achteruit rij lamp

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ahvroom

achteruit rij lamp

Berichtdoor ahvroom » 12 Dec 2013, 15:29

beste,

Ik wil graag weer even jullie brain picken want zelf snap ik het niet

Mijn achteruit rijlampje doet het niet. Om te testen, heb ik rechtstreeks op het pluscontactje van de unit 12-volt gezet. Gewoon om te kijken of het lampje het doet.

Het rare is, dat als ik de unit aantik met de 12-volt, de diesel-pomp gaat lopen. En het lampje gaat niet aan. Iemand enig idee ?
Range Rover 4.6 HSE. Heel mooi, motor naar de $><#%^~*

Landmarcs

Re: achteruit rij lamp

Berichtdoor Landmarcs » 12 Dec 2013, 15:47

ahvroom,

Je schrijft "Om te testen, heb ik rechtstreeks op het pluscontactje van de unit 12-volt gezet. "
Waarschijnlijk heb je niet 12minVolt maar plus 12 V op de plus gezet. Niet onwaarschijnlijk is het juist de aarde die niet deugt.

Neem eerst een de multimeter om te kijken wat er "gebeurt" op het moment dat ie moet branden (en meet ook even met een "belasting" want met een overgangsweerstand kan je eventueel wel netjes 12 V over de contacten van het lampje meten, 12V die dan "verdwijnt" zodra er een gloeidraad tussen zit.

Groeten MarcS

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 12 Dec 2013, 20:00

ahvroom schreef:Het rare is, dat als ik de unit aantik met de 12-volt, de diesel-pomp gaat lopen. En het lampje gaat niet aan. Iemand enig idee ?

I too think you got the wrong wire, you see the massa for the achteruitril lampje joins the rear earth harness at Solder Joint 3 and terminates at C0556 which is actually connected to the right hand side of the tussenbak just above the mounting (it's the one you always forget when you take the tussenbak/versnellingsbak out). Now funnily enough the fuel pump also uses exactly the same Solder Joint and massa so the pump was spinning backwards.

So check that you get 12v on the Green/Black wire on the achteruitrij lampje and if not then check the switch on the gearbox. There is a problem with the switch itself which has a copper ring on it, if you remove the copper ring then it works perfectly ... yes I have had a number of these.

Circuit Diagrams are here ;)

Achteruitrij.pdf
(25.36 KiB) 158 keer gedownload

Brandstofpump.pdf
(22.96 KiB) 154 keer gedownload

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

R1200C

Berichtdoor R1200C » 12 Dec 2013, 20:22

Even terug naar het begin: je achteruitrijlampje doet het niet. Ik neem aan dat je het lampje hebt bekeken en eventueel vervangen. Kijk eens of de contacten van de unit nog wel in orde zijn. Gisteren bij Ons Marie gemerkt dat een van de twee contacten was afgebroken, waarschijnlijk doorgeroest.

Dan kun je frotten met draden wat je wilt maar dan gaat er nooit een lampje branden ;-)

Voor wat betreft je ervaring dat je brandstofpomp gaat lopen als je de draden aansluit zullen de eerdere posters er meer van af weten dan ik. Overigens gaat bij de Td5 de pomp altijd lopen als het contact wordt aangezet. Misschien dat je met je draad onbedoeld een bypass voor het contact hebt gecreëerd.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

ahvroom

Berichtdoor ahvroom » 12 Dec 2013, 20:22

thanks !

ik ga dit van het weekend maar weer eens onderzoeken !
Range Rover 4.6 HSE. Heel mooi, motor naar de $><#%^~*

Terug naar “Techniek”