Te zuinig rijden #lage toeren #egr

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dommel

Re: Te zuinig rijden #lage toeren #egr

Berichtdoor Dommel » 23 Nov 2013, 14:33

Mijn Land Rover had ik nog maar een paar weken. Toen kreeg ik de melding dat partikelfilter vol zat en volgens het boekje moest ik maar eens flink gaan knallen met de auto.

Ik ben iemand die niet zijn auto bestuurd, maar ermee rijdt. Ik laat de motor eerst netjes warm worden en als deze warm is schuw ik de hoge toeren niet. Remmen zijn er om te remmen en niet om te aaien, maar ontwijk waterplassen als ik weet dat de remmen minuten ervoor flink te verduren hebben gehad en zo zet ik auto niet weg op de handrem. Bij een verkeerslicht laat ik, tijdens het wachten, na een flinke remactie ook geregeld de voet van de rem om wielen een klein beetje te rollen en op een andere plek van de schijf vast te grijpen.

Autorijden is niet alleen met het verkeer bezig zijn, maar ook met de mechaniek van de auto!

Bij aankoop had ik vertrouwen in het 2.2 PSA blok aangezien dit een beresterk blok is met wat aanpassingen voor offroad gebruik. Met het kleinere broertje was ik reeds bekend aangezien de 1.6 versie ook in de MINI Cooper D ligt. Die auto kreeg ook weleens een pak rammel als deze warm was en nooit problemen gehad met die auto.

Een volle partikel komt toch wel veel voor bij de de PSA motoren omdat men er als een zak aardappels in rijdt. Ik zeg tegen de LaRo dealer dat de vorige eigenaar een oude zak geweest moet zijn. Immers rijden jongeren niet zo'n auto; die kiezen eerder voor een 3-serie. Had ik ook gedaan als ik niet geregeld een kar zou moeten trekken en op blubberig terrein kom.

Partikelfilter gereinigd en de meldingen zijn niet meer teruggekomen. Enige maanden later reparatie aan de achteraandrijving en toen hebben we gelijk ff naar de remmen gekeken. Ja hoor... verglaasde remblokken en meteen laten vervangen. Mijn stelling dat de vorige eigenaar een slappe zak aardappels moet zijn geweest werd weer bevestigd!
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Terug naar “Techniek”