Vebruik Deffender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Vebruik Deffender

Berichtdoor Edward » 17 Nov 2013, 17:43

JoostKenya schreef:
Edward schreef:De kilometerteller klopt nu exact en heeft niet meer die domme afwijking van te weinig aangeven.

:? Als de teller nu met die 285 bandjes precies goed aangeeft, dan gaf die zelfde teller hiervoor met 750x16 juist teveel aan! ;) Dat verklaart voor een deel de afname van 1:9 naar 1:8. Ik geloof er namelijk niets van dat iemand voor prive doeleinden dit allemaal netje met GPS gaat meten of de tellerreading gaat corrigeren.
Goed punt Eric Tol :D

Klopt, ik zeg het verkeerd: hij geeft standaard iets teveel aan.

En wie zegt dat ik dat voor privé doeleinden zou doen? Je zegt hier dus dat ik een leugenaar ben die niet op deze manier het verbruik controleert? Dank je wel, heel respectvol. :shock: :shock:

Voor sommige klussen rij ik vaak achtereenvolgend naar hetzelfde adres, dat is dan een mooie gelegenheid om eens een keer het verbruik te monitoren over een vaste route met dezelfde omstandigheden. Dan kan ik ook mooi vergelijken tussen mét en zonder aanhanger.......

Maar dat is natuurlijk allemaal gelogen, wat jij wil Joost. :shock: :shock:

Het zal hier algemeen bekend zijn dat ik dat hok zakelijk rijdt en dus wil ook graag weten wat het ding me kost en dat bij tijd en wijle eens afzetten tegen een moderne bestelbus of andere wagen. Kostprijs van goederen is hier namelijk erg belangrijk en steeds belangrijker aan het worden. Het is m'n hobby, maar het moet wel binnen de perken blijven...
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 17 Nov 2013, 18:43

Nou sorry hoor.
Ik vond die 4% afwijking wel een plausibele verklaring waar niet iedereen meteen aan denk.
Dat je brandstof verbruik bijhoudt is natuurlijk heel gebruikelijk. Maar dat je steeds nadenk over de meetapparatuur en ook calibreert is denk ik vrij uniek.

Landmarcs

Re: Verbruik Defender

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2013, 20:45

JoostKenya schreef:Nou sorry hoor.
Ik vond die 4% afwijking wel een plausibele verklaring waar niet iedereen meteen aan denk.
Dat je brandstof verbruik bijhoudt is natuurlijk heel gebruikelijk. Maar dat je steeds nadenk over de meetapparatuur en ook calibreert is denk ik vrij uniek.

Hmm ... "Vrij uniek" ... daar zit een soort dubbele bodem in. Uniek is uniek, en "vrij uniek" ... dat is dus niet uniek?

Anyway, kennelijk ben ik al bijna net zo "vrij uniek" als Edward. Dwz, ik heb geen geijkte 30 liter tank, maar ik schrijf netjes kilometrages en getankte hoeveelheden op. (Ik tank vrijwel altijd heel netjes de vulhals vol, schud aan de auto, laat 'm z'n boertje doen, en nog eentje en dan nog eens helemaal vol, niet dat het echt dramatisch uitmaakt, sowieso geeft het voortschrijdend gemiddelde uiteindelijk adequate gemiddelde verbruikscijfers: als er één keer te weinig in gaat dan gaat er de volgende keer "teveel" in.)

Qua kilometer-teller-ijking kom ik tot een iets andere waarde, maar ik gebruik ook een iets andere standaard: gewoon de hectometerpaaltjes lans de snelweg, dwz op het lange eind, een aantal malen 100 hectometerpaaltjes vergelijken met de kilometerteller. Zo kom ik bij mijn 110 op 7.5x16 op een beperkte overdrijving: 2-3% (bij goed opgepompte banden), bij de vorige was de overdrijving ietsje groter, maar veel scheelde het niet.

Qua resultaten: Gemiddeld over het jaar heen zie je verschil tussen zomer en winter. 's Winters is de lucht dikker, de olie ook, en staan er meer verbruikers aan en dat zie je in de cijfers (tot 10% meer) ... dit past overigens deels ook op test-resultaten: 's winters het motorblok voorverwarmen loont, de eerste koude kilometers zijn "dure" kilometers. Een ander in het oog springend verschil: echt lange einden zonder al te veel haast zijn zuiniger, en doe je echt rustig aan dan krijg je zonder veel moeite 10% extra aan kilometers uit een tank.

En dan qua bedrijfs-economie: 1:10 komt op 13 €-cent aan diesel per kilometer, zou je 1:13 halen dan "verdien" je 3 €-cent per kilometer, dus ... het is wel een leuke sport om zuinig te rijden maar als je daar rijk van moet worden ... :oops: :oops: (ja, ja, het wordt wel iets anders als je 1:10 met 1:7 moet vergelijken).

Dus ... als bedrijfsmiddel vraag ik me af of een goedkoop en zuinig busje wel zoveel oplevert, zeker als je de afschrijving op zo'n busje meerekent. Als je het eerlijk bedrijfsmatig besomt moet je natuurlijk ook de kapitaalslasten verrekenen, maar als je het eerlijk doet moet je wellicht ook het plezier en bijv. ook het imago "kapitaliseren".

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 17 Nov 2013, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Nov 2013, 21:23

Landmarcs schreef:Dus ... als bedrijfsmiddel vraag ik me af of een goedkoop en zuinig busje wel zoveel oplevert, zeker als je de afschrijving op zo'n busje meerekent. Als je het eerlijk bedrijfsmatig besomt moet je natuurlijk ook de kapitaalslasten verrekenen, maar als je het eerlijk doet moet je wellicht ook het plezier en bijv. ook het imago "kapitaliseren".

Groeten MarcS

Klopt, maar zo af en toe wil je dat dan toch wel weer eens bevestigd zien. ;)

Overigens, met bewust wat zuiniger rijden en naast ipv aan de snelweg tanken valt er ook al een behoorlijke besparing te halen. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 17 Nov 2013, 21:30

Edward schreef:Overigens, met bewust wat zuiniger rijden en naast ipv aan de snelweg tanken valt er ook al een behoorlijke besparing te halen. :D

Met dat laatste valt zeker niet de minste winst te behalen, ik zie regelmatig een verschil van wel € 0,10 tussen een duur snelwegtankstation en een met zorg uitgekozen tankplaats. Da's toch gauw bijna 7,5%, daar moet je je best voor doen om dat op een andere manier te bereiken...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2013, 21:49

VeeTee schreef:
Edward schreef:Overigens, met bewust wat zuiniger rijden en naast ipv aan de snelweg tanken valt er ook al een behoorlijke besparing te halen. :D

Met dat laatste valt zeker niet de minste winst te behalen, ik zie regelmatig een verschil van wel € 0,10 tussen een duur snelwegtankstation en een met zorg uitgekozen tankplaats. Da's toch gauw bijna 7,5%, daar moet je je best voor doen om dat op een andere manier te bereiken...

Ik kijk zo nu en dan hier: http://www.brandstof-zoeker.nl/Utrecht/Leusden/ en dan weet ik weer waar ik moet tanken (diesel invullen en iets naar het zuiden scrollen).

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 17 Nov 2013, 22:01

Wel grappig dat linkje dat je door geeft Marc, echter de goedkoopste op het lijstje die bij mij in de buurt is was gisteravond 6 cent duurder dan vermeld.

Ik ga wel gewoon naar mijn gemiddelde prijs pomp met personeel achter de balie, 3 a 4 man in de WW kost ons per saldo meer dan die onbemande dingen.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2013, 23:04

Ron63 schreef:Wel grappig dat linkje dat je door geeft Marc, echter de goedkoopste op het lijstje die bij mij in de buurt is was gisteravond 6 cent duurder dan vermeld.

Ik ga wel gewoon naar mijn gemiddelde prijs pomp met personeel achter de balie, 3 a 4 man in de WW kost ons per saldo meer dan die onbemande dingen.

Tja, ik geef geen garantie. Heb zelf ook een keertje m'n neus gestoten, vaak klopt het wel, en in ieder geval geeft het een houvast mbt de actuele prijs-range. En voor mij geldt dat er 3 sterk concurrerende pompen niet ver weg zijn, twee tegenover elkaar en eentje 200 m verderop, die houden elkaar goed "scherp".

't Is waar dat onbemand weer een paar man in de WW helpt maar wat koop ik voor een "winkel" vol met zaken waar ik niet op zit te wachten?
Dat we niet meer op kolen stoken heeft ook de kolenboer werkloos gemaakt (om over de turfsteker etc maar niet te spreken).
Ik geef die uitgespaarde €uro's wel weer uit bij een dure garagist, da's dan in ieder geval weer "hoogwaardige" anti-WW bezigheidstherapie.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 18 Nov 2013, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

overlander

Berichtdoor overlander » 18 Nov 2013, 13:41

Nog een tip voor Iphonegebruikers; app van DirectLease TankService; erg handig te zien waar wat voor hoeveel wordt verkocht.

Overigens qua verbruik; mijn de 110 verbruikt 1:9,9 ("ongekablibreerde tank" op 235-85 AT2 banden). Dit is gecombineerd verbuik stad - snelweg - binnenwegen.

Verbruik is ZEER afhankelijk van; roofrack (10%), airco (10%, niet heel nauwkeurig gemeten) files en snelwegkilometers. Natuurlijk ook de snelheid die je rijdt. Vanaf 100kph neemt dit (schrikbarend) toe..

Rijdt momenteel tot lampje gaat branden circa 690km.

mzzl

Johnny

Berichtdoor Johnny » 20 Nov 2013, 07:33

Leuk om te lezen hoeveel moeite in het brandstofverbruik gestoken word..

Daar waar ik helemaal niet nauwkeurig in ben, vind ik het goed te lezen wat de verschillen zijn.

Ikzelf druk de dagteller altijd op 0 bij een volle tank en kijk dan hoever ik kom. Vaak tank ik tussen het rode vlak en de eerste witte streep. Ook dan zijn al grote verschillen te zien. Mede omdat je tijdens een tank leeg rijden allerlij situaties tegen kom.

Mijn td5 doet dan ook 550 km op een volle tank met bfg at 265 75 16 tegen 550 bfg mt 265. 75 16 in mijn beleving een gering of geen verschil in verbruik ondanks het andere profiel. Als ik me hoge brede sloffen kijk daar reed ik 400km. Mee, als het mee zit 450 maar dan praat ik echt over snelweg rijden zonder aanhanger (35"-12.5-15)

Zoals gezegt niet erg nauwkeurig maar vind het wel leuk dat ik geen verschil waarneem tussen at en mt banden.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Terug naar “Techniek”