Land Rover kompas en APK

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Land Rover kompas en APK

Berichtdoor maXcomX » 21 Dec 2013, 00:17

Even voor de duidelijkheid: Het gaat niet om de remlichtschakelaar, maar om de vacuüm- en remveiligheidsschakelaar. Sommige militaire 2A's hadden die wel (overgangsserie). Als je geen servo hebt, dan zit het er zeker niet op.

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 322
Lid geworden op: 01 Feb 2010, 14:09
Locatie: Ridderkerk
Contact:

Re: Land Rover kompas en APK

Berichtdoor Gerard » 21 Dec 2013, 06:30

ikke jelle schreef:
daar zit de schakelaar er zit bij mij ook geen bekrachtiger op 8-)

en nog origineelte krijgen ook


Ik zie het, inderdaad een hydrolische schakelaar; ik wist het echt niet :o

Gerard

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Land Rover kompas en APK

Berichtdoor maXcomX » 25 Dec 2013, 01:37

Het is geen hydraulische schakelaar maar mechanisch met en stiftje, balletje en veertje :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 322
Lid geworden op: 01 Feb 2010, 14:09
Locatie: Ridderkerk
Contact:

Re: Land Rover kompas en APK

Berichtdoor Gerard » 25 Dec 2013, 07:07

maXcomX schreef:Het is geen hydraulische schakelaar maar mechanisch met en stiftje, balletje en veertje :mrgreen:


Oh? Ja, zo ziet het er ook uit ... :roll:

Afbeelding
STC1689 - Brake light switch-S11/11A

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Land Rover kompas en APK

Berichtdoor VeeTee » 25 Dec 2013, 08:12

Ach..

image.jpg
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

marcel vonk
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 Jul 2007, 20:45
Contact:

Re: Land Rover kompas en APK

Berichtdoor marcel vonk » 25 Dec 2013, 10:27

De militaire uitvoeringen van de 109 en LW hebben wel een dergelijk lampje en schakelaar.
De schakelaar (Remveiligheidsschakelaar) zit op het remdrukverdeelblok aan de rechter zijde van het chassis. Ook zit er een remvacuumschakelaar op, deze 2 werken samen ingeval dat of de remdruk in 1 van de circuits te laag wordt en/of als je vacuumbekrachtiger niet goed werkt (lekkage).


even een foto:
remverdeler.jpg
remverdeler.jpg (6.45 KiB) 5012 keer bekeken
Bijlagen
remverdeler.jpg
remverdeler.jpg (6.45 KiB) 5012 keer bekeken

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Land Rover kompas en APK

Berichtdoor Erik Peters » 25 Dec 2013, 17:38

marcel vonk schreef:
De militaire uitvoeringen van de 109 en LW hebben wel een dergelijk lampje en schakelaar.
De schakelaar (Remveiligheidsschakelaar) zit op het remdrukverdeelblok aan de rechter zijde van het chassis. Ook zit er een remvacuumschakelaar op, deze 2 werken samen ingeval dat of de remdruk in 1 van de circuits te laag wordt en/of als je vacuumbekrachtiger niet goed werkt (lekkage).

Niet alleen de militaire uitvoeringen! Op de 109 series III Stawag (9 persoons) die ik heb gehad, zat ook zo'n schakelaar. In het "midden"dashboard zat dan een rood lampje uitgevoerd als een (rechthoekige) schakelaar. Bij indrukken van de schakelaar ging het lampje branden (ter controle dat het lampje nog goed was).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Bas88pickup
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 Jan 2009, 20:41

Re: Land Rover kompas en APK

Berichtdoor Bas88pickup » 25 Dec 2013, 20:34

Volgens mij hebben alle (civiel/militair) met dual-line uitgeruste series deze shuttle-valve. Single line systemen hebben em iig niet. Het idee er achter is idd om een lekkage te signaleren in 1 van beide systemen (voor-achter).
Het is geen probleem om geen waarschuwingslampje/schakelaar te hebben, maar, als die wel op je dash zit, dan moet ie wel werken. Hier geldt de regel; wat aanwezig is moet werken.
Mijn toenmalige series had ook dual line, mèt shuttle-valve echter zonder het waarschuwingslampje/schakelaar. Waarom niet? Nou, ik kon toendertijd geen duidelijk schema vinden om het hele gebeuren aan te sluiten, want niet alleen het hydro deel hangt eraan, ook het vacuümdeel hangt erbij aan, en een wwarschuwing via een sensor als je teveel pedaalslag hebt (een soort van waarschuwing als bij moderne auto's met indicators op de blokken, maar dan zonder die blokken en indicatoren, snappie? ;) )

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Land Rover kompas en APK

Berichtdoor maXcomX » 25 Dec 2013, 23:34

Mijn vorige civiele swb met ook bouwjaar '76 had dit systeem niet, hoewel ie wel een gescheiden remsysteem had. Mijn huidige militaire uitvoering heeft hem wel, behalve de schakelaar en het controlelampje, die heeft de vorige eigenaar verwijderd, om een of andere reden.
@ Gerard: Het gaat -nogmaals- om de remveiligheidsschakelaar, welke op het verdeelblok zit. Die is dus mechanisch. De remlichten hebben hier niets mee van doen.

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 322
Lid geworden op: 01 Feb 2010, 14:09
Locatie: Ridderkerk
Contact:

Re: Land Rover kompas en APK

Berichtdoor Gerard » 26 Dec 2013, 07:55

maXcomX schreef:@ Gerard: Het gaat -nogmaals- om de remveiligheidsschakelaar, welke op het verdeelblok zit. Die is dus mechanisch. De remlichten hebben hier niets mee van doen.


Nee maXcomX, je leest niet goed, het gaat mij niet om de remveiligheidsschakelaar ...
In bericht viewtopic.php?f=14&t=5159#p41991 schrijft 'ikke jelle' dat in zijn 109 daar de remlichten zijn aangesloten op de "druk schakelaar'. Dat leek mij vreemd/ik had daar nog nooit van gehoord, dus informeerde ik of hij dat zeker wist, hoe, wat.

Hij antwoordt bevestigend met uitleg en een link naar het originele onderdeel. Dat blijkt een hydrolische remlicht schakelaar (STC1689) te zijn waarvan jij (met grote stelligheid) beweert dat het geen "hydrolische schakelaar maar mechanisch met en stiftje, balletje en veertje" is ... 8-)

Gerard


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten