Ik heb op mijn Defender een T-max lier zitten. Het probleem is dat deze niet goed werkt. De ene keer rolt deze wel goed op en de andere keer met haperingen. Ik kan wel sleutelen alleen elektra is niet zo mijn ding.
Waar zou ik eens naar kunnen kijken of is er iemand in het Limburgse die de lier een zou kunnen bekijken/ doormeten?
Probleem Lier
- Chris Janssen
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 Nov 2013, 23:32
- Locatie: Maasmechelen (B)
Probleem Lier
Aut viam inveniam, aut faciam.
of ik vind een weg of ik maak er een
Defender 90 300tdi 1998
of ik vind een weg of ik maak er een
Defender 90 300tdi 1998
Re: Probleem Lier
Dat haperen kan ook komen doordat je kabels niet goed 'vallen' tijdens het winchen.
of te wel: ze verschuiven tijdens het wikkelen zodat er te veel speling komt op de volgende laag, die deze er vervolgens doorheen trekt, hierdoor wordt de motor onregelmatig belast, dat veroorzaakt vaak het haperen. Tijdens het afrollen kom je dit dan ook weer rtegen omdat de kabel bekneld zit door bovenstaand euvel.
etc bij lier onderhoud:
Wat je daar aan kunt doen is je kabels goed schoon houden en vooral goed invetten (met teervet) en opletten dat er geen slagen in komen (en hele dikke handschoenen aan tijdens het inleiden!).
Controleer ook regelmatig of dat er geen vezels zijn gebroken..
Dan hoor je ook nog eens na gebruik de lier af te winden - de kabelborgingen te controleren en deze weer onder gelijkmatige spanning op te rollen en tijdens deze handeling de kabels schoon vegen.
of te wel: ze verschuiven tijdens het wikkelen zodat er te veel speling komt op de volgende laag, die deze er vervolgens doorheen trekt, hierdoor wordt de motor onregelmatig belast, dat veroorzaakt vaak het haperen. Tijdens het afrollen kom je dit dan ook weer rtegen omdat de kabel bekneld zit door bovenstaand euvel.
etc bij lier onderhoud:
Wat je daar aan kunt doen is je kabels goed schoon houden en vooral goed invetten (met teervet) en opletten dat er geen slagen in komen (en hele dikke handschoenen aan tijdens het inleiden!).
Controleer ook regelmatig of dat er geen vezels zijn gebroken..
Dan hoor je ook nog eens na gebruik de lier af te winden - de kabelborgingen te controleren en deze weer onder gelijkmatige spanning op te rollen en tijdens deze handeling de kabels schoon vegen.
Re: Probleem Lier
maXcomX schreef:Dat haperen kan ook komen doordat je kabels niet goed 'vallen' tijdens het winchen.
of te wel: ze verschuiven tijdens het wikkelen zodat er te veel speling komt op de volgende laag, die deze er vervolgens doorheen trekt.
Vind ik leuk
Klopt, verbaasd met gewoon te zien op evenementen dat er zoveel lierkabels slordig opgerold zitten. Strak oprollen laag voor laag is behoud van je kabel, lier maar bovenal jezelf. Door kabels die kruislings over elkaar getrokken zijn, ontstaan breuken en dus gevaar voor de omgeving.
Zelfs het gebruik van veiligheidslint over de staalkabel is bij evenementen nog niet ingeburgerd. De Marschall's zouden hier beter op moeten toezien..........
Samen voor Resultaat .... Van Arendonk Makelaardij
Re: Probleem Lier
De Marshals zijn geen babysitters.
Mij lierkabel ziet er precies zo uit als jullie beschrijven, gekinkt, beschadigd en superslordig opgerold. Dat komt omdat ik vaak alleen met de lier werk en dan in de wagen zit en dus niet zie hoe die oprolt. Ik zie niet hoe een slecht opgerolde lier je lier zelf zou kunnen beschadigen??? Ik heb een snelloper en die klapt wel zo ontzettend hard als de kabel even slap valt en dan weer strak getrokken wordt dat die verschilletjes van een niet netjes opgerolde kabel echt niet opvallen.
En ja, mijn kabel gaat al vijf jaar mee onder volle belasting. Regelmatig werken we met twee snatchblokken om bomen uit het bos te lieren.

Mij lierkabel ziet er precies zo uit als jullie beschrijven, gekinkt, beschadigd en superslordig opgerold. Dat komt omdat ik vaak alleen met de lier werk en dan in de wagen zit en dus niet zie hoe die oprolt. Ik zie niet hoe een slecht opgerolde lier je lier zelf zou kunnen beschadigen??? Ik heb een snelloper en die klapt wel zo ontzettend hard als de kabel even slap valt en dan weer strak getrokken wordt dat die verschilletjes van een niet netjes opgerolde kabel echt niet opvallen.
En ja, mijn kabel gaat al vijf jaar mee onder volle belasting. Regelmatig werken we met twee snatchblokken om bomen uit het bos te lieren.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Ray vd Velden
- Berichten: 796
- Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
- Locatie: Millingen aan de Rijn
Re: Probleem Lier
Edward schreef:De Marshals zijn geen babysitters.![]()
Mij lierkabel ziet er precies zo uit als jullie beschrijven, gekinkt, beschadigd en superslordig opgerold. Dat komt omdat ik vaak alleen met de lier werk en dan in de wagen zit en dus niet zie hoe die oprolt. Ik zie niet hoe een slecht opgerolde lier je lier zelf zou kunnen beschadigen??? Ik heb een snelloper en die klapt wel zo ontzettend hard als de kabel even slap valt en dan weer strak getrokken wordt dat die verschilletjes van een niet netjes opgerolde kabel echt niet opvallen.![]()
![]()
En ja, mijn kabel gaat al vijf jaar mee onder volle belasting. Regelmatig werken we met twee snatchblokken om bomen uit het bos te lieren.![]()
Ik ken nog een situatie met 2x een 130 met daar tussen een lierkabel van een snelloper.
Een volgas vooruit en eentje volgas achteruit en dan gewoon binnen lieren.
Volgens mij heet hij Ed die is nie lomp nie.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41
Re: Probleem Lier
Oh? Zal wel een vergissing zijn, meestal doen we dat met een kinetisch touw.

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Probleem Lier
Dat je, je lierkabel altijd zo behandeld wil niet zeggen dat die daar niet van te lijden heeft. Van goed gebruik en goed onderhoud wordt de kabel in elk geval niet slechter.
- Chris Janssen
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 Nov 2013, 23:32
- Locatie: Maasmechelen (B)
Re: Probleem Lier
Roger B. schreef:hapert alleen de motor, of ook het relais?
waar in limburg?
Volgens mij hapert volgens mij alleen het relais.
Zoals genoemd in ander bericht, kabel zit netjes en strak opgerold.
Ik zit in Geleen.
Aut viam inveniam, aut faciam.
of ik vind een weg of ik maak er een
Defender 90 300tdi 1998
of ik vind een weg of ik maak er een
Defender 90 300tdi 1998
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Probleem Lier
Massa van het relais eens checken... zit voorlopig niet gepland zo ver zuidelijk
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten