Hallo, ik ben nieuw op dit forum.. en eindelijk in het bezit van een Landrover.
Het betreft een "88 LW uit 72(dus series3?) legeruitvoering.
Ik heb een probleem met m'n versnellingsbak. De auto loopt op zich prima maar wanneer ik ergens tot stilstand kom, terwijl de auto nog in de versnelling staat en de koppeling dus is ingedrukt, dan krijg ik de auto niet uit de versnelling... ik moet dan eerst een stukje verrijden of de auto uitzetten... en dan wil hij weer schakelen.
iemand enig idee waar dit aan ligt?
Verder vraag ik me af hoe het kan, dat ik achter op de auto een 12Volts aansluiting heb, zit hier een omvormer tussen ofzo? omdat de rest vd auto 24 volt is?
Ik vraag dit omdat ik zelf in de auto ook ergens 12V nodig heb...
alvast bedankt voor de tips!
schakelproblemen series 3
Re: schakelproblemen series 3
De koppeling komt niet goed vrij dus. Check het vloeistofniveau in het potje en controleer de hoofd en de hulpcilinder op lekkage.
Als de hoofdcilinder lekt loopt de vloeistof langs het pedaal naar beneden. Is de hulpcilinder lek dan komt er remvloistof uit het waadpluggat onder in het vliegwielhuis.
Heb je een lekke cilinder vervang ze dan allebei en ook gelijk de flexibele leiding die naar de hulpcilinder gaat.
Om te weten of er een omvormer is ingebouwd kan je het beste de draden terug volgen vanaf de 12v aansluiting.
Als die 12v van 1 accu wordt gehaald kan je het beter verwijderen want dat kost je op den duur die ene accu.
Groet,
Eric.
Als de hoofdcilinder lekt loopt de vloeistof langs het pedaal naar beneden. Is de hulpcilinder lek dan komt er remvloistof uit het waadpluggat onder in het vliegwielhuis.
Heb je een lekke cilinder vervang ze dan allebei en ook gelijk de flexibele leiding die naar de hulpcilinder gaat.
Om te weten of er een omvormer is ingebouwd kan je het beste de draden terug volgen vanaf de 12v aansluiting.
Als die 12v van 1 accu wordt gehaald kan je het beter verwijderen want dat kost je op den duur die ene accu.
Groet,
Eric.
- Nicogroennl
Als je de topic "laadstroom series 3" doorleest staat er op pagina 3 denk ik een aanbieding voor omvormers naar 12v
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*
1*
Ik schat zo in dat het schakelmechanisme niet helemaal jofel is. Als de cilinders lekken, dan krijg je hem ook niet in de versnelling zonder "tandenpoetsen".
Doet hij dit in alle versnellingen of alleen in 1 of 2?
Doet hij dit in alle versnellingen of alleen in 1 of 2?
ik zou ook gaan kijken naar de bak zelf. als hij niet lekker ontkoppeld dan zou je dat moeten merken omdat je je koopelings pedaal veel te makkelijk in kunt drukken en dat de auto bij een stoplicht of afslaat omdat hij niet ontkoppeld is of dat de motor 'zwaarder' gaat draaien bij het stilstaan.
ik zou eerder gokken dat het te maken heeft met de selector in de bak of dat die schakel stangen boven in de bak niet lekker schuiven.
heeft je bak nog wel genoeg olie of niet? dan wil hij ook wel zwaarder gaan schakelen namelijk.
zit me ook te bedenken dat bij ons uit de versnelling nooit een probleem is geweest, er in wel soms
ik zou eerder gokken dat het te maken heeft met de selector in de bak of dat die schakel stangen boven in de bak niet lekker schuiven.
heeft je bak nog wel genoeg olie of niet? dan wil hij ook wel zwaarder gaan schakelen namelijk.
zit me ook te bedenken dat bij ons uit de versnelling nooit een probleem is geweest, er in wel soms
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
of toplager dat klemt, of toch niet volledig vrijkomen van de koppeling.... "iets" aandrijving houden op de primaire as zorgt zeer zeker voor problematiek zoals beschreven, wat niet wegneemt dat het ook uit de bak zelf zou kunnen komen
gone
Zwaarder schakelen is niet het probleem...
De versnelling zit dan echt muurvast, dit gebeurd sowieso in de 1,2 en de achteruit.
de 3 en 4 zou ik niet weten(komt niet zo vaak voor dat je vanuit de 4 in een keer stopt met de koppeling ingedrukt). Als ik steeds bij stilstand tijdig zorg dat de auto in de vrij staat is er dus verder niets aan de hand(maar t' is niet heel handig dus ik wil het graag verhelpen).
Verder heb ik met schakelen nog wel het probleem dat (volgens mij een veertje geknapt is) de 1 en de achteruit erg dicht naast elkaar zitten. wellicht heeft dat er iets mee te maken.
De versnelling zit dan echt muurvast, dit gebeurd sowieso in de 1,2 en de achteruit.
de 3 en 4 zou ik niet weten(komt niet zo vaak voor dat je vanuit de 4 in een keer stopt met de koppeling ingedrukt). Als ik steeds bij stilstand tijdig zorg dat de auto in de vrij staat is er dus verder niets aan de hand(maar t' is niet heel handig dus ik wil het graag verhelpen).
Verder heb ik met schakelen nog wel het probleem dat (volgens mij een veertje geknapt is) de 1 en de achteruit erg dicht naast elkaar zitten. wellicht heeft dat er iets mee te maken.
al het zowel de 1,2 en achteruit is dan ga ik bijna gokken op de selector 1/2 die achter in de bak zit. daar draait namelijk het achteruit tandwiel ook tegen aan..
maar dan zou ik toch die olie eens controleren.. je zou kunnen kijken of er rommel zit in de olie die uit de bak komt.. en daarna de olie weer aftoppen tot aan de olieniveau plug (mits je een hoop rommel vind natuurlijk, dan is er iets kapot aan het draaien in de bak)
maar dan zou ik toch die olie eens controleren.. je zou kunnen kijken of er rommel zit in de olie die uit de bak komt.. en daarna de olie weer aftoppen tot aan de olieniveau plug (mits je een hoop rommel vind natuurlijk, dan is er iets kapot aan het draaien in de bak)
------
selector nakijken op gekke slijtage (pennen op de bak). maar is dit zowel met lopende motor als met stilstaande motor? dan zou je de koppeling mogelijkerwijze al uit kunnen sluiten nl. koppeling hoeft maar het geringste te blijven "plakken" en je hebt al meteen de misère te pakken met schakelen.
B@rt
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Het is alleen met lopende motor, dus als ik in de twee rijd en rem met de koppeling erbij en tot stilstand kom, kan ik hem niet meer uit die versnelling krijgen...
Ik moet hem tijdens het rijden al in de vrij zetten.
Rijdende weg is er geen enkel probleem (ook geen rare geluiden of iets dergelijks)
Ik moet hem tijdens het rijden al in de vrij zetten.
Rijdende weg is er geen enkel probleem (ook geen rare geluiden of iets dergelijks)