Ik heb sinds een jaar of 2 een 90 uit 1984 (mijn eerste Landy!). De vorige eigenaar heeft er een 200TDi (Defender) ingezet (zat een 2.25 benzine in). De versnellingsbakken zouden ook vervangen zijn. Als ik echter naar de nummers ga kijken heb ik:
LT230 tussenbak type 13D, hier zat een sticker op met daarop " Ratio 1.410", maargoed dat zegt niets....
LT77 hoofdbak type 50A
Dat is m.i. dus niet behorend bij een 200TDi, want daar hoort een 22D resp. 56A bak aan.
Nou heb ik het volgende issue: De wagen zou bij snelwegritten van rond de 100-110km/h makkelijk een verbruik van 1:10 tot 1:12 moeten kunnen halen zo heb ik me laten vertellen. Nou bij lange na niet, ik ben een zuinige rijder (schakel vroeg) en bij langere ritten van 90-100km/h haal ik met moeite 1:9. Dat kan niet kloppen.
For the record: Motor loopt als een zonnetje, banden staan op 2.5bar en zijn nieuw (Conti CrossContact 235/85 R16). Geen roofrack of andere windvangers aan of op de auto.
Mijn toerenteller geeft aan: 2500rpm bij 80km/h, 3300rpm bij 100km/h en 3600rpm bij 110km/h. Mijn KM-teller loopt gelijk op de GPS. Toerenteller heb ik zelf ingebouwd (origineel LR), maar moet ik officieel nog even ijken.
Ik zoek het hoge verbruik en relatief hoge toerental bij snelwegsnelheden in de ratio's van de versnellingsbakken.
Enig zoekwerk levert op: Vis Landrovers noemt 50A en 56A dezelfde bak m.u.v. de lagers, die zouden bij de 56A sterker moeten zijn om de PK's van de 200TDi op te vangen.
Als ik de gear calculator van Ashcroft Transmissions gebruik, krijg ik echter verschillende toerentallen (bij een bepaalde snelheid) bij het wisselen van 50A naar 56A. De laatste draait daarbij zo'n 200RPM minder bij 100km/h in de 5e versnelling.
Wie heeft hier nou gelijk?
Daarnaast de tussenbak:
Vis Landrovers geeft een 1.667 ratio aan voor de 13D???
Ashcroft zegt dat de 13D een 1.410 ratio heeft, wat dan weer zou kloppen met de sticker die op de bak zat.
Wie kan mij zeggen hoe ik kan controleren welke ratio het echt is?
Als ik wat ga spelen met de ratio calculator van Ashcroft, dan lijkt de combi die ik in mn auto heb er een te zijn van 50A hoofdbak en 1.667 tussenbak. De toerentallen bij bepaalde snelheden kloppen daar het beste bij.
Ik heb inmiddels een 2ehands 56A voor een mooie prijs op de kop getikt. Deze heeft volledig versleten spiebanen op de uitgaande as, dus rijp voor revisie. Mijn eigen 50A heeft ook al een aardige "knock of death" en bij inspectie thv input gear in de tussenbak ook al behoorlijk versleten spiebanen. Ik wil dus de 50A uitwisselen voor een gereviseerde 56A. Maar moet ik nou ook voor een andere tussenbak gaan kijken die zeker weten 1.410 ratio heeft?
Ik hoop dat jullie er nog wijs uit komen
Grt
Sebas
Bronnen:
Vis LandRovers versnellingsbak pagina: http://www.vislandrovers.nl/extra/revis ... el.php#v10
Ashcroft Transmissions ratio calculator: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... _calc.html
Waarbij Diff ratio = 3.54 en diameter van 235/85/R16 wiel = 80.6cm
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... oductId=45
Onderaan de pagina staan de ratio's