Onbalans bij Discovery 3 / Hoogteslag General Grabber AT2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Onbalans bij Discovery 3

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2014, 15:14

De garage zal toch zeker wel een set wielen hebben die je een week kunt monteren om dat te bevestigen??? :shock: :shock:

Als de hoogteslag zichtbaar is heb je wel hele slechte banden en dan is degene die ze gemonteerd heeft compleet nalatig geweest, want zo mag je een wagen niet eens van de brug laten rollen!

Maar om nou meteen andere banden te kopen zonder een anders etje wielen te monteren is ook nogal wat.

Overigens ben ik er helemaal fan van om gewoon een goede set straatbanden én (als je het gebruikt) een goede set off road banden te hebben.

(Alleen ben ikzelf te lui om te wisselen en dus heb ik nu alleen Muds en dat rijdt ronduit KUT)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

andre66

Re: Onbalans bij Discovery 3 / Hoogteslag General Grabber AT

Berichtdoor andre66 » 16 Jan 2014, 21:08

Dag discogant,

Ook ik heb een disco 3 gehad met de grabbers AT2. 5 jaar continu op gereden. Waren (als je goed luisterde) wel iets beter te horen dan de standaard banden van daarvoor. Nooit een balansprobleem gehad. Maar goed, de ene band is de andere niet.

Misschien heb je t allang gedaan dus waarschijnlijk een overbodige tip maar goed ik heb t ook moeten leren en deze is mij ook overkomen: modder, vooral aangekoekte modder aan de binnenzijde van de velgen is ook een gegarandeerde oorzaak voor onbalans.

En de aandrijflijn moet ook gebalanceerd zijn, heb met mn defender 90 een keer een loodje verloren dat op de aandrijfas zat, dat geeft ook een rare trilling.

Succes!

Discogant

Berichtdoor Discogant » 16 Jan 2014, 22:12

Goedenavond Andre,

Dank voor je post. Ik heb inmiddels contact gehad met de importeur van General en die adviseerde me de banden eerst eens goed te laten balanceren bij een bedrijf dat een match kan uitvoeren op velg - band. In 9 van de 10 gevallen is dat het probleem. Dat gaat morgen gebeuren. Ik zal de bevindingen laten weten.

Ik hoor de banden inderdaad ook meer dan de BFG AT's op mijn DII maar dat kan ook komen omdat een D3 veel stiller is dan de DII :lol:

Weet jij hoe je kunt checken of de aandrijflijn niet goed gebalanceerd is?

Gr,
Jeroen

andre66

Berichtdoor andre66 » 17 Jan 2014, 20:15

Ik kon t toen zien dat er een loodje miste aan de 'afdruk' die er nog zat. Ik heb toen de aandrijfas (t was de aandrijfas naar de achteras) gedemonteerd en weggebracht om te laten balanceren. Daarna geen trilling meer (die overigens ook bij 40-60 km/u 'begon' afhankelijk van hoeveel gas ik gaf).

Discogant

Berichtdoor Discogant » 17 Jan 2014, 21:07

Vandaag bij Euromaster alle banden laten balanceren. Alle banden hadden onbalans en de twee achterbanden moesten zelfs gematched worden (band draaien tov de velg) om volgens de norm (< 60gr) te kunnen worden gebalanceerd.

Maandag mag ik de auto wederom bij de garage achterlaten en gaan ze een en ander nog eens nader onderzoeken.

Het is een leerzaam proces ...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jan 2014, 21:10

en trilling nog net zo erg?
gone

Discogant

Berichtdoor Discogant » 17 Jan 2014, 21:14

Roger B. schreef:en trilling nog net zo erg?

Nee, al een stuk minder maar ik ga er morgen nog even mee de snelweg op. Had ik vandaag effe geen tijd meer voor maar de euromaster monteur vond het voor het type banden zeer acceptabel.

Dommel

Berichtdoor Dommel » 19 Jan 2014, 11:34

andre66 schreef:Misschien heb je t allang gedaan dus waarschijnlijk een overbodige tip maar goed ik heb t ook moeten leren en deze is mij ook overkomen: modder, vooral aangekoekte modder aan de binnenzijde van de velgen is ook een gegarandeerde oorzaak voor onbalans.

Ja, dat geeft toch trillingen in de wagen!
Je had m'n vriendin de eerste keer moeten zien kijken, toen we na Offroad Budel de provinciale weg opdraaiden: :o
'Oh nee, de auto is kapot!'

Toen en ook na de route over de Veluwe heb ik nadien op een parkeerplaats onder de auto gelegen... ja, mooie hobby! :mrgreen:

Komt volgens mij ook omdat ik redelijk grote velgen (18") onder de wagen heb steken. De velgen staan eerder in een laag blubber dan kleinere velgen met een hoge wang. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden...
Ik laat sowieso m'n banden geregeld balanceren en de auto ff uitlijnen.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jan 2014, 12:01

dat een velg met lager profiel band erop eerder in de blubberlaag zit , maar ook omdat een 18"velg op een auto waar standaard 16" op zit meer ruimte heeft tussen velgbed en ankerplaat en dergelijke en er dus ook een dikkere laag drab in de velg kan blijven zitten. wat voor meer onbalans kan zorgen
gone

Discogant

Berichtdoor Discogant » 19 Jan 2014, 12:18

Inderdaad bij de DII een keer meegemaakt maar dan weet je een volgende keer ook gelijk wat de oorzaak is, zoiets vergeet je niet.

Dit keer echt schone velgen (standaard 18"en geen 16" Roger) maar gewoon slecht gebalanceerd.

Terug naar “Techniek”