Roger B. schreef:vwb het water.... beetje kip en ei verhaal....
komt er water in het systeem, mede doordat de remvloeistof hygroscopisch is, of is de vloeistof hygroscopisch omdat er (relatief veel) water in het systeem komt.?
Goedemorgen Roger B.,
Als je de "vakliteratuur" erop had nagelezen dan was dit kip en ei probleem voor jou geen vraag meer.
De hygroscopische kwaliteit is een gewenste eigenschap om het probleem van niet 100% dichte afdichtingen "op te lossen". Doordat de remvloeistof indringend water opneemt en daarbij verder niet in werking wordt aangetast (dwz tot een zekere bovengrens) is de hygroscopische remvloeistof nog steeds 1º keus bij de meeste constructeurs.
Je kan dus ook zeggen dat het symptoom-bestrijding is, als je zeker weet dat je water (en vuil) buiten kan houden heb je ineens een veel ruimere keus -- zoals we ook paracetamol tegen de hoofdpijn nemen ipv de oorzaak van die hoofdpijn te zoeken.
Er bestaan overigens wel - zelfs al veel langer - hydrauliek-vloeistoffen op (minerale)olie basis; sinds de DS (of eigenlijk sinds de laatste Traction Avants) wordt die overigens dagelijks in de automotive wereld ingezet. Bij zulke olie moet je dus heel erg opletten in ingesloten water: water zakt uit en je wilt natuurlijk niet dat bijv. remcylinders - het laagste punt - vastvriezen. Als je met je auto uit de verwarmde garage de vrieskou inrijdt (of uit het warmere dal de bergpas op) dan zou je maar zo een onaangename verrassing krijgen.
Groeten MarcS