serie 1975 2wd?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: serie 1975 2wd?

Berichtdoor Roger B. » 18 Dec 2013, 21:16

grof gezegd heb je drie soorten differentielen.

de standaard open diff's waarbij er geen sperwerking in zit en de aandrijving op de as wegvalt als een van beide wielen (of beide) geen grip heeft.

Een volledig sperrend diff (locker) waarbij naar keuze het diff werkt als een open diff of volledig gespert is (werkt als geen diff maar vaste verbinding) Door de locker in te schakelen zorg je dat beide wielen op de as dezelfde snelheid draaien ongeacht de grip van de wielen.

Een limited slip diff (verschillende soorten mogelijk) waarbij er wel snelheidsverschil tussen beide wielen mogelijk is, maar die snelheidsverschil beperkt wordt. Een limited slip diff met speciale olie werk (hoogstwaarschijnlijk) met platen. platen die om en om vast verbonden zijn met het linker danwel het rechter wiel. Wanneer er nu slip optreedt aan een van beide wielen gaan de platen tov elkaar draaien. door de speciale olie wordt dit snelheidsverschil afgeremd en blijft er dus aandrijving naar het wiel dat wel nog grip heeft .
Door verkeerde olie kan het zijn dat het sper te zwaar gaat en dus meer of zelfs volledig spert, en dat heeft dan weer zijn effect op de steekas omdat dat de zwakste link is in de aandrijving
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 18 Dec 2013, 21:54

ikke jelle schreef:
Dat rammelen komt omdat er dan van die kleine veerplaatjes ontbreken waar de poken in de ronde ring vallen

zou je dat nader kunnen omschrijven want dat rammelen is toch best irritant op lange stukken.

Ik had er vroeger gewoon een elastiek van de postbode omheen getrokken. Werkt prima en simpel. Eens in de zoveel tijd een nieuwe omdat ze verouderen.

Nu een 110Td5, hier rammelen ze niet meer :mrgreen:

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Dec 2013, 21:57

JanTD5 schreef:Nu een 110Td5, hier rammelen ze niet meer :mrgreen:

Groeten Jan

Yup, helaas heeft de Td5 ook weer een opvolger, de 2.4 Puma en die heeft weer gewoon een rammelende pook. :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Hans Laro 88

Berichtdoor Hans Laro 88 » 19 Dec 2013, 12:02

Als ombouwer, begin ik me nu toch wel heel erg te schamen....... :oops:
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Dec 2013, 12:14

Hans Laro 88 schreef:Als ombouwer, begin ik me nu toch wel heel erg te schamen....... :oops:

Och, als ombouwer zorg je ervoor dat de originele extra zeldzaam zijn. :geek:

Groeten MarcS

Gerard

Berichtdoor Gerard » 19 Dec 2013, 13:43

Hans Laro 88 schreef:Als ombouwer, begin ik me nu toch wel heel erg te schamen....... :oops:

Welnee, laat je niet gek maken :mrgreen:

Prima en prachtig als iemand besluit een auto 100% tot het laatste boutje origineel te houden.
Maar laat nu een Land Rover series/Defender toevallig zo gebouwd zijn dat de "setup" redelijk simpel naar gebruik of eigen wens is aan te passen.
Dus wie wil daar wat van zeggen als je zo'n auto modificeert met notabene model- en merkeigen onderdelen?
De grootste criticasters monteren zelf ook lieren, difflocks, verhoogde veerpakketten, snorkels, kuipstoelen enz. enz.
Er zijn er zelfs bij die het hele interieur er uit trekken om de auto daarna te isoleren of waterdicht te krijgen .... :twisted:

Gerard

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Dec 2013, 14:35

Wahahaaa, helemaal mee eens Gerard! Persoonlijk heb ik meer moeite met het verzagen van een mooi origineel gebleven Serie dan met een 13 in een dozijn Defender maar dat is natuurlijk zo krom als maar zijn kan. :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik zou een 4x2 die echt nog helemaal origineel en mooi is graag zo laten, maar als iemand er een 4x4 van wil maken omdat dat beter bij het gebruik ervan past is daar natuurlijk niks mis mee. :D :D

Ik beken dan ook schuld aan het verzagen van tientallen auto's om ze aan te passen. :lol: :lol:

Alleen die 200/300 Tdi blokken in een Serie is voor mij een brug te ver. :mrgreen: :mrgreen:
Edward van Vugt

Gerard

Berichtdoor Gerard » 19 Dec 2013, 15:16

Edward schreef:<knip> Alleen die 200/300 Tdi blokken in een Serie is voor mij een brug te ver. :mrgreen: :mrgreen:

Gevoelsmatig vind ik zelfs dat er een pruttelend benzineblokje in hoort! :lol:
Maar ik heb er wel begrip voor als er wèl 200 (T)di in gaat als je blok versleten is.
Ze zijn betrouwbaar, geven net dat pietsie meer op een heuveltje en zijn beschikbaar.
Daarnaast heb ik al zoveel horror verhalen gehoord over "professioneel" gereviseerde 2.25 blokken ...

Alleen aan het geluid kan ik niet wennen: als ik ze zie/hoor aan komen rijden staan m'n tenen krom in m'n schoenen :D

Gerard

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Dec 2013, 15:39

Samen met een vriend heb ik het 2.25 benzine blok van zijn Serie 2a gereviseerd. Gewoon om het een keer gedaan te hebben en omdat het het originele blok is van een origineel Nl Serie die opa nieuw gekocht heeft.

Dat is echt een ontzettend leuke klus om te doen!! Alleen verdampt er een belachelijke hoeveelheid geld in en dan heb je nog steeds een blokje dat amper meekan in het dagelijkse verkeer. :( :(

Dus snappen doe ik het ook wel, maar eigenlijk wil da nie. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 19 Dec 2013, 21:15

Een Landrover hoort 4x4 te zijn!
Die 4x2's werden destijds aangekocht onder Vanden Boeynants, één van de grootste politieke gangsters ooit in belgistan ...
Heb zelf 10 jaar zo'n ex ABL serie gehad, mét 4-wielaandrijving, ook ene van1975.
Veel leute mee gehad.
Afbeelding

Terug naar “Techniek”