Hi! All!
Weekendje wel zeg,.... B)
We waren afgelopen weekend in frankrijk.
Vrijdag vertrokken en bij maastricht oo
ns aangesloten bij wat later bleken geweldige buren!
Zo ontmoet je nog eens mensen.
We hebben ons wagentje nog niet zo lang sinds furstenau zeg maar,...
Daar hadden we al een steek as los en daar zat de versnellingsbak ook al eens vast.
En met vast bedoel ik totaal vast zonder enkele beweging in de tussen bak en de versnellingsbak.
Toen weten we het aan de steekas die gebroken was.
Op de weg waar we over het algemeen dus klaarblijkelijk rustig schakelen hebben we nergens last van.
Er zit genoeg olie in de bak.
Uiteraard is er goed over gesproken in Frankrijk En heb ik de de pook losgemaakt om de boel gangbaar te krijgen.
het probleem: de versnellingsbak kent een speling deze speling is dusdanig groot dat het mogenlijk is de achteruit samen met een versnelling te schakelen.
Dit resulteerd in een vaste bak zeg maar en bij het opkomen van de koppeling smoort de motor.
Ik moet English bob bedanken voor het meedenken en al die anderen.
We zijn naar huis gereden en hebben de 2e versnelling gemeden deze zingt en das nie goed.
Wie kent deze problemen en wat deed men er aan.
Type auto is ser 3 88 ex belgisch leger
Versnellings bak is met vaste tussenbak.
Meedenken graag!
Binnenkort gaat de bak er onderuit,....en begint het zoeken....
grtz machiel
versnellingsbak/aandrijflijn 88 jamed,..opgelost
versnellingsbak/aandrijflijn 88 jamed,..opgelost
Ik snap t,...deels....dus laten we het maar doen!
- Erik Peters
Re:Volledige versnellingsbak/aandrijflijn 88 jamed,..
littleart schrijft:
Er kan best veel speling zitten in de versnellingshendel, maar het is normaal gesproken niet mogelijk om 2 versnellingen tegelijk in te schakelen. Hiertoe zitten in het deksel met schakelstangen (zie plaatje) een paar palletjes die er voor moeten zorgen dat bij inschakelen van één van de versnellingen de andere schakelstangen geblokkeerd zijn. In de middelste schakelstang zit een schuifstukje. Waarschijnlijk mist er een onderdeeltje. Het dekseltje is er af te halen zonder de bak uit de auto te halen.
Groet,
Erik
p.s. Wat ik een keer heb meegemaakt is dat een veertje van een arreteerkogeltje gebroken was waardoor een versnelling werd ingeschakeld door een schok van de LR terwijl de pook in neutraal stond. Was niks meer te schakelen en stond in de 3e versnelling. Van onder met een lange schroevendraaier de betreffende schakelgaffel weer in neutraal gedrukt, het veertje vervangen en het probleem was opgelost.
het probleem: de versnellingsbak kent een speling deze speling is dusdanig groot dat het mogenlijk is de achteruit samen met een versnelling te schakelen.
Dit resulteerd in een vaste bak zeg maar en bij het opkomen van de koppeling smoort de motor.
Type auto is ser 3 88 ex belgisch leger
Versnellings bak is met vaste tussenbak.
Er kan best veel speling zitten in de versnellingshendel, maar het is normaal gesproken niet mogelijk om 2 versnellingen tegelijk in te schakelen. Hiertoe zitten in het deksel met schakelstangen (zie plaatje) een paar palletjes die er voor moeten zorgen dat bij inschakelen van één van de versnellingen de andere schakelstangen geblokkeerd zijn. In de middelste schakelstang zit een schuifstukje. Waarschijnlijk mist er een onderdeeltje. Het dekseltje is er af te halen zonder de bak uit de auto te halen.
Groet,
Erik

p.s. Wat ik een keer heb meegemaakt is dat een veertje van een arreteerkogeltje gebroken was waardoor een versnelling werd ingeschakeld door een schok van de LR terwijl de pook in neutraal stond. Was niks meer te schakelen en stond in de 3e versnelling. Van onder met een lange schroevendraaier de betreffende schakelgaffel weer in neutraal gedrukt, het veertje vervangen en het probleem was opgelost.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
ik denk dat er in of op (ken die bak niet) een onderdeel versleten is of niet meer aanwezig waardoor je meerdere schakelstangen kunt bewegen met een pookbeweging, daardoor schakel je inderdaad twee versnellingen gelijktijdig in en zit je bak vast (dat laatste is normaal als je twee versnellingen gelijktijdig kiest)
het genoemde onderdeel is een kogeltje of palletje dat tussen twee schakelstangen in een vast stuk van de behuizing ligt en in een uitsparing in de schakelstangen kan schuiven waardoor de andere schakelstang bewogen kan worden.
het genoemde onderdeel is een kogeltje of palletje dat tussen twee schakelstangen in een vast stuk van de behuizing ligt en in een uitsparing in de schakelstangen kan schuiven waardoor de andere schakelstang bewogen kan worden.
gone
Hi!
Van de gaffels zo heten die vorken die bovenop liggen geloof ik was er 1 geselecteerd.
Intern koos de bak voor 2 versnellingen.
De veertjes onder de zwarte beugeltjes heb ik uiteraard gecontroleerd.
Kom je immers het eenvoudigste bij.
Let wel het deksel lichten is niet mogelijk 1 van de vele ontwerp foutjes die
de wagentjes kennen. Het deksel moet gelicht worden over 2 draad einden en raakt
de stoel behuizing..... :blink:
1e stap zal zijn olie verwijderen.....op zoek naar bits and pieces...
iemand enig id wat het type nr is van deze bak of die er 1 liggen heeft?
grt m
Van de gaffels zo heten die vorken die bovenop liggen geloof ik was er 1 geselecteerd.
Intern koos de bak voor 2 versnellingen.
De veertjes onder de zwarte beugeltjes heb ik uiteraard gecontroleerd.
Kom je immers het eenvoudigste bij.
Let wel het deksel lichten is niet mogelijk 1 van de vele ontwerp foutjes die
de wagentjes kennen. Het deksel moet gelicht worden over 2 draad einden en raakt
de stoel behuizing..... :blink:
1e stap zal zijn olie verwijderen.....op zoek naar bits and pieces...
iemand enig id wat het type nr is van deze bak of die er 1 liggen heeft?
grt m
btw,....zeer binnenkort is het probleem van het niet kunnen openen van de bovenklep
verholpen. Moet zo te openen zijn vindt ik! B)
verholpen. Moet zo te openen zijn vindt ik! B)
-
MJ van Zuuren
Hej, buurman
Series III 1971 - 1977 baknummer 94100001 suffix A (1e t/m 4e versn. gesynchroniseerd)
Series III 1977 - 1978 baknummer 94100001 suffix B-C (1e t/m 4e versn. gesynchroniseerd)
Budget parts heeft het bakje gereviseerd liggen.
Je zou ook even Ron B. kunnen bellen of hij een goeie gebruikte heeft.
Succes
Maarten-Jan
Series III 1971 - 1977 baknummer 94100001 suffix A (1e t/m 4e versn. gesynchroniseerd)
Series III 1977 - 1978 baknummer 94100001 suffix B-C (1e t/m 4e versn. gesynchroniseerd)
Budget parts heeft het bakje gereviseerd liggen.
Je zou ook even Ron B. kunnen bellen of hij een goeie gebruikte heeft.
Succes
Maarten-Jan
Hi mr. MJ. en alle andere lezers!
Dat gaat dus niet gebeuren!
Voordat we units gaan :blush: wisselen moet toch eerst hemel en aarde bewogen zijn.
Haha is niet voor het eerst dat het baasje door het beton gaat daarnaast 1450,- pleuriel
voor 1 versnelling die het niet doet? nehhh...
2e hands blok met bak op mp toevallig v8 doet 500,- weet ik ook niet wat ik koop maar toch.
Net ff rund um haus gereden in de 2....als vanouds! damsie!
Blijft staan iets is er niet goed en dat zal tot op de bodem uitgezocht gaan worden!
Waarschijnlijk hebben we de wagen zo gekocht met probleem en klinkt niet helemaal goed ons
goed in de oren.
GEZOCHT GOEDE EXPLODED VIEW VAN BOVEN VERMELDE BAKKEN DOOR MAARTEN JAN!
Grtzz. m B)
Dat gaat dus niet gebeuren!
Voordat we units gaan :blush: wisselen moet toch eerst hemel en aarde bewogen zijn.
Haha is niet voor het eerst dat het baasje door het beton gaat daarnaast 1450,- pleuriel
voor 1 versnelling die het niet doet? nehhh...
2e hands blok met bak op mp toevallig v8 doet 500,- weet ik ook niet wat ik koop maar toch.
Net ff rund um haus gereden in de 2....als vanouds! damsie!
Blijft staan iets is er niet goed en dat zal tot op de bodem uitgezocht gaan worden!
Waarschijnlijk hebben we de wagen zo gekocht met probleem en klinkt niet helemaal goed ons
goed in de oren.
GEZOCHT GOEDE EXPLODED VIEW VAN BOVEN VERMELDE BAKKEN DOOR MAARTEN JAN!
Grtzz. m B)
Hi all!
Om te beginnen, http://www.log-rover.co.uk/ goede visuele info!
blokje puting things together.
Plan van aanpak voor ons probleem.
*olie verversen uit de bak en vissen naar slijpsel en eventueel bits and pieces
*Deksel lichten van de bovenzijde controleren van de vorken en meenemers
*als het moet gehele bak uitbouwen en op zoek.
Ik hou jullie op de hoogte!
grtz machiel
Om te beginnen, http://www.log-rover.co.uk/ goede visuele info!
blokje puting things together.
Plan van aanpak voor ons probleem.
*olie verversen uit de bak en vissen naar slijpsel en eventueel bits and pieces
*Deksel lichten van de bovenzijde controleren van de vorken en meenemers
*als het moet gehele bak uitbouwen en op zoek.
Ik hou jullie op de hoogte!
grtz machiel
Ha Gerard,
Bolletje neem ik nog even onder de loep,....
Toen de lijn vast sloeg stond de pook in zijn achteruit onder dat klemding...
verder stonden de vorken of dat wat te zien is als je de pook verwijdert en waar de pook inloopt
gelijk...
Na veel lezen,...en denken hou ik het op de synchromes dingskies.....ergens.
grt m
Bolletje neem ik nog even onder de loep,....
Toen de lijn vast sloeg stond de pook in zijn achteruit onder dat klemding...
verder stonden de vorken of dat wat te zien is als je de pook verwijdert en waar de pook inloopt
gelijk...
Na veel lezen,...en denken hou ik het op de synchromes dingskies.....ergens.
grt m