LT230 13D ratio & verbruik 200TDi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Ninety84
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Feb 2012, 20:33

LT230 13D ratio & verbruik 200TDi

Berichtdoor Ninety84 » 16 Dec 2013, 21:35

Goedenavond collega LR fans,

Ik heb sinds een jaar of 2 een 90 uit 1984 (mijn eerste Landy!). De vorige eigenaar heeft er een 200TDi (Defender) ingezet (zat een 2.25 benzine in). De versnellingsbakken zouden ook vervangen zijn. Als ik echter naar de nummers ga kijken heb ik:
LT230 tussenbak type 13D, hier zat een sticker op met daarop " Ratio 1.410", maargoed dat zegt niets....
LT77 hoofdbak type 50A
Dat is m.i. dus niet behorend bij een 200TDi, want daar hoort een 22D resp. 56A bak aan.

Nou heb ik het volgende issue: De wagen zou bij snelwegritten van rond de 100-110km/h makkelijk een verbruik van 1:10 tot 1:12 moeten kunnen halen zo heb ik me laten vertellen. Nou bij lange na niet, ik ben een zuinige rijder (schakel vroeg) en bij langere ritten van 90-100km/h haal ik met moeite 1:9. Dat kan niet kloppen.
For the record: Motor loopt als een zonnetje, banden staan op 2.5bar en zijn nieuw (Conti CrossContact 235/85 R16). Geen roofrack of andere windvangers aan of op de auto.

Mijn toerenteller geeft aan: 2500rpm bij 80km/h, 3300rpm bij 100km/h en 3600rpm bij 110km/h. Mijn KM-teller loopt gelijk op de GPS. Toerenteller heb ik zelf ingebouwd (origineel LR), maar moet ik officieel nog even ijken.
Ik zoek het hoge verbruik en relatief hoge toerental bij snelwegsnelheden in de ratio's van de versnellingsbakken.

Enig zoekwerk levert op: Vis Landrovers noemt 50A en 56A dezelfde bak m.u.v. de lagers, die zouden bij de 56A sterker moeten zijn om de PK's van de 200TDi op te vangen.
Als ik de gear calculator van Ashcroft Transmissions gebruik, krijg ik echter verschillende toerentallen (bij een bepaalde snelheid) bij het wisselen van 50A naar 56A. De laatste draait daarbij zo'n 200RPM minder bij 100km/h in de 5e versnelling.

Wie heeft hier nou gelijk?

Daarnaast de tussenbak:
Vis Landrovers geeft een 1.667 ratio aan voor de 13D???
Ashcroft zegt dat de 13D een 1.410 ratio heeft, wat dan weer zou kloppen met de sticker die op de bak zat.

Wie kan mij zeggen hoe ik kan controleren welke ratio het echt is?

Als ik wat ga spelen met de ratio calculator van Ashcroft, dan lijkt de combi die ik in mn auto heb er een te zijn van 50A hoofdbak en 1.667 tussenbak. De toerentallen bij bepaalde snelheden kloppen daar het beste bij.

Ik heb inmiddels een 2ehands 56A voor een mooie prijs op de kop getikt. Deze heeft volledig versleten spiebanen op de uitgaande as, dus rijp voor revisie. Mijn eigen 50A heeft ook al een aardige "knock of death" en bij inspectie thv input gear in de tussenbak ook al behoorlijk versleten spiebanen. Ik wil dus de 50A uitwisselen voor een gereviseerde 56A. Maar moet ik nou ook voor een andere tussenbak gaan kijken die zeker weten 1.410 ratio heeft?

Ik hoop dat jullie er nog wijs uit komen ;)

Grt

Sebas

Bronnen:
Vis LandRovers versnellingsbak pagina: http://www.vislandrovers.nl/extra/revis ... el.php#v10
Ashcroft Transmissions ratio calculator: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... _calc.html
Waarbij Diff ratio = 3.54 en diameter van 235/85/R16 wiel = 80.6cm

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... oductId=45
Onderaan de pagina staan de ratio's

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: LT230 13D ratio & verbruik 200TDi

Berichtdoor tim » 16 Dec 2013, 21:43

even snel als eerste reactie:Je tussenbak bepaald het toerental, niet je lt77.
(ik betrek niet je diff in je as hierin)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: LT230 13D ratio & verbruik 200TDi

Berichtdoor tim » 16 Dec 2013, 21:47

Ik persoonlijk ben erg voor de 1:1.22 eindreductie, zeg maar de disco lt230 TB
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: LT230 13D ratio & verbruik 200TDi

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2013, 21:50

tussenbak ratio kun je ook wijzigen door een tandwielstel te wisselen.... hoeft niet gelijk complete bak vervangen.

als je de gereviseerde hoofdbak plaatst, plaats dan een nieuw type inputgear (meen dat dat tevens de helft van het voor de ratio benodigde tandwielstel is) daarbij zitten er radiaal gaten in het materiaal zodat er olie in stromen kan en tussen de spiebanen kan lopen.......

zoals Foris zegt heeft een disco tussenbak een nog grotere overbrenging met als gevolg een lager toerental. Iets minder trekkracht, maar meer rust op de snelweg.

mijn D1 200tdi had een gemiddeld verbruik van 's winters 1:9 en 's zomers 1:9,5
gone

Gebruikersavatar
Ninety84
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Feb 2012, 20:33

Re: LT230 13D ratio & verbruik 200TDi

Berichtdoor Ninety84 » 16 Dec 2013, 21:53

tim schreef:even snel als eerste reactie:Je tussenbak bepaald het toerental, niet je lt77.
(ik betrek niet je diff in je as hierin)


Dat begrijp ik niet helemaal...als de ratio van een bepaalde versnelling in een LT77 50A verschilt van die in een 56A dan geeft dat toch een ander toerental bij een bepaalde snelheid?
Dat die toeren weer anders zijn bij een andere ratio tussenbak, klopt dan ook weer, natuurlijk, maargoed, ik dacht dus dat allebei de bakken verantwoordelijk zijn voor het toerental.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: LT230 13D ratio & verbruik 200TDi

Berichtdoor tim » 16 Dec 2013, 22:00

Sebas,

ik heb nog nooit vernomen dat in de lt 77 intern er verschillende ratio''s bestaan.
dat lagersterkte verschil klopt, vanwege de toename van het aantal pk's.
echter, de versterkte lt 77 is niet per definitie nodig zodra je overstapt naar en 200 tdi blok.

hiernaast: roger B kan je vertellen wat de manier is om de feitelijke eindreductie van je TB te achterhalen, iets met het tellen van het aantal omwentelingen van...., en toen wist ik het niet meer :roll: :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: LT230 13D ratio & verbruik 200TDi

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2013, 22:04

ik weet al die verschillen tussen de verschillende LT77's niet maar als de ratio van versnelling "x" in de ene suffix anders is dan die in de andere dan krijg je uiteraard ook uit de hoofdbak verschillen in de relatie toerental/snelheid in versnelling "x"

motortoerental gaat hoofdbak in, komt gearratio tegen en met die factor verlaagd komt het toerental de hoofdbak uit...... dan komt ie de tussenbak tegen, de gearratio daarin bepaald het uitgangstoerental op de cardanassen....die komen weer bij het diff waar ook weer een ratio het toerental verlaagt en al die vertragingen bij elkaar is de totale vertraging van motor tot wiel (tot aan de weg komt de wieldiameter er nog bij)


ratio bepalen is inderdaad kwestie van omwentelingen tellen......

de ingaande as draait de gearratio sneller dan de uitgaande
bij de tussenbak is de inputgear je ingaande as, en de (gesperde) cardanasflensen de uitgaande...

dus als je een 1,6.... bak hebt dan draait de input gear (net iets meer als) 16 omwentelingen waarbij de cardanasflensen er 10 draaien
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: LT230 13D ratio & verbruik 200TDi

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2013, 22:41

Nou weet ik wel dat ik een beetje simpel ben, maar als er een 1:1.4 sticker op de tussenbak zit dan zal dat er ook wel inzitten. ALS iemand al de moeite neemt om de tandwielen te wisselen ipv de hele bak (wat voor de meesten te moeilijk is) dan zal ie toch ook wel dat stickertje eraf trekken niet?

Er is van de 77 iig een militaire bak met een heule korte 1.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 555
Lid geworden op: 11 Mei 2007, 12:10
Locatie: Winschoten
Contact:

Re: LT230 13D ratio & verbruik 200TDi

Berichtdoor Johnny » 16 Dec 2013, 22:48

Check. Die heb ik ook,

Te herkennen datd eze niet gesyncroniseerd is op 1 en R
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: LT230 13D ratio & verbruik 200TDi

Berichtdoor Erik Peters » 16 Dec 2013, 23:15

Ninety84 schreef:Nou heb ik het volgende issue: De wagen zou bij snelwegritten van rond de 100-110km/h makkelijk een verbruik van 1:10 tot 1:12 moeten kunnen halen zo heb ik me laten vertellen. Nou bij lange na niet, ik ben een zuinige rijder (schakel vroeg) en bij langere ritten van 90-100km/h haal ik met moeite 1:9. Dat kan niet kloppen.
For the record: Motor loopt als een zonnetje, banden staan op 2.5bar en zijn nieuw (Conti CrossContact 235/85 R16). Geen roofrack of andere windvangers aan of op de auto.

Mijn toerenteller geeft aan: 2500rpm bij 80km/h, 3300rpm bij 100km/h en 3600rpm bij 110km/h. Mijn KM-teller loopt gelijk op de GPS. Toerenteller heb ik zelf ingebouwd (origineel LR), maar moet ik officieel nog even ijken.
Ik zoek het hoge verbruik en relatief hoge toerental bij snelwegsnelheden in de ratio's van de versnellingsbakken.

Een tussenbak van 1.41 geeft bij mijn 300Tdi een verbruik (gemiddeld) van 1:8-8,5. Dus een verbruik van 1:9 vind ik al zuinig en klopt mijn inziens wel. Mijn km teller geeft zelfs te veel aan in vergelijking met de gps. Zou ik de werkelijke (gps) km rekenen dan wordt het verbruik nog hoger.
Een langere overbrenging in de tussenbak 1.22 (uit een Discovery) zal het verbruik iets doen afnemen. Ik heb een overdrive achter mijn bak gehad en met name op lange trajecten (met 100 km/u) lag het verbruik iets gunstiger en kwam in de buurt van 1:9,5. Maar een verbruik van 1:12……sprookjes.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten