Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en heb een standkachel laten inbouwen... Heerlijk.
Nu merk ik dat mijn accu soms wat moeite heeft met het starten nadat de kachel ruime tijd gedraaid heeft.
Om problemen te voorkomen wil ik een nieuwe accu plaatsen. Heeft iemand tips ?
Defender 90 BJ 2007 Puma 84.000 KM Standkachel Webasto Thermo Top evo 5.
Def, '07 puma: Standkachel welke nieuwe accu ?
-
Geerthubers
Re: Standkachel welke nieuwe accu ?
Als je vooral kleine stukjes rijdt met zoals in dit weer de kachel, lichten, blower, radio en wie weet nog andere verbruikers aan, zou ik eerder (een beetje) investeren in een accu(druppel)lader die je er af en toe 's nachts op kan zetten...
Laatst gewijzigd door VeeTee op 03 Dec 2013, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Als je vooral kleine stukjes rijdt met zoals in dit weer de kachel, lichten, blower, radio en wie weet nog andere verbruikers aan, zou ik eerder (een beetje) investeren in een accu(druppel)lader die je er af en 's nachts op kan zetten...
En/of investeren in een 220V motorvärme (zoals Vincent ook gedaan heeft
Als je zo'n motorvärme bij het goede adres bestelt ben je voor minder als een nieuwe/extra accu al klaar
Groeten MarcS
PS Zelfs bij zomers weer kan je accu-problemen krijgen als je - zoals ik iemand ken - de standkachel ook bij + 20 gebruikt (hij doet dit om twee redenen: 1º de motor loopt mooier vanaf de start, 2º de standkachel blijft in "running-order" (hij had al vele jaren geen gedoe, terwijl anderen nog wel eens terug moeten voor onderhoud). De man die er dus altijd warmpjes bij zit ... stond dus een keertje 's zomers zonder stroom (hij kwam starthulp halen, ik heb 'm toen geholpen met de druppellader omdat dat beter is voor de accu).
-
Roger B.
Allemaal leuk die 220v oplossingen....maar werkt alleen als je een stopcontact beschikbaar hebt.
ik zou eerder gaan voor een extra accu zodat je startaccu niet belast wordt
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Allemaal leuk die 220v oplossingen....maar werkt alleen als je een stopcontact beschikbaar hebt.
Maarrrrr als je niet genoeg bijlaadt (vanwege kortere stukjes bijv.) dan gaan ook twee accu's leeg (duurt wel langer).
Als vuistregel kan je aannemen dat de max-laadstroom rond de 10% van de Ah's van de accu zal zijn, dus 10 A bij een 100 Ah accu (en minder naar mate de accu vol raakt, en ook minder als de accu koud is). De dynamo kan dus nog zo groot zijn, de laadstroom is beperkt, en als dan de laadtijd ook nog eens beperkt is ... dan loop je tegen grenzen aan. Bedenk daarbij dat een normale loodaccu het niet leuk vindt om de kou te moeten trotseren terwijl hij niet minstens 80% vol is.
Maar goed, heb je geen 220 V dan is het over (hoewel, ik ken het verhaal over iemand in Zweden die gewoon een 220 ganerator meeneemt).
Heb je alleen zo nu en dan een 220 V connectie dan wordt het overigens al gauw interessant om hetzij druppellader, hetzij motorvärme, hetzij beide te monteren.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Maar goed, heb je geen 220 V dan is het over (hoewel, ik ken het verhaal over iemand in Zweden die gewoon een 220 ganerator meeneemt.
Tja, met een "ganerator" is het natuurlijk makkelijk gaan met die banaan...
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
- RobStewart
Geerthubers schreef:Nu merk ik dat mijn accu soms wat moeite heeft met het starten nadat de kachel ruime tijd gedraaid heeft.
You obviously have it on a timer so that it comes on before you get in the vehicle. The Maximum time the Webasto should run for is 20 minutes and should switch off after that time, there should be no significant drop off in battery starting power after that time as the pump draws very little current. If the blower is also on the circuit this should be set to recirculate and fan setting 1 as the vehicle interior will warm up a lot quicker.
The standard Puma battery should be well able to cope, have you had the existing battery checked ?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Landmarcs
"should be able to cope"
Dat lijkt mij ook, althans als met dit beetje kou moet het allemaal wel goed gaan. De accu was misschien al aan de "magere" kant.
(Hoewel, meermaals de kachel laten draaien, meermaals starten en weinig laden krijgt alles leeg -- 't is een beetje zoals met de portemonnaie, als d'r meer uitgaat als d'rin dan zie je vroeger of later de bodem ....)
Anyway, onder wat koudere omstandigheden komt het vaker voor, daarom dus is er de nodige belangstelling voor de 220 V oplossing in bijv. Zweden.
Verder zou je natuurlijk kunnen kijken naar een andere en/of aanvullende "aanjager". Ik heb al eens gekeken naar een computer-fan van een grote diameter. Als je zo'n fan gewoon in het lucht-kanaal kan knutselen dan geeft ie nauwelijks obstructie, zelfs als ie uitstaat, en als je 'm aanzet dan blaas je warmte in je interieur voor een fractie van de stroom van de aanjager. Zo'n fan zou 's zomers ook handig kunnen zijn: een bescheiden buitenlucht-stroom door de auto houdt de auto "koel" dwz, hij warmt niet extra op maar blijft op de omgevingstemperatuur.
't Mooie van zo'n fan is dat ie probleemloos uren kan draaien zonder dat je accu-zorgen hoeft te hebben, 's winters is dat natuurlijk niet van belang, dan hoeft ie alleen nadat de motorverwarming in werking is gezet (en eventueel nog een kwartiertje daarna) aan.
Groeten MarcS
Dat lijkt mij ook, althans als met dit beetje kou moet het allemaal wel goed gaan. De accu was misschien al aan de "magere" kant.
(Hoewel, meermaals de kachel laten draaien, meermaals starten en weinig laden krijgt alles leeg -- 't is een beetje zoals met de portemonnaie, als d'r meer uitgaat als d'rin dan zie je vroeger of later de bodem ....)
Anyway, onder wat koudere omstandigheden komt het vaker voor, daarom dus is er de nodige belangstelling voor de 220 V oplossing in bijv. Zweden.
Verder zou je natuurlijk kunnen kijken naar een andere en/of aanvullende "aanjager". Ik heb al eens gekeken naar een computer-fan van een grote diameter. Als je zo'n fan gewoon in het lucht-kanaal kan knutselen dan geeft ie nauwelijks obstructie, zelfs als ie uitstaat, en als je 'm aanzet dan blaas je warmte in je interieur voor een fractie van de stroom van de aanjager. Zo'n fan zou 's zomers ook handig kunnen zijn: een bescheiden buitenlucht-stroom door de auto houdt de auto "koel" dwz, hij warmt niet extra op maar blijft op de omgevingstemperatuur.
't Mooie van zo'n fan is dat ie probleemloos uren kan draaien zonder dat je accu-zorgen hoeft te hebben, 's winters is dat natuurlijk niet van belang, dan hoeft ie alleen nadat de motorverwarming in werking is gezet (en eventueel nog een kwartiertje daarna) aan.
Groeten MarcS
-
Roger B.
RobStewart schreef:Geerthubers schreef:Nu merk ik dat mijn accu soms wat moeite heeft met het starten nadat de kachel ruime tijd gedraaid heeft.
You obviously have it on a timer so that it comes on before you get in the vehicle. The Maximum time the Webasto should run for is 20 minutes and should switch off after that time, there should be no significant drop off in battery starting power after that time as the pump draws very little current. If the blower is also on the circuit this should be set to recirculate and fan setting 1 as the vehicle interior will warm up a lot quicker.
The standard Puma battery should be well able to cope, have you had the existing battery checked ?
Rob
webasto´s staan standaard op 30 min, maar in die tijd krijg je bij vorst je motor nog niet eens in de buurt van bedrijfstemperatuur.....ik liet de kacheml altijd 45 minuten voor vertrek aangaan, en dan was de motor pakweg 60 graden bij vertrek
gone
-
Landmarcs
Goedenavond Roger B.,
Jij bent dus net zo mal (of precies) als mijn goede vriend die in zuidelijk Frankrijk de Webasto in zijn Defender 90Td5 ook met plus 20 (of meer) aanzette (totdat ie zijn aanjager vergat en dus starthulp/acculader nodig had). Gelukkig had ik mijn 2 Amp druppelladertje bij me en was ie na anderhalve dag laden weer op peil (rustig doorladen is beter voor de accu, en 220 op een camping communal is goedkoper al een paar uur rondrijden).
Anyway, als je het motorblok op laten we zeggen 20-30 ºC hebt gebracht heb je de belangrijkste hobbel genomen, doorstoken naar 60 ºC kost veel diesel, accu-capaciteit en zorgt voor grote verliezen naar de buitenlucht.
Groeten MarcS
Jij bent dus net zo mal (of precies) als mijn goede vriend die in zuidelijk Frankrijk de Webasto in zijn Defender 90Td5 ook met plus 20 (of meer) aanzette (totdat ie zijn aanjager vergat en dus starthulp/acculader nodig had). Gelukkig had ik mijn 2 Amp druppelladertje bij me en was ie na anderhalve dag laden weer op peil (rustig doorladen is beter voor de accu, en 220 op een camping communal is goedkoper al een paar uur rondrijden).
Anyway, als je het motorblok op laten we zeggen 20-30 ºC hebt gebracht heb je de belangrijkste hobbel genomen, doorstoken naar 60 ºC kost veel diesel, accu-capaciteit en zorgt voor grote verliezen naar de buitenlucht.
Groeten MarcS