Vebruik Deffender
Re: Vebruik Deffender
tjonge, maar dan hebben we de kwaliteit van het wegdek of terrein - of beiden- nog niet meegenomen in de calculaties... Dan komt een auto ook hoger op z'n banden te staan, en dat heeft ook weer z'n weerslag op de rijwind/weerstand onder de auto. En dan over de luchtdruk maar niet te spreken, want hoe hoger je komt, hoe minder luchtdruk. Dat heeft weer gevolgen voor de motor, met name de brandstof/lucht verhouding.
- overlander
Ik heb met verbazing voorgaande mails gelezen over het effect van hogere banden op het verbruik en dat deze lastiger optrekken en meer zouden verbruiken.
Even ter overweging; een roverdrive of een disco tussenbak hebben een langere overbrenging hetgeen een positief effect heeft op het verbruik. Wat is er anders dan een hogere band of een zwaardere overbrenging (bij dezelfde rolweerstand); niets.
Ik heb zelf zo'n disco tussenbak en mijn def. loopt hierdoor echt veel rustiger en verbruikt minder! Heb je dan te weinig vermogen om op te trekken dan moet je eens langsgaan bij Bas4Cars voor een power upgrade; kan ik ook aanraden!
Even ter overweging; een roverdrive of een disco tussenbak hebben een langere overbrenging hetgeen een positief effect heeft op het verbruik. Wat is er anders dan een hogere band of een zwaardere overbrenging (bij dezelfde rolweerstand); niets.
Ik heb zelf zo'n disco tussenbak en mijn def. loopt hierdoor echt veel rustiger en verbruikt minder! Heb je dan te weinig vermogen om op te trekken dan moet je eens langsgaan bij Bas4Cars voor een power upgrade; kan ik ook aanraden!
Is zo'n tussenbak makkelijk zelf te plaatsen??
Wil dat eigenlijk ook voor mijn Defender.
Heb me laten vertellen dat je met het vervangen van 2 tandwielen in de tussenbak hetzelfde bereikt.
En is dat lastig of zonder special tools te doen?
Kostbaar??
Heb me laten vertellen dat je met het vervangen van 2 tandwielen in de tussenbak hetzelfde bereikt.
Kostbaar??
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
overlander schreef:Ik heb met verbazing voorgaande mails gelezen over het effect van hogere banden op het verbruik en dat deze lastiger optrekken en meer zouden verbruiken.
Precies, zelfs 10x16 banden moet gewoon kunnen onder een Defender (je zit dan tegen de disco-tussen-bak aan qua over-all reductie), of het past is een andere zaak. Heel grote wielen hebben zelfs een klein winstpuntje qua rollen: hobbeltjes worden glad gestreken door een grotere maat.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Roger schreef:Is zo'n tussenbak makkelijk zelf te plaatsen??
Kostbaar??
Zie hier: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... oductId=44
Groeten MarcS
Ikzelf als ervarings deskundige met 7.5x16 en 9.00x16 kan ik zeggen dat mijn td5 met 200pk het niet fijn vind om weg te rijden met de grote wielen. Ik zou dan ook niet aan 10x16 moeten denken,
Nu denk Marc iets anders dan ik. Hij kan de dan ook niets aan doen dat hij puur naar dec ijfers kijkt inplaats van het een keer op te meten..
Zie hier de diameters van de band 7.16 en 9.00x16
Het simpele optel sommetje van de bandenmaat gaat helaas niet op.
Nu denk Marc iets anders dan ik. Hij kan de dan ook niets aan doen dat hij puur naar dec ijfers kijkt inplaats van het een keer op te meten..
Zie hier de diameters van de band 7.16 en 9.00x16
Het simpele optel sommetje van de bandenmaat gaat helaas niet op.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Roger schreef:Is zo'n tussenbak makkelijk zelf te plaatsen??
Kostbaar??
Ik vind de 1.22 TB tov de 1.4 een flinke winst, iig aangaande rijgenot vanwege de rustigere loop dmv minder toeren.
Ron Bolleboom verkoopt complete TB van disco's voor pakweg 300 euro, incl garantie.
Wisseling goed te doen, zeker met hulp van een setje extra handen.
Zeer recent nog en topic alhier over geweest, kan het effe niet vinden.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Net een vriend van me dit topic eens door laten lezen. We liggen hier echt de ballen uit onze broek te lachen!
Hoelang kun je lullen over wielen en banden als je NOG NOOIT een andere maat of soort onder je Def gehad hebt en niet gewoon ervaren hebt hoe het voelt en reageert??
Zeker Johnny z'n ervaringen zijn gewoon goed waard. Die heeft alle ratio's van tussenbakken wel in een Def gehad en een scala aan banden gehad en nog in de schuur waar de gemiddelde bandenboer zich niet voor hoeft te schamen.
En dan nog weten de boekjesmensen te vertellen hoe het echt zit!
Blijft lachen dat interweb.

Hoelang kun je lullen over wielen en banden als je NOG NOOIT een andere maat of soort onder je Def gehad hebt en niet gewoon ervaren hebt hoe het voelt en reageert??
Zeker Johnny z'n ervaringen zijn gewoon goed waard. Die heeft alle ratio's van tussenbakken wel in een Def gehad en een scala aan banden gehad en nog in de schuur waar de gemiddelde bandenboer zich niet voor hoeft te schamen.
En dan nog weten de boekjesmensen te vertellen hoe het echt zit!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Tja. Vervangen van tandwieltjes toch net even een brug te ver voor mij.

Begin ik maar niet aan.
Begin ik maar niet aan.
Life's a journey, not a destination.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Johnny schreef:Ikzelf als ervarings deskundige met 7.5x16 en 9.00x16 kan ik zeggen dat mijn td5 met 200pk het niet fijn vind om weg te rijden met de grote wielen. Ik zou dan ook niet aan 10x16 moeten denken,
Beste Johnny,
Ervaring met jouw grote wielen heb ik niet, echter wel met een niet gechipte Td5 met een GKN-Overdrive. Gewoonlijk reed ik weg in de 2º en dat ging zonder mokken, als er verder niks in de weg lag. Later ... kreeg de overdrive kuren en bleef hij geregeld hangen, en dan kon je in z'n 1º weg rijden maar met overdrive, en dat vond de overdrive dan weer niet leuk - de koppeling in die overdrive hield niet van het koppel en ging dan slippen - dus dan maar in 2º met overdrive en met veel beleid ... of te wel alsof je in de 3º versnelling wegrijdt. Ook dat ging (maar niet van harte).
Het maakt natuurlijk wel uit hoeveel lading hebt, hoevel je trekt, hoe vlak de weg is en ook hoeveel lucht er in de banden zit en tenslotte of je het geluk hebt met de Td5 ... ik had denkelijk een erg soepele/vriendelijke Td5 ik hoor ook wel eens eentje erge hakketakkerig wegtrekken.
En dan wat betreft de inch-maten: Zoals ik al eerder aangaf: Monsieur Michelin doet iets geks met de 9x16 die dan in millimeter-maten (255/100-16) meer overeenkomt met 10x16 (ik had dat kunnen weten: ik had in 1980 al ruzie met de Michelin-maten, maar dan met fietsbanden).
Groeten MarcS