all terreinbanden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: all terreinbanden

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2015, 11:46

Weet nog wel een argument voor 18 inch wielen: de grip op straat. :roll: :roll:

Met onze Disco zing ik de meeste opritten in de buurt door en met die van een kennis gaat dat een stuk beschaafder en nóg sneller! :D :D

Het comfort is een stuk minder maar de wegligging is veel en veel beter!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2015, 11:52

Tja, als je rap over een circuit wilt ... neem dan 22 inch, of beter ook een bijpassende platte auto, als bijv. een Tesla.

De vraag was toch: Wat is er goed als All-Terrain ?

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 11:53

mooie boekjeswijsheid weer Marc.... heb je OOIT het verschil met dezelfde auto ondervonden met een duidelijk grotere maat band? Nou ik wel, en waar je je trekkracht merkt is bij het wegrijden..... en daar merk je helemaal niks van je "de versnellingen verschuiven" - verhaal. Bij mijn handgeschakelde D2 Td5 werkte ik heel duidelijk dat ie minder trekkracht aan de weg had bij het wegrijden, voor de rest heb je geen last van de grotere wielen behalve op dooracceleren in de hogere versnelling (of je moet terugschakelen maar dan moet je ook vergelijken met terugschakelen bij kleinere maat band)

dus JA je merkt wel degelijk verschil in trekkracht.

ohja.... Land rovers van ontwerp uit (bijna) deze eeuw hebben geen opnemer voor de snelheidsmeter die je kunt wisselen :roll:

en tja de vraag was wat is er goed als all terrain.... dus OOK op de weg en aangezien je daar de meeste kilometers maakt is wegligging geen onbelangrijk onderdeel
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2015, 11:54

Landmarcs schreef:Tja, als je rap over een circuit wilt ... neem dan 22 inch, of beter ook een bijpassende platte auto, als bijv. een Tesla.

De vraag was toch: Wat is er goed als All-Terrain ?

Groeten MarcS

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:Waarom niet zoeken naar een passende 16 inch oplossing ?

omdat ie 18" velgen heeft liggen?

De vraag stamt uit 2013, die is alweer aan nieuwe banden toe........ :shock: :shock:
Edward van Vugt

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2015, 11:56

Roger B. schreef:mooie boekjeswijsheid weer Marc.... heb je OOIT het verschil met dezelfde auto ondervonden met een duidelijk grotere maat band? Nou ik wel, en waar je je trekkracht merkt is bij het wegrijden..... en daar merk je helemaal niks van je "de versnellingen verschuiven" - verhaal. Bij mijn handgeschakelde D2 Td5 werkte ik heel duidelijk dat ie minder trekkracht aan de weg had bij het wegrijden, voor de rest heb je geen last van de grotere wielen behalve op dooracceleren in de hogere versnelling (of je moet terugschakelen maar dan moet je ook vergelijken met terugschakelen bij kleinere maat band)

ohja.... Land rovers van ontwerp uit (bijna) deze eeuw hebben geen opnemer voor de snelheidsmeter die je kunt wisselen :roll:

Een standaard Def Td5 slaat al heel graag af als je er een kar achter knoopt, zet je die op 33" of 35" is er gewoon niet mee te rijden zonder steeds naar laag te gaan........
Maar verder merk je er niks van hoor. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 12:05

Edward schreef:De vraag stamt uit 2013, die is alweer aan nieuwe banden toe........
neenee.... harms vraag stamt van 2013, het topic is omhoog gehaald door een andere D2 rijder, Etjen, die ook 18" heeft liggen en gezien een opmerking van hem blijkbaar 22" onder de D2 heeft zitten.......... wat zal die de 18" dan een verademing in de zin van comfort gaan vinden :roll:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2015, 12:19

Edward schreef:
Roger B. schreef:mooie boekjeswijsheid weer Marc.... heb je OOIT het verschil met dezelfde auto ondervonden met een duidelijk grotere maat band? Nou ik wel, en waar je je trekkracht merkt is bij het wegrijden..... en daar merk je helemaal niks van je "de versnellingen verschuiven" - verhaal. Bij mijn handgeschakelde D2 Td5 werkte ik heel duidelijk dat ie minder trekkracht aan de weg had bij het wegrijden, voor de rest heb je geen last van de grotere wielen behalve op dooracceleren in de hogere versnelling (of je moet terugschakelen maar dan moet je ook vergelijken met terugschakelen bij kleinere maat band)

Een standaard Def Td5 slaat al heel graag af als je er een kar achter knoopt, zet je die op 33" of 35" is er gewoon niet mee te rijden zonder steeds naar laag te gaan........
Maar verder merk je er niks van hoor. :lol: :lol:

Het is waar dat je een Td5 makkelijk kan laten afslaan. Met een echt zware kar erachter is dat waarschijnlijk nog makkelijker.
Echter, je moet een en ander niet overdrijven. Je kan zonder die kar erachter, en gewoon op de min of meer vlakke weg makkelijk gewoon in de 2º versnelling wegrijden, ook met een Td5, en zonder dat je steeds de motor laat afslaan. (Mijn overdrive deed indertijd soms erg tegendraads, en soms had ik dus gewoon ipv 1 tot 5º alleen maar 2 tot 6º versnelling, ik heb dus ervaring genoeg.)
Dit gezegd hebbende, ik heb zelf ook meegemaakt dat de gewone 1º voor de Td5 ontoereikend kon zijn, gelukkig heb je dan nog laag (en dit was zelfs zonder kar, gewoon een volgeladen auto samen met een onhandig steil en scheef uitritje).
Bij de Td5 is het belangrijk hetzij het gas onberoerd te laten en de "Anti-Stall-Control" zijn werk te laten doen, danwel direct met de rechtervoet de hele controle over te nemen ... ongemakkelijk genoeg zit er een twijfel-gebied tussen beide en daarin slaat de Td5 bijna altijd af.

O ja, vooruitgang bestaat echt, zelfs bij LandRover: Bij de Puma is de "Anti-Stall-Control" een stuk beter, het is daar bijna een "Launch-Control".

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 12:31

appels met peren vergelijken weer

die Defender Td5 had een lagere "hoog" in de tussenbak dus die D2 rijdt standaard al "met die overdrive ingeschakeld"....... en optrekken in de twee.... ja dat kan met een D2 ook... maar met ongezonde koppelingsslip en/of TERGEND langzaam.... er zijn mensen op de wereld (gelukkig in het verkeer de meesten) die WEL houden van doorrijden
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2015, 12:40

Landmarcs schreef: Bij de Puma is de "Anti-Stall-Control" een stuk beter, het is daar bijna een "Launch-Control".

Groeten MarcS

Ook hier weer: voor een zondagsrijder wel ja. Hang je er een flinke kar achter en stapel je ook nog een anderhalve ton lading in de bak dan slaat ie gewoon af :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2015, 13:54

Roger B. schreef:appels met peren vergelijken weer

die Defender Td5 had een lagere "hoog" in de tussenbak dus die D2 rijdt standaard al "met die overdrive ingeschakeld"....... en optrekken in de twee.... ja dat kan met een D2 ook... maar met ongezonde koppelingsslip en/of TERGEND langzaam.... er zijn mensen op de wereld (gelukkig in het verkeer de meesten) die WEL houden van doorrijden

Doe d'r dan ook Kaki's, Cumquats etc. bij, ofwel, met sommige mensen is het slecht kersen eten.

De "Disco" tussenbak heeft een ± 14% hogere "hoog", de Disco heeft evenwel standaard bijna 10% kleinere wielen dus daar valt het verschil terug naar een procentenkwestie.
Bovendien is het sowieso slechts een halve waarheid: De "Disco" tussenbak heeft een ± 14% hogere "hoog", en de overdrive zet er het dubbele op, de overdrive scheelt in plaats van een halve gewoon een hele versnelling.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”