Hotfrog voorverwarming

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Hotfrog voorverwarming <motorvärme>

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2013, 22:21

Whitehorse schreef:Ik lees in de gebruiksaanwijzing dat je inderdaad de kachel eerst kunt verwarmen, maar alleen als er geen terugslagklep in het systeem zit. Dus de vraag: zit die er in mijn 110? Dat zou m.i. kunnen omdat de kachel zo hoog zit ten opzichte van de rest van het koelsysteem..

Cher Cheval Blanc,

De aanwijzingen van Mr Conrad zijn zo precies en volledig dat ze soms overvolledig zijn.
Als je de "motorvärme" vóór de kachel zet in de gebruikelijke stroomrichting dan heb je niks te maken met een eventuele terugslagklep (die er vlgs mij ook niet in zit). Alleen als je de pomp in tegendraadse richting zou laten werken loop je tegen een eventuele terugslagklep aan (maar ik zie niet waarom je de pomp tegendraads zou laten werken).

Groeten MarcS

Dommel

Re: Hotfrog voorverwarming

Berichtdoor Dommel » 23 Nov 2013, 23:11

Interessant, heb dit al eens overwogen in m'n auto in te bouwen.
In deze -link- wordt ook een bumperkit aangeboden.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Landmarcs

Re: Hotfrog voorverwarming <motorvärme>

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2013, 23:56

Commerciële uitingen zijn niet toegestaan, Post verwijderd

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 24 Nov 2013, 09:14

Er wordt door iemand op het Volvo V700 forum gewaarschuwd voor bestellen op Autodinges...wel betalen, niet leveren...
En ik kan de hotfrog nu niet gewoon omdraaien, dan stroomt hij inderdaad tegen de richting in.
http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2013, 10:07

Whitehorse schreef:Er wordt door iemand op het Volvo V700 forum gewaarschuwd voor bestellen op Autodinges...wel betalen, niet leveren...
En ik kan de hotfrog nu niet gewoon omdraaien, dan stroomt hij inderdaad tegen de richting in.

Gelukkig ken ik "Autodinges" niet.

En wat betreft je omdraaivraag: Geen idee of het kan, als er geen terugslagklep in de kachel zit dan moet het kunnen. Het zou niet mijn 1º keus zijn, vooral ook omdat ik van iemand (die een Conrad-ding had en bij mij met vragen kwam :? ) problemen hoorde maar hij had ook pech, zijn Conrad-ding deed het niet goed (na omruilen was hij wel blij).

Groeten MarcS

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 24 Nov 2013, 10:28

PS Vlgs Zweeds onderzoek loont het gebruik van een "motorvärme" vanaf 10 ºC boven nul, dwz hieronder ga je een meetbaar meerverbruik zien.
PS2 Ander Zweeds onderzoek geeft aan dat een electrische verwarming zonder pompwerking veel minder efficiënt is.

is er ook een link bekend naar deze onderzoeken
en wanneer wordt het efficent (comfortabel direct natuurlijk 8-) )
groet jelle

Whitehorse

Berichtdoor Whitehorse » 24 Nov 2013, 10:54

Ik haal wel twee nieuwe slangen en maak meteen een lus om de verwarming lager te kunnen hangen.
http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2013, 13:10

ikke jelle schreef:
PS Vlgs Zweeds onderzoek loont het gebruik van een "motorvärme" vanaf 10 ºC boven nul, dwz hieronder ga je een meetbaar meerverbruik zien.
PS2 Ander Zweeds onderzoek geeft aan dat een electrische verwarming zonder pompwerking veel minder efficiënt is.

is er ook een link bekend naar deze onderzoeken
en wanneer wordt het efficiënt (comfortabel direct natuurlijk 8-) )

Ikke Jelle,

Ik heb de linkjes nog niet teruggevonden (en dus even de vraag doorgespeeld - ik blijf zelf ook zoeken).

Qua efficiënt: Daar ging het om een vergelijkend onderzoek bij een paar verschillende auto's en verschillende verwarmingsdingen. Zoals een traditionele "dompelaar" in een vriesplug,een dompelaar in de motorolie en een extern gemonteerde verwarmer. Het resultaat was (bij min veel) dat het blok ook na langere tijd maar weinig was opgewarmd en bovendien ongelijkmatig -- de traditionele electrische verwarmers hebben geen pomp-functie en moeten het dus van convectie hebben, een motor-olie-verwarmer lijkt erg mooi maar motorolie heeft een veel kleinere warmte-capaciteit als koelvloeistof dus is de olie weer koud, en het blok nauwelijks opgewarmd, zodra de motor begint te lopen.

D'r zat geen "motorvärme" met impeller bij deze vergelijking maar gezien enerzijds het verbruik en anderzijds de opwarm-snelheid mag je aannemen dat zo'n "motorvärme" duidelijk beter scoort. Van de actie vorig jaar kreeg ik de terugmelding dat de auto met "motorvärme" 's winters zonder choke startte, en van een ander kreeg ik meetgegevens, en hij mat 25º als eind-temperatuur voor het blok (bij ± 0 omgevingstemperatuur en ± 20 minuten voorverwarmen).
Beide geeft aan dat je het blok bij normaal Hollandse winters dus makkelijk tot een "zomerse" temperatuur verwarmt.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2013, 16:08

Dag Ikke Jelle,

Ik heb de verwijzingen weer boven water:

"Ik kan het exakte dokument van de onderliggende studie even niet vinden maar hier een aanbevelings brochyre van het zweedse staats-energiedienst (= KEMA / ECN /TNO in NL??)" . http://webbshop.cm.se/System/DownloadRe ... 10_49w.pdf

Daar staat oa

En varm motor är bra för din ekonomi, din bil och för samhället.
Motorvärmare har normalt en effekt på mellan 400–600 watt. Det betyder att de kostar ungefär 50 öre i timmen att använda. En bil som varm­ startas minskar sin bränsleförbrukning vid start med upp till en deciliter jämfört med en bil som kallstartas. Samtidigt minskar värmen slitaget på motor och avgasreningssystem. Motorvärmaren är energieffektiv vid temperaturer ända upp till +10° C.

Lathund för motorvärmare.
• Om det är kallare än -15° C bör motorvärmaren slås på 1,5 timmar innan du ska åka iväg.
• Håller sig temperaturen runt noll grader räcker det att värma bilen i en timme.
• Ända upp till +10° C är det lönsamt att använda motorvärmaren då 30 minuters uppvärmning före start ger en märkbar bränslebesparing.

wat zoiets betekend als:

Een warme motor is goed voor uw financiën, uw auto en de samenleving

Een motorverwarmer heeft meestal een vermogen van tussen de 400-600 watt. Dat betekent dat ze ongeveer 50 öre per uur kosten in electriciteitsverbruik. Een auto die warm start verminderd het brandstofverbruik bij de start tot een deciliter vergeleken met een auto met koude start. Tegelijkertijd verminderen de slijtage van de motor en de emissies. De motorverwarming is energie-effectief bij temperaturen tot +10 ° C.

Checklist voor motorverwarming
• Als het kouder is dan -15 ° C moet de motorvärmarer 1,5 uur voordat u vertrekt worden ingeschakeld
• Rond het vriespunt ca een uur voor vertrek
• Tot 10°C loont het de moeite de motorverwarmer te gebruiken, sluit hem dan 30min voor vertrek aan.

=============================================
Van de gemeente Uppsala : . http://www.uppsala.se/Boendemiljotrafik ... orvarmare/

Afbeelding 16.png
    bij een traditionele passieve 4-600w motorverwarmer
    Afbeelding 16.png (21.37 KiB) 4421 keer bekeken

Hier http://www.hardenborg.se/Komponenter/motorvaermare.pdf heeft een zweeds autotijdschrift -zeg maar de ANWB kampioen- een vergelijkbare test gedaan van een traditionele slangverwarmers van 550W die op zelfcirculatie werken en z.g. blokverwarmers die via direct contact de motor (nog veel slechter) verwarmen maar vaak door de fabrikant worden aanbevolen vanwege de eenvoudigere montage.

Bij -20°C werd na drie uur (..) verwarmen med de 550W slangverwarmer (Topplock is cilinderkop)
Skärmavbild 1.png

Met de fabrieks aanbevolen blok/kontaktverwarmers van 400W (Volvo) en 250W (Skoda) na 3 uur bij -20°:
Skärmavbild 2.png

Er staat verder dat je weinig aan de warme olie hebt van de Scoda (rechts) omdat die na de start snel zijn warmte kwijt raakt aan de nog ijskoude koelvloeistof, water/koelvloeistof heeft nl een veel grotere warmte cooeficient dan olie.

De "motorvärme" met impeller-pompje heeft 1º 1 Kw/h vermogen en 2º een pompje en daarmee wordt de voorverwarmtijd veel korter (en dus heb je ook minder verlies naar het heelal gedurende het voorverwarmen).

Een standaard standkachel heeft een vermogen van 5 kWh, waarvan ± 2 kWh nuttig daarmee krijg je de auto desgewenst nog warmer. Desondanks gebruikt men in Zweden toch graag 220V verwarmers omdat 1º die geen aanslag doen op de accu en 2º 1 kWh stroom goedkoper is als een halve liter benzine/diesel.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door tom17 op 24 Nov 2013, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoi MarcS, Fijn dat je de moeite gedaan hebt detail-informatie te verstrekken. Ik heb de verwijzingen naar 'onze' gewijzigd daar dit net ff te commercieel is. Zoals je weet wordt dat niet getollereerd. Nogmaals dank voor je waardevolle bijdrage! Vriendeli

Terug naar “Techniek”