Lijkt me dat de vraag van TS daarmee beantwoord is.
Trekgewicht op kenteken
Re: Trekgewicht op kenteken
Hoe het zou moeten of zou horen weet ik niet en boeit me niet. Ik geef alleen aan hoe wij bij een stuk of wat Land Rovers een trekgewicht op kenteken hebben gekregen en dat was een mailtje naar Land Rover Nederland en het aldaar verkregen formulier naar de Rdw sturen. Geen gegevens over de trekhaak of wat dan ook. Ook geen gegevens over de leeftijd van de betrokken medewerkers van LRN noch van die van de Rdw.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Goedenavond Roger B.,
't Is geen uitzondering, de trekgewichten horen bij eigenschappen de auto.
Zie hier de gewichten bij een auto die inmiddels op een paar dagen na 14 jaar oud is.
Deze gewichten stonden gewoon vanaf dag 0 op het kentekenbewijs.
Hetzelfde geldt voor mijn huidige auto.
Groeten MarcS
't Is geen uitzondering, de trekgewichten horen bij eigenschappen de auto.
Zie hier de gewichten bij een auto die inmiddels op een paar dagen na 14 jaar oud is.
Deze gewichten stonden gewoon vanaf dag 0 op het kentekenbewijs.
Hetzelfde geldt voor mijn huidige auto.
Groeten MarcS
-
Roger B.
tja en die 130 van je uit het andere topic mag geremd 0, en ongeremd 750 kg trekken.... ook altijd zo zeker
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:tja en die 130 van je uit het andere topic mag geremd 0, en ongeremd 750 kg trekken.... ook altijd zo zeker
't Is niet altijd feest. Soms staan zitplaatsen vermeld soms ook niet.
Je kan ook max laadgewicht en/of trekgewicht laten verlagen. Dat was een tijdje in de mode omdat het erop leek dat je aan allerlei extra regels moest voldoen bij een max-treingewicht van meer dan 3500 kg en/of een laadgewicht van meer dan 500 kg. Wellicht zijn lagere gewichten in 't buitenland ook handig om binnen een of andere regel te passen. Ik heb nog geen nuttige toepassing gzien.
Groeten MarcS
Roger B schreef:moet je dan niet ook de gegevens van de trekhaak meesturen?
Ben119 schreef:Is niet zo een raar idee,niet iedere trekhaak mag 3500 kg trekken toch?
Het aanpassen van de trekgegevens op het kenteken en in het kentekenregister is de taak van de RDW.
Of je dan later je 3500Kg aanhanger ook trekt met de juiste trekhaak is een zaak voor de politie,die handhaaft de wet.
Groet,
Eric.
- Erik Peters
Roger B. schreef:tja en die 130 van je uit het andere topic mag geremd 0, en ongeremd 750 kg trekken.... ook altijd zo zeker
Ja, die gegevens op de website van de RDW kloppen niet altijd/zijn niet volledig.
Als ik mijn kenteken opzoek staat daar bij ongeremd 0 kg en bij geremd ook 0 kg.
Op mijn (grijs)kentekenbewijs staat duidelijk het merk en type trekhaak vermeld (Brink 3103) met max. trekgewicht van 3500 kg. En dit niet als los velletje maar op het uitgevouwen deel I van het kentekenbewijs.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Roger B. schreef:tja en die 130 van je uit het andere topic mag geremd 0, en ongeremd 750 kg trekken.... ook altijd zo zeker
Ja, die gegevens op de website van de RDW kloppen niet altijd/zijn niet volledig.
Als ik mijn kenteken opzoek staat daar bij ongeremd 0 kg en bij geremd ook 0 kg.
Op mijn (grijs)kentekenbewijs staat duidelijk het merk en type trekhaak vermeld (Brink 3103) met max. trekgewicht van 3500 kg. En dit niet als los velletje maar op het uitgevouwen deel I van het kentekenbewijs.
't Zal wel met de historie van doen hebben.
Ik heb geen trekhaak ... dus ook geen trekhaak type ... en tegenwoordig gaat het er (eigenlijk) alleen nog maar om of de trekhaak een keur heeft (en voor de preziezen: of alles klopt t/m montage) maar daar heeft de gemiddelde agent geen kaas van gegeten, die kijkt alleen naar de trekgewichten, het rijbewijs, het getrokken gewicht (en eventueel naar een typeplaatje).
Management by numbers heet dat ... op papier klopt het, niemand is meer echt verantwoordelijk (en in de praktijk kan er dan soms heel wat ruimte ontstaan).
Groeten MarcS
Wat die agent wel en niet weet is niet spannend. Uit ervaring kan ik je vertellen dat de expert van de verzekering die naam expert niet voor niks heeft en die weet precies waar ie naar moet kijken!
Er zijn nog wel meer factoren die het trekgewicht beïnvloeden. Aanpassingen aan het chassis kunnen het gewicht zowel verlagen als verhogen. Ik heb ooit meegeholpen een LC te verlengen en aan te passen aan speciaal werk. Daar kregen we geen trekgewicht meer op omdat de Rdw niet in staat was de sterkte van het chassis te bepalen.
Toen hebben we een constructeur tekeningen laten maken van de aanpassingen en extra aanpassingen gedaan aan het achterframe zodat de belasting van de vangmuil nog beter verdeeld werd over het chassis en toen mochten we, na montage van luchtremmerij, 8 ton trekken.
Er zijn nog wel meer factoren die het trekgewicht beïnvloeden. Aanpassingen aan het chassis kunnen het gewicht zowel verlagen als verhogen. Ik heb ooit meegeholpen een LC te verlengen en aan te passen aan speciaal werk. Daar kregen we geen trekgewicht meer op omdat de Rdw niet in staat was de sterkte van het chassis te bepalen.
Toen hebben we een constructeur tekeningen laten maken van de aanpassingen en extra aanpassingen gedaan aan het achterframe zodat de belasting van de vangmuil nog beter verdeeld werd over het chassis en toen mochten we, na montage van luchtremmerij, 8 ton trekken.
Edward van Vugt
Nou, daar sla je precies de spijker op z'n kop: de fabrikant of constructeur van het voertuig geeft de berekende sterkte op en de RDW neemt die over, als dat van toepassing is (het blijven ambtenaren).
Als je voertuig af-fabriek of dealer of wat dan ook voor het eerste aangemeld wordt voor toelating, dan moet die aangeven wat er op het kentekenbewijs al of niet moet worden bijgeschreven. Neemt die de moeite niet, bijv. omdat de klant simpelweg geen trekhaak besteld had, dan neemt de RDW die gegevens over, omgeacht wat er later aan het voertuig veranderd wordt. Als je bijvoorbeeld een trekhaak monteert, nadat de RDW de gevens heeft ingevoerd, dan heb je 2 keuzes:
Of je laat de RDW aan de hand van de fabrieksgegevens achteraf de maximale aanhangerlast op het kenteken bijschrijven: Of, je bewaart het papier van de -gecertificeerde- aanhangerkoppeling fabrikant die voldoet aan de E4 norm en fabriekspecificaties, bij je papieren van de auto.
In beide gevallen is er bij bijv. een politie controle niets aan de hand.
Als je voertuig af-fabriek of dealer of wat dan ook voor het eerste aangemeld wordt voor toelating, dan moet die aangeven wat er op het kentekenbewijs al of niet moet worden bijgeschreven. Neemt die de moeite niet, bijv. omdat de klant simpelweg geen trekhaak besteld had, dan neemt de RDW die gegevens over, omgeacht wat er later aan het voertuig veranderd wordt. Als je bijvoorbeeld een trekhaak monteert, nadat de RDW de gevens heeft ingevoerd, dan heb je 2 keuzes:
Of je laat de RDW aan de hand van de fabrieksgegevens achteraf de maximale aanhangerlast op het kenteken bijschrijven: Of, je bewaart het papier van de -gecertificeerde- aanhangerkoppeling fabrikant die voldoet aan de E4 norm en fabriekspecificaties, bij je papieren van de auto.
In beide gevallen is er bij bijv. een politie controle niets aan de hand.
Dat is niet waar! Als er in de papieren van de auto geen trekgewicht staat dan kun je de kar afkoppelen en laten staan. Been there, done that.
Ik heb ook al een keer een kar opgehaald voor een kennis die hetzelfde aan de hand had.

Ik heb ook al een keer een kar opgehaald voor een kennis die hetzelfde aan de hand had.
Edward van Vugt