Landrover en Jaguar worden standaard uitgerust met accu's uit (piiieep) onze stal (piiiieeeep)
Def, '07 puma: Standkachel welke nieuwe accu ?
Re: Def, '07 puma: Standkachel welke nieuwe accu ?
Alleen de laadspanning mag niet te hoog zijn maar ook zeker niet te laag voor gebruik AGM (of Gel)Het voert hier te ver om dt allemaal uit te leggen. Een grotere accu hoeft volgens mij niet en een 2e kan maar komt net zo goed niet volgeladen als je daarna niet voldoende rijdt. Ik zeg gewoon monitoren als je een week die standkachel gebruikt hebt en na hoeveel km rijden welke spanning er gemeten wordt? Dat ga ik ook doen. Blijft overeind dat je een startaccu niet zover kunt ontladen als bv een AGM accu! Deze wordt toe nu toe het meest gebruikt in moderne voertuigen met Start/Stop systeem (vaak icm regeneratief remsysteem) maw deze kun je dus snel opladen. Functioneert in net omschreven situatie altijd rond de 80% van zijn capaciteit en levert stroom als de motor niet draait! Tijdens het gasloslaten én remmen wordt de accu versneld weer geladen. Dus lijkt mij uitermate geschikt voor gebruik met Webasto
Landrover en Jaguar worden standaard uitgerust met accu's uit (piiieep) onze stal (piiiieeeep)
Failing to prepare is preparing to fail!
-
Landmarcs
Peu schreef:..... Een grotere accu hoeft volgens mij niet en een 2e kan maar komt net zo goed niet volgeladen als je daarna niet voldoende rijdt. Ik zeg gewoon monitoren als je een week die standkachel gebruikt hebt en na hoeveel km rijden welke spanning er gemeten wordt? Dat ga ik ook doen. Blijft overeind dat je een startaccu niet zover kunt ontladen als bv een AGM accu! .....
Klopt en toch ook niet. Een start-accu mag je slechts beperkt ontladen, en vooral ook niet ontladen aan winterse koude bloodstellen.
Als je nu de dubbele start-accu-capaciteit installeert dan put je die dubbele slechts voor 10% uit bij hetzelfde verbruik waarmee je de enkele 20% leeggetrokken had, dat is dus voordeel nummer 1 van een verdubbelde capaciteit. Daarbij komt nog een tweede voordeel: De maximale laadstroom is (deels) afhankelijk van de grootte van de accu(s). Een tweemaal zo grote accu kan een tweemaal zo grote laadstroom verwerken -- nu zit er tgv het eerste voordeel een klein addertje onder het gras, maar netto laadt een dubbele accu sneller/beter bij, ook bij kortere ritten.
Dus tgv een dure AGM accu kan je ook kijken naar de winst van extra (traditionele) accu-capaciteit. Je kan ook kijken naar wat de winst is als je een extra grote semi-tractie-accu zou kiezen.
Overigens .... in Zweden, waar een Standkachel duidelijk nog weer een stuk nuttiger is als hier, werkt men toch graag (ook) met een 220V motor-verwarming, zelfs al zit er ook een autonome standkachel in de auto.
Er zijn twee (of drie) goede redenen om (ook) voor 220V te kiezen: de eerste is de accu: de standkachel trekt ook daar met een zekere regelmaat accu's (te) leeg (ondanks de gemiddeld langere afstanden en ondanks de gewoonlijk grotere accu's aldaar), en de tweede reden is dat een standkachel ook economisch snel door een 220V verwarming wordt verslagen: een standkachel loopt op dure brandstof en ruim de helft van de warmte gaat door de kachel-uitlaat de lucht in, een 220V verwarming zit in de koelvloeistof, verliest dus hoegenaamd niks, en ... één kW stroom kost een fractie van één kW diesel (dus verdien je in Zweedse verhoudingen in één winter een 220V motorvärme terug, zelfs al kan je niet overal 220V tappen), een derde ondergeschikte reden is dat op 220V voorverwarmen ook nog eens schoner en stiller is (in de Zweedse stedelijke omgeving gaat dat natuurlijk ook tellen).
Groeten MarcS
Alle accu's overleven de winter,.....mits goed geladen...
Bij de kachel zetten is dus uit den boze en wordt de zelfontlading alleen maar hoger van. Alle accu's geven nog maar ca 60% van hun capaciteit bij 0*C. Dat wetende betekent ook dat een accu die onverantwoord wordt leeg getrokken, onder de 12,00Volt, en wordt blootgesteld aan vorst, kapot vriest. Het electroliet bevat immers nauwelijks zuur meer. Wat er wel overblijft is water....
Een Semi-tractie kan zeker ook! Je MOET dan wel periodiek het water niveau van de accu controleren!
Bij de kachel zetten is dus uit den boze en wordt de zelfontlading alleen maar hoger van. Alle accu's geven nog maar ca 60% van hun capaciteit bij 0*C. Dat wetende betekent ook dat een accu die onverantwoord wordt leeg getrokken, onder de 12,00Volt, en wordt blootgesteld aan vorst, kapot vriest. Het electroliet bevat immers nauwelijks zuur meer. Wat er wel overblijft is water....
Een Semi-tractie kan zeker ook! Je MOET dan wel periodiek het water niveau van de accu controleren!
Failing to prepare is preparing to fail!
-
Landmarcs
Peu schreef:Alle accu's overleven de winter,.....mits goed geladen...
Bij de kachel zetten is dus uit den boze en wordt de zelfontlading alleen maar hoger van. Alle accu's geven nog maar ca 60% van hun capaciteit bij 0*C.
Precies ... of je een 100 Ah accu hebt of een 200 Ah accu (om het maar even extreem te stellen) maakt een stuk uit.
Immers, je verbruik is hetzelfde, dus bij een verbruik waarbij je de 100 Ah accu tot de limiet leeg getrokken hebt ben je bij de 200 Ah accu nog maar halverwege die limiet. En dan bij het weer terug laden ben je in het voordeel: de 200 Ah accu zal vlotter opladen als die 100 Ah accu.
Overigens, binnen beperkte grenzen loont het weldegelijk de accu ietsje op te warmen -- overigens, tijdens het opladen warmt ie ook vanzelf wel wat op.
Groeten MarcS
als je voor een 105 ah accu gaat, gaat dat perfect!
zo gaat dat hier al 2 jaar lang, ook 3 weken lang in zwitserland elke dag een half uur voorverwarmen.
Walter,
zo gaat dat hier al 2 jaar lang, ook 3 weken lang in zwitserland elke dag een half uur voorverwarmen.
Walter,
-
Roger B.
heb in mijn D1 elke dag 2x 45 min voorverwarmen gedaan en nooit problemen gehad met de accu (gewoon 95Ah en geen extra accu erbij) ik reed na het voorverwarmen dan een rit van pakweg 25 km.
gone