Dag Ikke Jelle,
Ik heb de verwijzingen weer boven water:
"Ik kan het exakte dokument van de onderliggende studie even niet vinden maar hier een aanbevelings brochyre van het zweedse staats-energiedienst (= KEMA / ECN /TNO in NL??)"
. http://webbshop.cm.se/System/DownloadRe ... 10_49w.pdfDaar staat oa
En varm motor är bra för din ekonomi, din bil och för samhället.
Motorvärmare har normalt en effekt på mellan 400–600 watt. Det betyder att de kostar ungefär 50 öre i timmen att använda. En bil som varm startas minskar sin bränsleförbrukning vid start med upp till en deciliter jämfört med en bil som kallstartas. Samtidigt minskar värmen slitaget på motor och avgasreningssystem. Motorvärmaren är energieffektiv vid temperaturer ända upp till +10° C.
Lathund för motorvärmare.
• Om det är kallare än -15° C bör motorvärmaren slås på 1,5 timmar innan du ska åka iväg.
• Håller sig temperaturen runt noll grader räcker det att värma bilen i en timme.
• Ända upp till +10° C är det lönsamt att använda motorvärmaren då 30 minuters uppvärmning före start ger en märkbar bränslebesparing.
wat zoiets betekend als:
Een warme motor is goed voor uw financiën, uw auto en de samenleving
Een motorverwarmer heeft meestal een vermogen van tussen de 400-600 watt. Dat betekent dat ze ongeveer 50 öre per uur kosten in electriciteitsverbruik. Een auto die warm start verminderd het brandstofverbruik bij de start tot een deciliter vergeleken met een auto met koude start. Tegelijkertijd verminderen de slijtage van de motor en de emissies. De motorverwarming is energie-effectief bij temperaturen tot +10 ° C.
Checklist voor motorverwarming
• Als het kouder is dan -15 ° C moet de motorvärmarer 1,5 uur voordat u vertrekt worden ingeschakeld
• Rond het vriespunt ca een uur voor vertrek
• Tot 10°C loont het de moeite de motorverwarmer te gebruiken, sluit hem dan 30min voor vertrek aan.
=============================================
Van de gemeente Uppsala :
. http://www.uppsala.se/Boendemiljotrafik ... orvarmare/

- bij een traditionele passieve 4-600w motorverwarmer
- Afbeelding 16.png (21.37 KiB) 4421 keer bekeken
=============================================
Hier
http://www.hardenborg.se/Komponenter/motorvaermare.pdf heeft een zweeds autotijdschrift -zeg maar de ANWB kampioen- een vergelijkbare test gedaan van een traditionele slangverwarmers van 550W die op zelfcirculatie werken en z.g. blokverwarmers die via direct contact de motor (nog veel slechter) verwarmen maar vaak door de fabrikant worden aanbevolen vanwege de eenvoudigere montage.
Bij -20°C werd na drie uur (..) verwarmen med de 550W slangverwarmer (Topplock is cilinderkop)
Met de fabrieks aanbevolen blok/kontaktverwarmers van 400W (Volvo) en 250W (Skoda) na 3 uur bij -20°:
Er staat verder dat je weinig aan de warme olie hebt van de Scoda (rechts) omdat die na de start snel zijn warmte kwijt raakt aan de nog ijskoude koelvloeistof, water/koelvloeistof heeft nl een veel grotere warmte cooeficient dan olie.
=============================================
De "motorvärme" met impeller-pompje heeft 1º 1 Kw/h vermogen en 2º een pompje en daarmee wordt de voorverwarmtijd veel korter (en dus heb je ook minder verlies naar het heelal gedurende het voorverwarmen).
Een standaard standkachel heeft een vermogen van 5 kWh, waarvan ± 2 kWh nuttig daarmee krijg je de auto desgewenst nog warmer. Desondanks gebruikt men in Zweden toch graag 220V verwarmers omdat 1º die geen aanslag doen op de accu en 2º 1 kWh stroom goedkoper is als een halve liter benzine/diesel.
Groeten MarcS