brandstofpomp maakt lawaai

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
bukhara

brandstofpomp maakt lawaai

Berichtdoor bukhara » 28 Nov 2013, 11:26

Bij mijn LR Discovery II (2002) maakt sinds kort de branstofpomp in diesel tank meer lawaai. Bij inschakelen contact hoor je de pomp duidelijk aanslaan en gaat naar verloop van tijd uit ( tussen 10-20 sec) motor start soms moeilijk. (niet altijd, dat is het vreemde.) Was wel water aanwezig in brandstofscheidingsfilter en is afgetapt. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn. (zit er bv een filter in opvoerpomp in tank die vervangen dient te worden)
Land rover Discovery II

conny

Re: brandstofpomp maakt lawaai

Berichtdoor conny » 28 Nov 2013, 11:40

Achterin even je tapijtje optillen; zit een luikje. Openmaken en daar onder zit de boosdoener. Waarschijnlijk zit de nattekrantenfilter in de brandstofpomp vol met zwart kauwgom. Schoonmaken met remmenreiniger en terug monteren. Indien probleem niet is opgelost dan vervangen voor een nieuwe pomp, wel een originele, want de imitatie is helemaal ruk. ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Nov 2013, 13:37

Of brandplaatjes onder de verstuivers moeten vervangen. Lucht in systeem zorgt ook voor luidruchtigere pomp
gone

bukhara

Berichtdoor bukhara » 30 Nov 2013, 01:35

Bedankt voor jullie reacties, ik heb pomp uit de tank gehaald en hij was mooi schoon (geen kauwgum :D ). Deze weer terug geplaatst. Probleem niet opgelost. Ook bij de verstuivers (brandplaatjes) geen lekkage gevonden. Blijkbaar zit er toch nog lucht in leiding, pomp blijft goed hoorbaar.
Sta open voor andere suggesties.
Land rover Discovery II

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Nov 2013, 13:26

die lekkage vind je niet hoor (hoe heb je dat bekeken vraag ik me ook nieuwsgierig af)

de verstuiver zit onder het kleppendeksel in de kop en de brandstof rail zit ook in de kop. De verstuiver heeft een afdichting boven en onder de brandstofrail. Als de brandplaatjes lekken wordt er druk vanuit de cilinder langs het brandplaatje en de verstuiver en de onderste afdichting in het brandstofsysteem gepompt, dan kan leiden tot lucht in je brandstofsysteem dat bij herstart zorgt voor extra geluid vanuit de pomp.

Het is ook mogelijk dat de pomp domweg meer herrie is gaan maken en dat kan dan een aanwijzing zijn dat ie begint te overlijden
gone

bukhara

Berichtdoor bukhara » 30 Nov 2013, 18:44

Weer dank voor je reactie, ik heb inderdaad de kleppendeksel eraf gehaald en bekeken of ik iets afwijkends zag wat kon wijzen op een lekkage.
Dit is blijkbaar te simpel gedacht van mij. Ga een nieuwe pomp bestellen en hopelijk is dat voldoende.
Land rover Discovery II

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 01 Dec 2013, 11:39

Eerst brandplaatjes doen is een stuk goedkoper dan gelijk een nieuwe pomp bestellen. Als je voor een hoop geld een nieuwe pomp er in gooit en het is nog niet over dan is het zonde van je centen.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gerard90TD5

Berichtdoor Gerard90TD5 » 01 Dec 2013, 15:46

had het zelfde euvel, weliswaar met een Defender TD5, brandstoffilter vernieuwd en het gejank van de pomp was over. Heb destijds hier foto's geplaatst van het oude filter.

Gr Gerard 90TD5

bukhara

Berichtdoor bukhara » 07 Dec 2013, 17:27

Aan allen die mij van raad voorzien hebben , bedankt. Ik heb toch voor de zekerheid eerst het brandstoffilter vervangen, ondanks dat deze er net inzat (10Kkm) en is het probleem opgelost. Start weer prima en de pomp is niet meer hoorbaar. Nu verliest mijn LR weer veel koelvloeistof dus weer lekker bezig .... :(
Land rover Discovery II

KobusPost

Berichtdoor KobusPost » 07 Dec 2013, 17:45

bukhara schreef:Aan allen die mij van raad voorzien hebben , bedankt. Ik heb toch voor de zekerheid eerst het brandstoffilter vervangen, ondanks dat deze er net inzat (10Kkm) en is het probleem opgelost. Start weer prima en de pomp is niet meer hoorbaar. Nu verliest mijn LR weer veel koelvloeistof dus weer lekker bezig .... :(

Kijk dan eens linksachter de motor, daar gaat een slang naar het interieur, maar die loopt langs een ijzeren plaatje en daar was hij bij mij beschadigt.

Terug naar “Techniek”