Probleem Lier

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Eric Tol
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 Apr 2006, 22:29

Re: Probleem Lier

Berichtdoor Eric Tol » 12 Dec 2013, 19:56

Controleer eerst eens de afstandbediening. De kontakten in de schakelaar kunnen wat ingebrand zijn.
Ik had hetzelfde probleem met mijn T-max. Af en toe niet in willen lieren,wel uit. Op een gegeven moment helemaal niet meer inlieren.
De 3 standen wip/wap schakelaar is dubbel maar er wordt maar 1 kant gebruikt. Schroef de afstandbediening open en steek de schuifstekkers om naar de andere kant van de schakelaar.

Groet,
Eric.

SanderTD4
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 Mei 2008, 18:37
Locatie: Velserbroek
Contact:

Re: Probleem Lier

Berichtdoor SanderTD4 » 12 Dec 2013, 23:36

DannyA schreef: De Marschall's zouden hier beter op moeten toezien..........


Ik denk dat de club een nieuwe Marshall coördinator heeft gevonden. Iemand met verstand van zaken. :idea:
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Probleem Lier

Berichtdoor maXcomX » 12 Dec 2013, 23:59

Edward schreef:De Marshals zijn geen babysitters. :shock:

Mij lierkabel ziet er precies zo uit als jullie beschrijven, gekinkt, beschadigd en superslordig opgerold. Dat komt omdat ik vaak alleen met de lier werk en dan in de wagen zit en dus niet zie hoe die oprolt. Ik zie niet hoe een slecht opgerolde lier je lier zelf zou kunnen beschadigen??? Ik heb een snelloper en die klapt wel zo ontzettend hard als de kabel even slap valt en dan weer strak getrokken wordt dat die verschilletjes van een niet netjes opgerolde kabel echt niet opvallen. :roll: :roll:

En ja, mijn kabel gaat al vijf jaar mee onder volle belasting. Regelmatig werken we met twee snatchblokken om bomen uit het bos te lieren. :lol: :lol:


Kabels en lier moet je minstens 1x per jaar onderhouden en controleren op gebreken. Het gebruik van een lier moet je altijd met 2'en doen. En als ie toch slordig opgewonden is, dan is het toch een kleine moeite om hem na gebruik even af te rollen, schoon te maken en weer netjes op te rollen?
Een slecht onderhouden lier is levensgevaarlijk, niet alleen voor jou alleen maar ook voor omstanders of je hulp.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Probleem Lier

Berichtdoor Roger B. » 13 Dec 2013, 00:05

als ie tijdens het lieren over kruis opgewonden wordt op spanning zitten de knikken en daarmee de verzwakkingen er al in, dat maak je met schoonmaken en netjes oprollen niet meer ongedaan.

je verhaal van invetten van de kabel... leuk, maar ik wil geen vettige kabel (toen ik nog staal had, had ik gegalvaniseerde kabel die droog op de lier zat... niks geen vet waar dan weer zand en stof in gaat plakken

leuk verhaal altijd met zijn tweeen lieren.... meer dan de helft van de keren dat ik gelierd heb was er geen tweede om mee te lieren (daarvoor heb je een lier, om jezelf te helpen)

maarja, nu ga je natuurlijk vertellen dat het onverstandig is er in je eentje op uit te trekken in het terrein....

ik heb zelf grote voorkeur voor liertouw, gaat misschien eerder naar zijn grootje, maar als het knapt niet gevaarlijk.
gone

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Probleem Lier

Berichtdoor maXcomX » 13 Dec 2013, 00:34

Gelukkig heb ik alleen verstand van van deze jongens :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Probleem Lier

Berichtdoor Edward » 13 Dec 2013, 00:40

Dat theoretische geblaat heb ik al zo vaak gehoord. :shock: :shock:

De eerste keer dat ik de 8274 gebruikte was toen we in Mammut in een diepe put landen waar de alg boven kwam drijven. Dus die zat ECHT vast. Toen had ik wel een maat bij maar die bleef wijselijk en op mijn aangeven op een veilige afstand. De 130 is toen een dikke 40 meter door de dikke prut gesleurd en dan knikt de kabel ja. :lol: :lol:

Dan kun je hem daarna 100 keer uitrollen en weer oprollen, die knikken gaan er nooit meer uit. enige optie is dan gelijk de kabel te wisselen. Maar ja, dat kan ook nog als ie echt begint te rafelen en dat doet ie nog steeds niet. Er staat al een paar jaar touw op het lijstje.

Dat met twee man lieren kan eigenlijk alleen in hobby sfeer. Wij zijn vaak genoeg met wtee man in het bos om bomen uit het bos te lieren. Erin rond rijden is alleen een goed plan als je een hoovercraft hebt...... Dan lier ik en begeleid de ander de stam. Ik ge dan niet met de afstandsbediening bij de lier staan, want die staat zo strak dat er toch niks te geleiden is aan de kabel, tenminste niet op een veilige manier!

Idioten die een een oprollende kabel staan te sjorren om hem netjes op te laten rollen, die zijn pas dwaas! En de lier wordt best onderhouden hoor, alleen een kabel invetten? Dat vragen om ellende!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Probleem Lier

Berichtdoor maXcomX » 13 Dec 2013, 00:50

Wat geruststellend dat je er zo over denkt.
Ga eens naar Amsterdam , het veiligheidsmuseum, misschien dat je dan wat wijzer wordt.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Probleem Lier

Berichtdoor Edward » 13 Dec 2013, 01:48

Nee, dat laat ik aan jou over. Jij hebt de wijsheid in pacht, da's duidelijk.

In dat museum ben ik geweest, heb in Amsterdam gewoond. Ik werk al dik 30 jaar met lieren en zwaar materieel en heb nog nooit een ongeluk meegemaakt. Ben ook 1 van de weinige mensen die meubels maakt en nog steeds 10 bier kan bestellen.

Maar voor jou geruststelling: één dezer dagen komt er touw op de lieren. Behalve op de Tirfor, da wil waarschijnlijk nie....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: Probleem Lier

Berichtdoor maXcomX » 13 Dec 2013, 02:03

Dat is aan jou natuurlijk :mrgreen:
Ja 10 bier bestellen kan ik ook als ik brandstofpompen moet afstellen, de vraag is: Drink je ze dan ook allemaal op; en dan bedoel ik niet na de werkzaamheden :mrgreen:
Over lieren, kranen, berging etc. heb ik idd de nodige wijsheid, anders had ik nooit het diploma behaald om eigenwijze monteurs en chauffeurs op te leiden.
Als je toch touw wilt gebruiken: neem dan lasso touw (maar ook die moet je impregneren en die kan ook knikken)
Ik bedoel het goed met je hoor, ik zou het jammer vinden als je door een knullig ongeluk, geen leuke discussie meer kunt voeren.

Groetjes, Tony.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Probleem Lier

Berichtdoor Roger B. » 13 Dec 2013, 09:29

Ga toch geen paarden of koeien vangen met mijn lier? :o
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten