all terreinbanden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: all terreinbanden

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 14:07

verschil in diameter tussen D2 en defender band is een stuk minder dan tussen D1 en Defender......blijft dat het voor geen meter rijdt om met een D2 in de 2 op te trekken :roll:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2015, 14:11

Edward schreef:
Landmarcs schreef: Bij de Puma is de "Anti-Stall-Control" een stuk beter, het is daar bijna een "Launch-Control".

Ook hier weer: .... Hang je er een flinke kar achter en stapel je ook nog een anderhalve ton lading in de bak dan slaat ie gewoon af :lol: :lol:

Waarmee aangetoond is dat je iedere auto kan laten afslaan (misschien is een LandRover inmiddels toch een stukje geëvolueerd, en is het geen mislukt landbouwvoertuig meer, geen manusje van alles). Wil je meer dan de LandRover kan dan koop je beter iets anders, dan gaat de LandRover in ieder geval niet stuk.

En, waar het de Puma aangaat: ik probeerde eens een gestrande vrachtwaggel te helpen (de Duitse chauffeur dacht in Frankrijk het beter te weten als de wegwijzers en reed zich klem in de sneeuw) ondanks het tienvoudige gewicht van de kar van Edward sloeg de Puma niet af, ik had gewoon onvoldoende grip (op het min of meer schoon asfalt). Uiteindelijk heeft de ongelukkige Duister toch nog wat aan me gehad: ik wist hem te vertellen dat de verder niet geruimde weg alleen maar daalde, kilometers lang geen enkele verloren helling, na zijn knopen geteld te hebben heeft hij het gewaagd (en gewonnen) ... heel verstandig want die nacht sneeuwde "zijn" weg zo in dat hij daar nog dagen had gestaan, pas een weekje later was die weg weer berijdbaar.

Groeten MarcS

etjen

Berichtdoor etjen » 13 Nov 2015, 14:47

Landmarcs schreef:Tja, als je rap over een circuit wilt ... neem dan 22 inch, of beter ook een bijpassende platte auto, als bijv. een Tesla.

er liggen nu 22" op...
en trust me, dat ziet er niet uit..
vandaar de zoektocht.. en 18" heb ik nog liggen..

oh het is een automaat, dus afslaan is er niet bij ;)

maar mn vraag was dus of 265/65/18 zou passen zonder verhogen of aanpassen?

heb inmiddels ook mooi setje 16" op marktplaats gezien.. dus wellicht ga ik daar voor..
iemand intresse in een set 18" of 22"!!??
Discovery 2003

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 15:07

welke 18"velgen zijn het en in welke staat?

265/75R16 zou op een D2 NET passen op straat, maar bij flinke wieluitslag in het terrein problemen geven..... 265/65R18 is vrijwel gelijke diameter.... ik zou het niet doen zonder verhoging. en dan nog HEEL gecontrolleerd uitproberen wat het doet bij flinke wieluitslag (met heftruck ofzo of heel langzaam een bok op rijden terwijl iemand kijkt of je de body gaat raken)
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 13 Nov 2015, 16:22

etjen schreef:
Landmarcs schreef:Tja, als je rap over een circuit wilt ... neem dan 22 inch, of beter ook een bijpassende platte auto, als bijv. een Tesla.

er liggen nu 22" op...en trust me, dat ziet er niet uit..vandaar de zoektocht.. en 18" heb ik nog liggen..
oh het is een automaat, dus afslaan is er niet bij ;) maar mn vraag was dus of 265/65/18 zou passen zonder verhogen of aanpassen? heb inmiddels ook mooi setje 16" op marktplaats gezien.. dus wellicht ga ik daar voor..
iemand intresse in een set 18" of 22"!!??

Het verschil tussen standaard 255/55R18 en 265/65R18 = 8,67% Bij gebruik van een 275/65R18 loopt dit verschil op tot boven de 10%, 10,43 om exact te zijn. Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen met een dergelijke grootte. De aandrijflijn wordt zwaarder belast, eerder kans op warmlopen van de automaat omdat de schakelpunten afgestemd zijn op de originele setting (moment van Lock-up wordt verhoogd), een fors hoger brandstofverbruik, een slechtere wegligging (te brede banden en daardoor minder gewicht per cm2), zeker bij nat weer, én in het terrein. Lage gearing verliest deel capaciteit doordat 1 laag verschuift naar 2 laag. Met handmatig schakelen in laag, treedt geen slip op, wel wordt dan de aandrijflijn tot het uiterste belast, omdat het draaimoment hoger is dan normaal. Zoals op de fiets in een lage versnelling de heuvel op willen. Zeer vermoeiend dus. Kans op breken van kruisjes en/of aandrijfassen is aanwezig. In mijn opinie, hou de auto standaard. Dan gaat er het minste aan kapot. 8-)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 16:48

je verhaal van de aandrijflijn gaat niet op...... tot aan de naaf blijft het allemaal hetzelfde, de motor levert een koppel, dat koppel wordt niet meer als je grotere wielen monteert, je houdt er aan het bandoppervlak alleen iets minder van over.

De snelheid voor de bak veranderd ook niet, want ook dat is aan de naaf gemeten (via ABS) dat de auto dan daadwerkelijk een andere snelheid rijdt is een ander verhaal. op vlakke weg bij 80km/u is het vermogen dat gevraagd wordt niet dusdanig veel hoger dat ik denk dat er een merkbaar verschil in moment van lockup inschakelen zal zijn.

de automaat moet wel harder werken... maar ja dat moet ie met jouw 3 ton zware vakantie auto ook... en als ik regelmatig met een kar van 2,5 a 3 ton rond rijdt ook.... moet je dan ook maar niet meer doen.....

Mijn ervaring in het terrein met de D2 is dat je alleen maar vast komt te zitten omdat je assen aan de grond komen..(al was het maar ondat je in sporen van defenders terecht komt die grotere wielen hebben) .. grotere wieldiameter is dan toch ECHT de meest voor de hand liggende optie om dat te verbeteren
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 13 Nov 2015, 17:03

Roger B. schreef:je verhaal van de aandrijflijn gaat niet op...... tot aan de naaf blijft het allemaal hetzelfde, de motor levert een koppel, dat koppel wordt niet meer als je grotere wielen monteert, je houdt er aan het bandoppervlak alleen iets minder van over.
Tja, mee eens dat de motor hetzelfde koppel blijft leveren,, maar er is wel verlies.

De snelheid voor de bak veranderd ook niet, want ook dat is aan de naaf gemeten (via ABS) dat de auto dan daadwerkelijk een andere snelheid rijdt is een ander verhaal. op vlakke weg bij 80km/u is het vermogen dat gevraagd wordt niet dusdanig veel hoger dat ik denk dat er een merkbaar verschil in moment van lockup inschakelen zal zijn. Op de vlakke weg valt het enigszins mee, moet je wel een lichte auto hebben ;)

de automaat moet wel harder werken... maar ja dat moet ie met jouw 3 ton zware vakantie auto ook... en als ik regelmatig met een kar van 2,5 a 3 ton rond rijdt ook.... moet je dan ook maar niet meer doen.....
Wel met een verschil, ik heb de standaard banden aangehouden

Mijn ervaring in het terrein met de D2 is dat je alleen maar vast komt te zitten omdat je assen aan de grond komen..(al was het maar ondat je in sporen van defenders terecht komt die grotere wielen hebben) .. grotere wieldiameter is dan toch ECHT de meest voor de hand liggende optie om dat te verbeteren
Dan ligt tunen weer voor de hand, om het gebrek aan PK te compenseren

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2015, 17:36

Waterrover schreef:
Roger B. schreef:je verhaal van de aandrijflijn gaat niet op...... tot aan de naaf blijft het allemaal hetzelfde, de motor levert een koppel, dat koppel wordt niet meer als je grotere wielen monteert, je houdt er aan het bandoppervlak alleen iets minder van over.
Tja, mee eens dat de motor hetzelfde koppel blijft leveren,, maar er is wel verlies.

Klopt helemaal, maar (even uitgaande van een niet-automaat) je hebt te maken met een beperkt aantal versnellingen en een motor die geen rechtlijninge koppel-curve heeft.

Je kan de versnellingen (een rare naam voor dit verschijnsel) het best beschrijven als koppel-delers.
Voor het koppel aan het wiel-wegdek-oppervlak (dat is waar het uiteindelijk om gaat) moet je dus het sommetje maken van door de motor geleverd koppel, de verliezen in de aandrijflijn en de totale overbrengingsverhouding. Even aannemende dat de verliezen in de aandrijflijn gewoon een eenvoudig percentage zijn van het te verwerken koppel kan je dus ook volstaan met een gestapelde koppel-grafiek, de verschillende koppelgrafiekjes per versnelling ... je hebt dan dus een bultige grafiek met steeds een top rond het max-koppel en dan een afvallen met de toenemende toeren, en dus in een nieuwe/hogere versnelling weer zo'n lokale bult die daarna weer afvalt. Als je ideaal schakelt schakel je dus steeds net op het punt dat de afvallende curve door de opkomende max-koppel-curve van de volgende versnelling duikt.

Het kan dus maar zo zo zijn dat je bij een bepaalde snelheid met een laten we zeggen 9% grotere eindoverbrenging (dus 9% grotere wielen) net op een gunstiger punt in de stapeling van koppelcurves zit.

Maar goed, overall is er een kleine verschuiving en overall is er dus een gering verlies aan maximale trekkracht, maar in de praktijk is dat verschil klein en eigenlijk alleen merkbaar als je bijna continue aan de rand van het maximaal haalbare vermogen zit. Deze redenering doortrekkend is het dus lonend om kleinere wielen te monteren (of series differentieels) ... als het je tenminste gaat om het klinkers uit de straat trekken.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 13 Nov 2015, 17:43

Marc,

Je neemt me de woorden uit de mond ;)

Groet, Chris

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 13 Nov 2015, 18:07

wat "all terreinbanden" al niet teweeg kunnen brengen :mrgreen: