Land rover series 3 (12V benzine) weigert te starten.
Contactslot alle verbindingen schoongemaakt > geen effectt
Solenoid direct op 12V => KLIK > geen startmotor die draait
12V direct op startmotor => draait, maar langzaam (kan aan accu liggen inmiddels na al het geknooi)
Gewoon contact sleutel draaien => klik solenoid, geen startmotor...
Iemand een idee?
Series 3 start nie
Series 3 start nie
Groet`n Oet Tukkerland
Groetjes uit Twente
Groetjes uit Twente
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Series 3 start nie
One of 2 things then, the obvious one, the starter motor is dead however have you checked the massa points ?
So the massa from the accu to the chassis and the massa from the chassis to the carroserie, and if you put a kabel from the accu massa directly to the engine (a start kabel for instance) is there any difference.
Rob
So the massa from the accu to the chassis and the massa from the chassis to the carroserie, and if you put a kabel from the accu massa directly to the engine (a start kabel for instance) is there any difference.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Series 3 start nie
nieuwe massakabel van het blok naar de (-) gemaakt.
Startermotor draait wel als ik die direct op de accu aansluit
Startermotor draait wel als ik die direct op de accu aansluit
Groet`n Oet Tukkerland
Groetjes uit Twente
Groetjes uit Twente
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Series 3 start nie
Mark4GTL schreef:Startermotor draait wel als ik die direct op de accu aansluit
So it's the starter solenoid then. As it's a benzine then I take it you have the separate Lucas solenoid (13H5952) mounted on the bulkhead which has been used by almost every English petrol vehicle known to man kind. Paddocks do them for €6.42 ex BTW and Budget do them for € 19,50 ex BTW
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Series 3 start nie
Die is reeds geinstaleerd na overlijden van de vorige.
De auto heeft met de huidige nog gestart. Relais schakelt nog wel.
De auto heeft met de huidige nog gestart. Relais schakelt nog wel.
Groet`n Oet Tukkerland
Groetjes uit Twente
Groetjes uit Twente
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Series 3 start nie
Meten voor relais op dikke pluskabel...spanning aanwezig?
ja? Verder meten... nee? Zorgen dat daar spanning komt
op uitgang relais meten of je er spanning komt als je sleutel in startstand draait
ja? Verder meten. Nee? Dan startrelais stuk
Op kabel bij startmotor spanning bij sleutel in startstand ?
nee? Kabel stuk ja? Dan is het vreemd dat ie wel draaid met spanning toevoer op dit punt
ja? Verder meten... nee? Zorgen dat daar spanning komt
op uitgang relais meten of je er spanning komt als je sleutel in startstand draait
ja? Verder meten. Nee? Dan startrelais stuk
Op kabel bij startmotor spanning bij sleutel in startstand ?
nee? Kabel stuk ja? Dan is het vreemd dat ie wel draaid met spanning toevoer op dit punt
gone
Re: Series 3 start nie
daar zat ik ook al aan te denken. als het relais idd schakeld, schakeld tie ook werkelijk iets
..
dus idd komt er spanning bij het relais en wanneer geschakeld, staat er dan ook spanning op de uitgang van het relais (dus op de plus van de startmotor).
en wat gebeurd er als je met een volle accu de plus direct op de startmotor zet, start tie dan wel gelijk?
dus idd komt er spanning bij het relais en wanneer geschakeld, staat er dan ook spanning op de uitgang van het relais (dus op de plus van de startmotor).
en wat gebeurd er als je met een volle accu de plus direct op de startmotor zet, start tie dan wel gelijk?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: Series 3 start nie
ja.. de startmotor wel.
Ik kan maar 3 dingen bedenken: Of de solenoid is gewoon defect -en dat kan ook bij nieuwe- of de accuspanning is te laag -ofwel: accu defect- of er is een massaprobleem.
Gelukkig is het Land Rover startcircuit geen rocket science
Dus daar komt "start nie" vast wel uit, en anders even de manual lezen.
Ik kan maar 3 dingen bedenken: Of de solenoid is gewoon defect -en dat kan ook bij nieuwe- of de accuspanning is te laag -ofwel: accu defect- of er is een massaprobleem.
Gelukkig is het Land Rover startcircuit geen rocket science
Dus daar komt "start nie" vast wel uit, en anders even de manual lezen.
Re: Series 3 start nie
Vandaar dat ik zei, laad de accu even op. want ook al zou de solenoid nu in een keer wel zijn werk doen, er is al vastgesteld dat de startmotor zelf niet (snel) genoeg draait om de auto te starten.
en ehm hoe oud is de accu? het is nu ook de tijd van het jaar dat die dingen het op gaan geven zegmaar
dus die misschien ook even door laten meten.
en ehm hoe oud is de accu? het is nu ook de tijd van het jaar dat die dingen het op gaan geven zegmaar
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten