Met héél véél plezier het Land Rover kompas van Rob Dekker doorgelezen. Echter een vraagje inzake de APK eis met betrekking tot het remsysteem. Vanaf bouwjaar 1967 is een gescheiden remsysteem verplicht maar ook een oranje controlelampje indien een der remcircuits het laat afweten. Ik heb een LWIIA van 1971. Wel een gescheiden remsysteem maar ik betwijfel of er een controle systeem aanwezig is middels een lampje. Waar zou de sensor moeten zitten? Ik kom al 12 jaar door de APK.
gr Ruud
Land Rover kompas en APK
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Land Rover kompas en APK
The dual line braking system was not introduced until July 1980 on the Series III with the introduction of the Master Cylinder NRC6096, Shuttle Valve NRC4880 (88" and 109" Basic) NRC4720 (88" Station Wagon) and NRC4282 (109" Station Wagon). Inside the shuttle valve there is a switch, AAU1700, which in the event of failure the piston inside the valve moves in the direction of least resistance, i.e. where the brake fluid is leaking from, and closes off that circuit and additionally activates the switch which lights the red Brake Failure Light, PRC1814 on the auxiliary instrument panel in the centre of the dashboard.
I haven't read the exact wording from Rob's book, but is it possible that he is slightly confused by the following:
Artikel 5.3.33 waarschuwingsinrichting drukluchtremsysteem Bedrijfsauto’s met een drukluchtremsysteem, die in gebruik zijn genomen na 30 juni 1967, moeten zijn voorzien van een waarschuwingsinrichting die in werking treedt zodra de energievoorraad in een van de bedrijfsremkringen onder de vereiste minimum druk is gedaald.
This concerns Air brake systems on commercial vehicles.
I can find nothing else in the APK testers manual about having to have a warning light and to be honest it's the first time I have heard of it on vehicles under 3500Kgs ... but I'm always happy to learn.
Rob
I haven't read the exact wording from Rob's book, but is it possible that he is slightly confused by the following:
Artikel 5.3.33 waarschuwingsinrichting drukluchtremsysteem Bedrijfsauto’s met een drukluchtremsysteem, die in gebruik zijn genomen na 30 juni 1967, moeten zijn voorzien van een waarschuwingsinrichting die in werking treedt zodra de energievoorraad in een van de bedrijfsremkringen onder de vereiste minimum druk is gedaald.
This concerns Air brake systems on commercial vehicles.
I can find nothing else in the APK testers manual about having to have a warning light and to be honest it's the first time I have heard of it on vehicles under 3500Kgs ... but I'm always happy to learn.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Land Rover kompas en APK
De militaire uitvoeringen van de 109 en LW hebben wel een dergelijk lampje en schakelaar.
De schakelaar (Remveiligheidsschakelaar) zit op het remdrukverdeelblok aan de rechter zijde van het chassis. Ook zit er een remvacuumschakelaar op, deze 2 werken samen ingeval dat of de remdruk in 1 van de circuits te laag wordt en/of als je vacuumbekrachtiger niet goed werkt (lekkage).
De schakelaar (Remveiligheidsschakelaar) zit op het remdrukverdeelblok aan de rechter zijde van het chassis. Ook zit er een remvacuumschakelaar op, deze 2 werken samen ingeval dat of de remdruk in 1 van de circuits te laag wordt en/of als je vacuumbekrachtiger niet goed werkt (lekkage).
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: Land Rover kompas en APK
De schakelaar (Remveiligheidsschakelaar) zit op het remdrukverdeelblok aan de rechter zijde van het chassis
bij mijn ex military 2a 109 zitten hier de remlichten op de druk schakelaar.
verder zit er niks op het systeem.
groet jelle
Re: Land Rover kompas en APK
Komt uit het Engelse leger?
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: Land Rover kompas en APK
durf ik niet te zeggen stuur zit links
hadden de engelse leger uitvoering dan andere soorten remsysteem ?
hadden de engelse leger uitvoering dan andere soorten remsysteem ?
groet jelle
Re: Land Rover kompas en APK
ikke jelle schreef:bij mijn ex military 2a 109 zitten hier de remlichten op de druk schakelaar.
verder zit er niks op het systeem.
Weet dat echt zeker? Er zit dus geen remlichtschakelaar op het rempedaalhuis bij de bekrachtiger?
Zo leer ik wat, want ik heb er echt nog nooit van gehoord.
Gerard
Re: Land Rover kompas en APK
Mijn LWIIA komt van het Rijnleger. Zolang deze in mijn bezit is zit de remschakelaar rechtstreeks op het rempedaal. Trekschakelaar en volgens mij niet origineel maar wel heel simpel. Ik zie wel een contact (niet aangesloten) op het huis van de rembekrachtiger zitten. Deze zou dus een lampje moeten laten gaan branden wanneer er geen vacuüm is?
Ruud
Ruud
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: Land Rover kompas en APK
groet jelle
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Land Rover kompas en APK
Rudolfo1 schreef:... Deze zou dus een lampje moeten laten gaan branden wanneer er geen vacuüm is?
... actually and personally as someone who does APK tests for a living and has had their fair share of steekproefs, I really don't care if you brakes are vacuum assisted, electrically assisted or are powered by divine intervention from above. What matters to me is that the system is leak free in terms of fluid, all 4 work normally, don't pull to the left or right and if I have to push the pedal through the floor I will not be pleased. The fact that an idiot light comes on when the vacuum goes off is not interesting, however if the light comes on when I take it for a test drive and the pedal goes all the way to the floor and I arrive at the pearly gates with St. Peter welcoming me and assigning me to God's Land Rover garage I will be a tad upset and will fail it.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten