Peu schreef:Bij veelvuldig gebruik is een AGM accu als vervangende accu wellicht wat, bij gebruik van standverwarming?
Deze kun je diepe ontladen zonder dat deze in levensduur terug loopt. Enig nadeel is dat de oudere Defenders te lage laadspanning hebben om deze accu volledig te laden. voltage moet tussen 14,10-14,40V zijn afgeregeld.
Tussendoor herladen (met bv een vaste draad aan de accu die de meeste laders wel hebben) kan nooit kwaad!
Zelf heb ik ook een Thermotop in de 110 maar nog niet gebruikt. Het brezan batterijtje gaat er voor de winter zeker uit. Mijn meissie moet wel kunnen starten elke ochtend

Vraagje: Laadt een AGM-accu dan zoveel makkelijker op als een standaard-lood-accu ?
Dieper ontladen is mooi maar daarmee raakt ie nog niet weer opnieuw vol, alleen als ie ook beduidend sneller vol raakt heb je over de winter enige zekerheid mbt een duurzame oplossing.
Vlgs mij is een/de andere oplossing gewoon een max. grote standaard-lood-accu kiezen (of een tweede parallel bijplaatsen).
Met een groter totaal-vermogen put je die lood-accu percentage-gewijs minder uit, dus voorkom je daarmee ook het diep-ontladen.
En ... een groter totaal-vermogen maakt ook dat de laadstroom groter kan zijn, dus de accu is sneller weer op peil.
Overigens, mijn huidige Defender (een Puma) heeft een "ideale" laadspanning (zo rond de 14,2-14,3 V) -- dat is overigens (ook) de ideale laadspanning voor een normale lood-accu.
Groeten MarcS