Hotfrog voorverwarming

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Whitehorse

Hotfrog voorverwarming

Berichtdoor Whitehorse » 23 Nov 2013, 16:35

Ik heb vandaag de bij Conrad gekochte Hotfrog motor-voorverwarmer gemonteerd en het lijkt aardig te werken.... Zoals te zien is, is het maar een klein ding (220 volt pomp met verwarmingselement) , dat gewoon tussen de uitgaande slang van de verwarming wordt geplaatst.
De bedoeling is dat de koude start van het dieseltje minder koud is en de verwarming het eerder doet.
Ik ga nu op zoek naar een goed waterdicht permanent stopcontact die ik aan de buitenklant van de auto kan monteren, zodat ik niet steeds de stekker in plastic hoef te verpakken! :)
http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110

GeertLW79

Re: Hotfrog voorverwarming

Berichtdoor GeertLW79 » 23 Nov 2013, 16:54

Ik zou ergens zo'n Caravan stopkontact monteren, die zijn voor zulke doeleinden gemaakt.

Geert
Light Weight 1979 2.25D

Landmarcs

Re: Hotfrog voorverwarming <motorvärme>

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2013, 17:22

Bonjour Cheval Blanc,

Mooi dat je tevreden bent, ik hoor ook niet anders :)
(Voor insiders is dit duidelijk, voor de anderen: Mijn broertje verkoopt een "hotfrog", tegenwoordig in een verbeterde variant, in Zweden. Ook al hebben daar velen een Standkachel, dan nog is een 220 V "Motorvärme" geen onhandige extra, ook omdat een Standkachel weer een aanslag op de accu doet. En als extra "service" verkoop ik zo nu en dan ook wat van die dingen hier in Nederland -- bij mij zijn ze goedkoper.)

Motorvärme.jpg
    Motorvärme

Als je het nu helemaal mooi wilt maken monteer je gelijk een druppellader en een afstandbediening zodat je de druppellader degewenst de hele nacht kan aanzetten en de "motorvärme" alleen een kwartiertje (of wat langer als het echt erg koud is) voor je van huis gaat. Overigens helpt het ook al als je die druppellader slechts een kwartiertje laat werken: hij laadt de accu ietsje bij ('t is dan wel erg weinig), maar waarschijnlijk wel zo nuttig is het verwarmings-effect - door de laadstroom wordt de accu van binnenuit ietsje opgewarmd en dus neemt de effectieve capaciteit enorm toe.

Met zo'n dubbele aanpak heb je dus driedubbel profijt: een lauw-warme motor, een (net) wakkere accu, en veel sneller warmte uit de kachel.

Groeten MarcS

PS D'r zijn niet veel mensen die een LandRover voor de zuinigheid rijden, maar bij koudere temperaturen is met name gedurende de opwarmfase het verbruik duidelijk hoger, dus daar zit een kleine winst (ook winst is dat er minder viezigheid uit de uitlaat komt). De grote verdienste is natuurlijk dat de opwarmfase niet echt goed voor de motor zelf is, als je het blok voor de start al op zomerse temperatuur hebt gebracht is de winst duidelijk.
PS2 Als je de "motorvärme" in de slang naar de kachel monteert (dit i.t.t. de standaard-instructie) heb je eerder/meer kachel-warmte.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 23 Nov 2013, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 23 Nov 2013, 17:25

Ik twijfel alleen nog een beetje over de plek waar ik hem gemonteerd heb: volgens de gebruiksaanwijzing moet hij eigenlijk onder het niveau van het drukvatje zitten omdat hij niet zelf aanzuigt....
Ik heb nu de motor even laten lopen en toen de hotfrog aangezet, dat werkt, maar is natuurlijk niet de bedoeling!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2013, 17:38

Whitehorse schreef:Ik twijfel alleen nog een beetje over de plek waar ik hem gemonteerd heb: volgens de gebruiksaanwijzing moet hij eigenlijk onder het niveau van het drukvatje zitten omdat hij niet zelf aanzuigt....
Ik heb nu de motor even laten lopen en toen de hotfrog aangezet, dat werkt, maar is natuurlijk niet de bedoeling!

Als ie maar lager als de kachel zit, dan moet het goed gaan. Wel opletten dat je de kachel goed gevuld hebt.
Overigens zit wel een beveiliging tegen oververhitting op, alleen moet het pompje (impeller) niet droog lopen, de koelvloeistof zorgt voor het smering van de impeller-lagering.

Groeten MarcS

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 23 Nov 2013, 17:53

0504_WEB_2.jpg

Hij zit toch een beetje hoog he?
En ik heb hem met de uitgang naar de motor, ik wil dat de motor de eerste warmte krijgt!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2013, 18:35

Hoe hoog ie precies zit kan ik zo niet beoordelen, maar hij zit iig vrij hoog.

Ik heb een voorbeeld gezien waar iemand een stukje extra slang-lengte nam en een soort ∂-bocht maakte met de "motorvärme" onderin deze lus.
Nadeel van teveel op en neer is wel dat je een eventuele luchtbel in de kachel ook weer erg lastig kwijtraakt (en met zo'n luchtbel doet ie het ook niet want de impeller pomp wel vloeistof maar trekt de lucht er niet uit).

En, ik blijf eigenwijs: Als het kan zou ik 'm om twee redenen vóór de kachel zetten: 1º de kachel zit zelf nu eenmaal erg hoog en het pompje pompt eventuele lucht dan naar de kachel toe, en 2º in de kachel verlies je weinig warmte als de aanjager niet aan staat, het blok wordt dus bijna net zo warm, maar je krijgt bij de start wel net iets meer warmte uit de kachel.

Groeten MarcS

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 23 Nov 2013, 19:09

Zit wat in Marc, ga ik denk ik proberen! (Die verwarming neemt natuurlijk pas warmte af aan de auto als de aanjager aanstaat.)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2013, 20:37

Whitehorse schreef:Zit wat in Marc, ga ik denk ik proberen! (Die verwarming neemt natuurlijk pas warmte af aan de auto als de aanjager aanstaat.)

Ja, en je mag aannemen dat je het motorblok niet tot aan de thermostaat-temperatuur (de thermostaat van de motorvärme) opwarmt*, dus verwarm je het kachelblok tot laten we zeggen 20 ºC als je de "voorgeschreven" opstelling kiest. Kies je de alternatieve opzet dan haalt het kachelblok zo'n 10 ºC extra, en mis je maximaal een paar graden voor je blok (want het kachelblok zal wel warmte iets verliezen).

* Dat kan natuurlijk wel maar dan moet je de "motorvärme" langer aan zetten, en d'r gaat toch 1 Kw/h door.

Groeten MarcS

PS Vlgs Zweeds onderzoek loont het gebruik van een "motorvärme" vanaf 10 ºC boven nul, dwz hieronder ga je een meetbaar meerverbruik zien.
PS2 Ander Zweeds onderzoek geeft aan dat een electrische verwarming zonder pompwerking veel minder efficiënt is.

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 23 Nov 2013, 21:40

Ik lees in de gebruiksaanwijzing dat je inderdaad de kachel eerst kunt verwarmen, maar alleen als er geen terugslagklep in het systeem zit. Dus de vraag: zit die er in mijn 110? Dat zou m.i. kunnen omdat de kachel zo hoog zit ten opzichte van de rest van het koelsysteem..

Terug naar “Techniek”