Ontstekingsprobleem V8 3.9efi (benzine en gas)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Justin

Ontstekingsprobleem V8 3.9efi (benzine en gas)

Berichtdoor Justin » 10 Nov 2013, 16:20

Goedemiddag allemaal,

Aangezien mijn Classic nogal traag was heb ik de ontsteking bekeken (foto 2, met nieuwe vervroeger), bleek de pin van de vervroeger er niet meer op te zitten (helemaal krom) en er een bout klem te zitten om de rotor op het juiste ontstekingstijdstip te houden. De vervroeger was lek, heb de auto nog niet zo lang en blijkbaar een 'oplossing' van de vorige eigenaar geweest om de vervroeger niet te hoeven vervangen..
Auto liep verder heel netjes, alleen dus wat traag, vooral in zijn laatste versnelling.

Inmiddels nieuwe vervroeger geplaatst en alles teruggeplaatst. Helaas heeft een enthousiaste kennis de ontsteking er al uitgetrokken voor ik markeringsstreepjes heb kunnen plaatsen en foto's heb kunnen maken. Hij kan er op twee manieren in (zie foto 1) en heb beide posities ook al geprobeerd. en hem ongeveer gezet zoals hij stond.

Helaas wil de motor niet starten, hij doet ook geen poging. De bougies hebben een goede vonk. Uiteraard moet de ontsteking weer op tijd worden gezet, maar hij zou toch minstens iets moeten doen of slecht lopen zodat ik hem op tijd af kan stellen.

Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd heb gezien of wat er mis is gegaan?

Motor krijgt dus gewoon vonk en brandstof. Heb het internet en werkplaatshandboeken al grondig doorzocht.

Bij voorbaat dank, heb geen idee waar ik nu nog naar moet kijken.
Bijlagen
ontsteking1.jpg
ontsteking.jpg

Roger B.

Re: Ontstekingsprobleem V8 3.9efi (benzine en gas)

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2013, 16:55

nou ken ik de wpl handboeken niet volledig uit mijn hoofd, maar daar zal toch wel in staan hoe je de ontsteking er in moet monteren ( eerste cilinder in BDP na de compressieslag en dan moet de rotor in de buurt van de eerste cilinder staan enz)

ook al eens gezocht in de kennisbank hier?
gone

Justin

Berichtdoor Justin » 10 Nov 2013, 17:16

Ja klopt. Er staat een afbeelding hoe de inkeping moet staan, cilinder 1 in bovenste dode punt van compressieslag met beide kleppen dicht (laatste is lijkt mij niet te controleren zonder demontage kleppendeksel) en dan moet de rotor richting cilinder 1 staan (ga er dan vanuit dat ze daarmee het contactpunt in de verdelerkap van cilinder 1 bedoelen omdat je vlak voor he TDC van deze slag een vonk moet hebben). Maar geen enkele sjoege. Kennisbank ook al doorgeweest.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2013, 18:07

ja, normaal neem je even het kleppendeksel er af om te checken of, en in welk BDP de eerste cilinder staat, en inderdaad de rotortip moet naar het contact van de eerste cilinder staan.

alle bougiekabels op de juiste plek op de verdelerkap?

je begint iets te vroeg en draait langzaam richting later en dan nog geen sjoege?
gone

Justin

Berichtdoor Justin » 10 Nov 2013, 19:22

Ik heb een fout gemaakt met het volgen van de kabel, de rotor wijst naar bougiecontact van cilinder 7 (twee contacten voor die van cilinder 1) als het vliegwielmerk op TDC staat.
Dat is raar, als hij er maar op twee manieren in kan zou dat 1 of 6 (recht tegenover) moeten zijn.

Ik heb de bougiekabels niet tegelijk los gehad, vanmiddag een voor een om te controleren of alles goed vast zat, die zitten dus goed.

Heb inderdaad m'n zus laten starten en tijdens het starten de ontsteking langzaam verdraaid.

Als je de as weer 180 graden draait zal hij naar het contact van bougiekabel 4 wijzen (en in de andere slag weer naar 7). Je krijgt hem dan dus nooit op 1. Dat is apart. Je kan de onsteking met afstellen ook nooit een kwartslag draaien om hem op 1 te krijgen, dat zit de vervroeger recht naar voren en past aan de achterkant de amplifier niet meer.

Ik las iets over het tandwieltje van de oliepomp verdraaien, maar omdat de ontsteking voorzien is van zo'n sleuf onderop kan hij er toch maar op twee manieren in zou je zeggen? Of kun je die sleuf waar de as in valt verdraaien zonder dat je de motor draait? De motor heeft niet gedraaid zonder ontsteking dus dat zou ook niet mogen kunnen..

Edit: Vind het zowiezo raar want hij zou na het contact nr 1 moeten staan omdat hij dan al heeft moeten ontsteken.
Laatst gewijzigd door Justin op 10 Nov 2013, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Justin

Berichtdoor Justin » 10 Nov 2013, 21:26

Kan het zijn dat ondanks dat de motor niet heeft gedraaid zonder ontsteking, het tandwiel van de oliepomp toch is verdraaid waardoor de rotor naar 7 wijst ipv 1? Ik heb geen idee of die sleuf waar de as invalt puur ter ondersteuning is of wordt aangedreven mbv een tandwiel. Waarschijnlijk wordt de as van de rotor aangedreven via die 'gleuf-koppeling' en drijft die as de oliepomp weer aan?

Justin

Berichtdoor Justin » 11 Nov 2013, 19:11

Probleem is opgelost. Alle bougiekabels zaten een contact te ver (met de klok mee). Hij draaide goed omdat de oude vervroeger helemaal klemgezet was onder de koelwaterleiding en hij dus toch vroeg genoeg stond. Het bleek ook mogelijk te zijn de onderste 'gleuf-koppeling' met een schroevendraaier te draaien. Ik was in de veronderstelling dat deze de as aandreef en de as op zijn beurt de oliepomp maar de ontsteking wordt dus aangedreven door de oliepomp.
Flink mee gehannest blijkt maar weer met deze auto ;)

Nu alleen nog een lamp zien te scoren om de timing perfect te zetten, start nu in ieder geval al een stuk beter.

Thanks voor het meedenken Roger.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Nov 2013, 20:49

tja carbs en verdelers is ook niet mijn sterkste punt, is van voor mijn tijd :lol:
gone

Justin

Berichtdoor Justin » 18 Nov 2013, 12:57

Eindelijk de stroboscooplamp binnen. Net de motor even afgesteld en is een stuk feller dan voorheen (op tijd en met nieuwe vacuumvervroeger).

Afstellen volgens werkplaatshandboek LR is 6 graden voor het TDC. Na naslagwerk op internet blijkt dat 8 graden voor het TDC het beste zou werken voor LPG. Hij staat nu op 8 graden, afgesteld met warme motor (thermostaat open) en airco afgekoppeld. Wel bij 1000 toeren ipv 800 aangezien ik niet zie hoe ik de gasklep terug kan stellen, maar denk niet dat de centrifugaalvervroeging dan al in werking is treed. Als ik hem nog wat meer vervroeg (richting 13 graden TDC) gaat hij veel meer toeren maken (= beter/efficienter lopen?).

Te veel vervroegen is natuurlijk onverstandig, wellicht kan ik hem wel iets meer van 8 graden vervroegen? Mensen met ervaring of die informatie over het ontstekingstijdstip van een 3.9efi op LPG wel ergens in een manual hebben gezien?

Justin

Berichtdoor Justin » 19 Nov 2013, 11:25

Niemand een idee tot hoe ver ik mag gaan met vervroegen voor deze 3.9efi op benzine en LPG?

Terug naar “Techniek”