclusief laadvermogen is 2995. Om de maximummassa (en volgens mij moet ik daarbij met laadvermogen tellen) van auto en aanhanger van 3500 kilo dus niet te overschrijden, kan ik volgens mij maar een aanhanger met een maximaal gewicht van 505 kg achter mijn defender (110) hangen.

Want zonder E, mag ik volgens mij nooit met meer dan 3500kg maximummassa van de totale combinatie op de weg komen.

Het is maar hoe je het leest natuurlijk....

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Dec 2013, 13:02

er staat als eerste de voorwaarde dat je tot 750 kg achter je auto mag trekken met B (mits de auto dat ook mag)

als tweede staat er dat als je meer dan 750 kg (toelaatbaar) aanhangergewicht wil trekken er andere voorwaarden gelden en DAN kom je aan de beperking van 3500kg totaal toegestaan combinatie gewicht voor het B-rijbewijs.

de beperking 3500kg is voor B primair het max toelaatbare gewicht van het voertuig, en alleen bij aanhangers boven 750kg voor de combinatie.
gone

Terug naar “Techniek”