Probleem Lier

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re: Probleem Lier

Berichtdoor Luke » 17 Dec 2013, 08:26

Heel ff resumerend, en wellicht ook om even wat spanning weg te nemen hier..... ;)

Nu heb ik zelf geen lier, en dus ook geen lier- ervaring behalve van " zien doen".
Ook ben ik dus geen alwetende lier-god, maar heb ik wel heb ik wel behoorlijk wat, zeg maar gerust veel, sleutelervaring net als gezond technisch inzicht, zoals vele mede posters hier overigens.

Nu heb ik een paar weken terug een vriend / collega van me geholpen met het overzetten van een lier op een andere auto. Ding was op een nogal slagers achtige manier van de oude auto afgetrokken en het was dus voor mij even een zoekplaatje hoe , wat en waar alles technisch gezien moest, omdat ik pas bij het verhaal betrokken werdt toen er een berg onderdelen voor die andere auto lag.
Afijn ik moet zeggen dat het ook voor een niet veel elektrisch verstand hebbend iemand als ik , ook echt geen rocketscience is om zo'n ding aan te sluiten. En hij werkte zelfs ook nog :P
Dwz tot na de eerste 6 daagse expeditie die we ermee hadden gereden, waarbij de lier eigenlijk alleen gebruikt moest worden om een vrachtwagen uit een kuil in een straat te trekken :P
Op dat moment liet hij (de lier dus) het afweten bij het trekken / inrollen.
Enigzins genant omdat ik degene was die het kreng ook aangesloten had. Maar omdat hij bij het aansluiten wel goed werkte vond ik het vrij vaag dat hij het een week later niet meer deed.
We zijn er dus bij thuiskomst mee gaan stoeien, en wat bleek......simpelweg een slechte massa van de liermotor zelf (relais klikte wel, maar motor draaide niet.....das misschien een handig hulpmiddeltje om storing te localiseren)
Omdat we de storing van het niet willen werken aan het zoeken waren hebben we ook de motor van de lier getrokken. (komen we bij het verhaal onderhoud en revisie, wat nogal een discussiepuntje was zo las ik :P )
In het algemeen, liermotor wijkt nou niet veel af van een gewone startmotor behalve dan misschien dat eea nogal wat groter en zwaarder is uitgevoerd), en net als bij startmotor kan je onderhoud doen aan zo'n ding (schoonhouden , controle van componenten, ontroesten evt, en loopwerk invetten) maar je kan ook revisie doen (denk aan borstels vervangen, anker etc etc)
Dus begreep ook niet helemaal waar deze nogal hooglopende discussie over ging omdat dat onderscheidt nou volgens mij niet zo moeilijk te maken is.
Wat betreft oprollen van kabel / touw.....ieder zijn ding en of manier, maar persoonlijk (en nogmaals geen lierervaring, wel gezond verstand en zelfs ook nog een veiligheids diploma) ....paar dikke werkhandschoenen en gewoon ff kabel netjes geleiden bij oprollen....kleine moeite en bij volgend gebruik ook weer prettig werken.

En omdat ik toch met dat lierverhaal bezig was, heb ik me er iets verder in verdiept, en gewoon op de site van Warn staat een mooi pdf bestand over liertechnieken (en dus op en afrollen, veiligheid etc), en ook van LR zelf is er een soortgelijk bestandje te vinden bij offroad technieken.

Leuke materie overigens, waar ik nog veel van en over (bij) moet leren.

Wat ik wel begrijp is dat het veelal draait om common sense en een beetje risico inschatting.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Dec 2013, 08:38

En ff voor de goei orde, mijn reactie was dus niet bedoeld om olie op welk vuurtje dan ook te gooien, of met een beschuldigend vingertje naar wie dan ook te wijzen!

Was meer zoiets als een nuchtere kijk op eea van iemand van de zijlijn :P

Trouwens, die foto van die Leo....als ik me niet vergis gemaakt vrij recent bij de spoortunnel bij Barendrecht om een Loc uit de tunnel te trekken omdat er een goederentrein of alleen die Loc onspoord was in die tunnel en er dus geen kraan gebruikt kon worden.

Ze hebben toen 2 Leo's aan laten rukken meen ik.

Was er zelf niet bij, maar tis mijn oude buurtje, vandaar dat ik het weet :)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 18 Dec 2013, 00:55

Dat klopt helemaal.
En voor de duidelijkheid: Een pittige discussie vindt ik niet verkeerd nog heb ik er last van.
De meeste techneuten die ik ken zijn allemaal zo :D
Zal wel beroepsdeformatie zijn, denk ik.

Terug naar “Techniek”