Hangt de turbo omhoog of omlaag?
bij een 300Tdi als volgt:
Omlaag is Defender.
Omhoog is Discovery.
Ik heb bv een defender 300tdi in mijn Discovery, en bij dat blok zit de turbo omlaag.
Wastegate zit dus niet in het zicht, maar aan de achterkant van turbo richting blok,
en niet naar buiten waar je hem gelijk ziet zitten OP de turbo.
(dat ronde ding met stang dus. Of heet dat egr actuator oid? raak nu zelf in de war)
200Tdi is wat betreft gelijk aan 300Tdi als ik me niet vergis.
maar alles is ook weer uitwisselbaar kwa spruitstukken tussen Disco en Def.
en als ik het mis heb zal er wel rap verbeterd worden door de lui hier met meer verstand van de motor blokjes.
EDIT:
zie dat Roger B ook al had gereageerd.
schoot me net te binnen;
De koelfan op jou blok is die van een 200Tdi.
Discovery blok heeft een zwarte fan met meer schoepen en iets grotere diameter.
Maar die fan is ook weer uitwisselbaar dacht ik, 300Tdi fan past op 200Tdi of omgekeerd...
Def '85 200 TDI : Restauratie
- GJ Disco 300 Tdi
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26
Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985
Disco 1994 300TDI
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985
hij heeft toch ook een 200 Tdi...
en dat van de turbo....dacht, maar het is lang geleden, dat die bij de 300 Tdi bij zowel defender als disco "omlaag" zat
en dat van de turbo....dacht, maar het is lang geleden, dat die bij de 300 Tdi bij zowel defender als disco "omlaag" zat
gone
- GJ Disco 300 Tdi
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26
Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985
Roger B. schreef:hij heeft toch ook een 200 Tdi...
en dat van de turbo....dacht, maar het is lang geleden, dat die bij de 300 Tdi bij zowel defender als disco "omlaag" zat
ik zag een paar posts terug twijfel of het een 200Tdi is.. en als je dan begint te tikken..
Bij mijn oude motorblok zat de turbo omhoog, dat was nog het originele Disco blok..
Maar het maakt iig in een Disco motor ruim niks uit hoe dat ding gemonteerd zit.
back on topic...
Disco 1994 300TDI
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985
geen twijfel of 200 tdi, twijfel of disco of defender..... 
gone
- GJ Disco 300 Tdi
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985
yup, en volgens mij yup, of in elk geval zal ie niet optimaal passen... iets ingekort en aangepast zal het nog altijd beter functioneren dan geen tunnel en zoveel ruimte tussen fan en radiateurs
gone
Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985
Dan wordt het toch plan B: electrische fan.
Die heb ik al liggen.
Tenzij iemand mij nu weerhoudt met steekhoudende argumenten tegen een electrische fan
Deze kit vond ik op E-bay:
http://www.ebay.co.uk/itm/discovery-200 ... 3393b1f686
Een aanrader?
De vorige eigenaar heeft zelf iets in elkaar geflanst, maar dit wil ik niet terugzetten.
Die heb ik al liggen.
Tenzij iemand mij nu weerhoudt met steekhoudende argumenten tegen een electrische fan
Deze kit vond ik op E-bay:
http://www.ebay.co.uk/itm/discovery-200 ... 3393b1f686
Een aanrader?
De vorige eigenaar heeft zelf iets in elkaar geflanst, maar dit wil ik niet terugzetten.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985
wat ik meestal zie bij elektrische fans is dat men de koeltunnel weglaat en de fan achter tegen de radiateur monteert.... das leuk voor het koelen van de radiateur, maar af fabriek wordt OOK de intercooler door de rijwind EN de fan-wind gekoeld.
Bij langzaam rijden (offroad bijvoorbeeld) wordt dan je intercooler niet meer gekoeld wat best wel wat effect heeft op de prestaties van de motor
dus ik zou dan een (kortere)koeltunnel plaatsen met een elektrische fan in het gat waar normaal de viscofan zou zitten
Bij langzaam rijden (offroad bijvoorbeeld) wordt dan je intercooler niet meer gekoeld wat best wel wat effect heeft op de prestaties van de motor
dus ik zou dan een (kortere)koeltunnel plaatsen met een elektrische fan in het gat waar normaal de viscofan zou zitten
gone
- GJ Disco 300 Tdi
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26
Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985
of een push pull combinatie?
1 Fan voor en 1 Fan achter radiateur/intercooler.
Al is dat bij een modderbad weer niet al te best voor 1 van de fans...
Bij mijn Disco zit er een grotere intercooler voor de radiateur gemonteerd (bij aankoop al), mis dus in het terrein ook wat koeling op dat ding..
1 Fan voor en 1 Fan achter radiateur/intercooler.
Al is dat bij een modderbad weer niet al te best voor 1 van de fans...
Bij mijn Disco zit er een grotere intercooler voor de radiateur gemonteerd (bij aankoop al), mis dus in het terrein ook wat koeling op dat ding..
Disco 1994 300TDI
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten
