Def '85 200 TDI : Restauratie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor tim » 16 Aug 2014, 22:16

om uit te sluiten of je een disco of defender 200 tdi hebt, het meest betrouwbare is het bloknummer, ik meen dat een disco tdi met motorcode 11L begint, en een defender 200 tdi met 12 L

daarnaast het meest visuele zoals al eerder aangegeven;
de turbo van een disco zit beneden, zoals bij jou, terwijl die bij de def omhoog staat, de turbo komt dus - ruim- boven het kleppendeksel uit.
natuurlijk kan het zo zijn dat het spruitstuk en de turbo van defender versie op een discoblok is geschroeft, dan kan het - visueel - weer verwarrend zijn.

echterrrrrrrrrrrr, er is nog een specifiek verschil tussen een disco en defender tdi blok, in 1 oogopslag te herkennen:

de vorm van de bovenzijde van het distributiehuis;
- lees het gedeelte links van de waterpomp-

bij een discoblok loot dat horizontaal, bij een def loopt dat schuin links naar beneden toe af.
maw; ook nav van je eerder foto; je het vrijwel zeker weten een compleet origineel discoblok, in tegenstelling tot wat ik aanvankelijk dacht.
check voor wat het waard is nog even je motorbloknummer/code.
misschien dat erik tol nog even kan reageren met mijn aanname van 11/12L, hij weet een hoop van de verschillende landrover-diesel-blokken, zowel de externe als interne verschillen.

afijn, lekker belangrijk eigenlijk allemaal...
maar ja, ik moet toch ergens een heel klein beetje verstand van hebben, toch? :? 8-)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Roger B. » 16 Aug 2014, 23:27

da's waar...... en waar had jij ookalweer verstand van? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
gone

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor tim » 16 Aug 2014, 23:37

Help me roger, weet het echt effe niet meer.. :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Edward » 16 Aug 2014, 23:47

tim schreef:Help me roger, weet het echt effe niet meer.. :roll:



Van Boekhouden!! :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor tim » 16 Aug 2014, 23:52

boekhouden??

ik snap er werkelijk geen drol van..
sorry pike :roll: :roll:
nou, ik krijg het de 30ste wel uitgelegd mag ik hopen..

boekhouden..
man, ik heb een boekhouder :!: :D
kost me 1800 euri per jaar, mozeskriebel.
dan ga ik dat toch zelf niet snappen :?: :!: :roll:

goed, laten we maar weer terug gaan naar dat oeverloze tdi verschillengedoe, want van deze koefnoenzijuitstap snap ik de ballen nogmaals :mrgreen:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Pike
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 Sep 2013, 12:58

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Pike » 17 Aug 2014, 14:38

Begin nu een beetje de nadelen in te zien van een gestrand bouwpakket te kopen :mrgreen: !
Zeker omdat ik voorheen nooit Land Rover heb gereden en dus weinig kennis heb.
Omdat de motorwissel door de vorige eigenaar is uitgevoerd, weet ik niet goed welke spullen van de Discovery zijn gebruikt.
Wel handig om te weten als je spullen besteld.

Dat de motor uit een Discovery komt is nu wel duidelijk ;) .
Maar de versnellingsbak en de radiateur/intercooler?

Ik wilde slangen bestellen voor het aansluiten van de intercooler.
Las dat het uitmaakt of het de intercooler van een Defender of een Discovery is gebruikt.
Aangeraden wordt de radiateur/intercooler van een Discovery te gebruiken, maar dan moeten enige dingen worden aangepast.
Geen flauw idee (nog) hoe dat bij mijn Defender zit.

En voor de gearing schijnt het ook uit te maken welke bak is gebruikt.
Op zich uiteraard wel logisch.

Omdat mijn Defender hoofdzakelijk zal worden gebruikt voor reizen, zou de versnellingsbak van een Discovery beter zijn, denk ik.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Erik Peters » 17 Aug 2014, 14:56

Aan de hand van de baknummers zou je moeten kunnen achterhalen of ze uit een Defender of Discovery komen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Pike
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 Sep 2013, 12:58

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Pike » 17 Aug 2014, 15:01

Hier een foto van de Defender voor het demonteren.
Volgens mij worden de radiateursteunen op het chassis ingekort voor het plaatsen van de Discovery

Afbeelding

Omdat nu alles netjes verzinkt en gepoedercoat is, kan ik niet goed meer zien of ze zijn ingekort.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor tim » 17 Aug 2014, 16:16

Bakken:
in grote lijnen, zowel de disco als de def hebben de lt77 als hoofdbak, met dien verstande dat sec genomen een originele defender 200 tdi de lt77 s heeft, een mutatie tov de lt77 dmv sterkere lagers /tandwielen oid.
Niet heel erg boeie, een later ingebouwde 200 tdi rijdt ook prima met een "gewone "lt 77.

dan de tussenbak; ook hier weer, allebei de auto's gebruiken de lt230.
echter, een defender heeft standaard de zgn 1.4 eindoverbrenging eronder zitten, terwijl de disco is uitgevoerd met een standaard 1.2 eindreductie.
-hele vroege defenders hadden de 1.6 TB, die wil je helemaal niet hebben, tenzij het je hobby is om te greenlanen in de tuin van je schoonouders-
kijk zoals erik aangeeft; kijk onder
de auto naar de - gele- sticker die als het goed is op de TB moet zitten.c.q het ingeslagen baknummer.
naw de site van vis landrover scheveningen kun je achterhalen welke TB eronder zit.
- ook dat is niet heilig, daar het inwendige van de TB veranderd zou kunnen zijn met een andere eindreductie tandwielset-
maar ga er niet van uit dat dat het geval is.
mijn advies, als je een disco 230 hebt als TB, dus de 1.2 eindreductie; vooral lekker laten zitten, op de snelweg met dezelfde rijsnelheid minder toeren tov de 1.4 versie.
nadeel: in het terrein iets minder beginkracht tov de 1.4 versie.
dwz: alleen in de hoge versnellingen.

koelblok defender 200 tdi staand voor de auto:

links de radiateur, rechts ernaast in hetzelfde frame gemonteerd de intercooler.
wel/niet de steuntjes aanpassen: proefpassen met sluitplaatelement gemonteerd en motorkapbevestiging; dan zie je of je wel/niet voldoende ruimte hebt.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor tim » 17 Aug 2014, 16:41

110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten