Ombouwen luchtvering naar schroefveren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Franky J

Ombouwen luchtvering naar schroefveren

Berichtdoor Franky J » 11 Nov 2013, 21:52

Beste mensen,

Is er hier op het forum iemand die ervaring heeft met het ombouwen van luchtvering naar schroefveren op een Discovery 2.
Heb gelezen dat er ombouw sets te koop zijn maar zou graag eerst wat meer te weten komen over deze ombouw actie.
Alle info is welkom.

Groet Frank

Roger B.

Re: Ombouwen luchtvering naar schroefveren

Berichtdoor Roger B. » 11 Nov 2013, 21:55

Ik zou het nooit doen, maar das mijn mening.

Luchtbalgen verwijderen (en naar wens, sensoren, leidingen, compressor/ventielen kast etc)
veren met toebehoren plaatsen
klaar.....
Dan nog even zorgen dat de elektronica niet het SLS systeem wil blijven aansturen...

De D2 is ook met schroefveren achter geleverd, het ombouwen stelt niet zo heel veel voor.....
gone

Mieske74

Berichtdoor Mieske74 » 12 Nov 2013, 17:22

Terrafirma levert ombouwsets. Ik heb gekozen voor een ombouw set met 2 inch verhoging. De ombouw is gedaan door Bas4Cars.
De auto voelt nu stabieler aan, de vering is wel harder geworden, maar zeker in het terrein is de stabiliteit veel verbetert.

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 12 Nov 2013, 17:51

Is de compressor nog te gebruiken om bv banden op te pompen via de ventielen kast/die zou ik zelf lekker laten zitten.
Disco 1994 300TDI

Franky J

Berichtdoor Franky J » 12 Nov 2013, 20:03

Goede avond mannen,

Alle drie alvast bedankt voor jullie berichten.
De rede dat ik om wil bouwen is dat ik in de toekomst graag door de Balkan en oost Europa zou willen gaan reizen. Weet uit ervaring dat problemen met zo iets als luchtvering in deze landen niet zo simpel zijn op te lossen. Heb de afgelopen twintig jaar met de vrachtwagen op deze routes gereden en weet dat kapot staan met zo iets lulligs als een ventiel of hoogte regelaar voor veel oponthoud en bijkomende ellende kan zorgen.
Heb afgelopen week mijn Discovery 2 gekocht en ben een soort plan de campagne aan het maken van wat er allemaal kan of niet :D . Blij op dit forum mensen te treffen om mee van gedachte te wisselen en ideeën op te doen.

Groetjes Frank

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Nov 2013, 20:44

tja, persoonlijk zou ik dan waarschijnlijk die paar onderdelen gewoon reserve meenemen, Ik heb 80.000km met de D2 gereden en niet één probleem in welke vorm dan ook met de luchtvering gehad... dus om nou te zeggen dat je er zeker wat aan krijgt.... nee.

Maar als het je voorkeur heeft kun je er gewoon schroefveren onder zetten zoals gezegd.

Ik wilde niet van de luchtveren af omdat het met lading en zware aanhangers vele malen beter rijdt dan schroefveren. Nu met de P38 (voor en achter luchtvering) wil ik er al helemaaaal niet vanaf.
gone

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 12 Nov 2013, 21:06

Uit eigen ervaring gezien rijd ik ook liever niet met een luchtgeveerde vrachtwagen over zulke routes.
Een kapotte luchtbalg onder een cabine fixen is te doen (sacania 8x8) maar bij het onderstel toch een ander verhaal..
Het komt nooit gelegen of op een mooie plek terwijl de zon schijnt ;)

Extra leidinkjes of aansluitingen had ik persoonlijk al in de wagen gelegd.
Gelukkig rijden wij met blad veren en normale dempers onder de 8x8.
Disco 1994 300TDI

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Nov 2013, 21:11

bij een D2 of P38 balgen vervangen is zelfs in het veld niet echt een onoverkomelijke klus, en zo'n balg gaat niet zomaar stuk. kwestie van oude balgen vóór de reis al vervangen....die dingen gaan nu eenmaal maar een jaar of 7 a 10 mee.

overigens is zo'n compressor niet echt geschikt als banden pomp... als ie een lege band moet vullen is ie waarschijnlijk overleden voor je band vol is
gone

Terug naar “Techniek”