Ontstekingsprobleem V8 3.9efi (benzine en gas)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Ontstekingsprobleem V8 3.9efi (benzine en gas)

Berichtdoor Landmarcs » 19 Nov 2013, 14:25

Justin schreef:Niemand een idee tot hoe ver ik mag gaan met vervroegen voor deze 3.9efi op benzine en LPG?

Tja, ik ben meer een dieselaar, maar ik weet wel dat je mbt de (mechanische) vervroeging altijd aan het schipperen bent.
Een echt goede electronische (123-ignition of vergelijkbaar) stemt de vervroeging af op het gevraagde vermogen, en corrigeert zelfs een deel van de onbalans in de motorloop.
't Kost even wat maar dan heb je ook wat ... het kan een verschil van dag en nacht zijn.

Groeten MarcS

Gargamel

Berichtdoor Gargamel » 19 Nov 2013, 18:02

Ik heb zelf altijd 9-10 graden aangehouden voor de V8 op LPG. Op zich kun je nog wel iets verder gaan maar vergeet niet dat de vacuum en mechanische vervroeging er ook nog bijkomen en je niet wilt dat ie gaat pingelen....
Overigens moet je bij het afstellen de vacuumvervroeging losmaken, zodat deze niet vervroegd.

Gerrit
On the 8th day god invented duct tape.....

Justin

Berichtdoor Justin » 19 Nov 2013, 19:13

Oke. Ja de vacuumvervroeger had ik los met afstellen en afgedopt (al maakte dat geen verschil in aflezing ontstekinstijdstip trouwens).

Wellicht nog iets verder vervroegen dus. Geen idee of ik dat bij een een V8 ook goed kan horen, pingelen, nooit verder dan 4 cilinders geweest ;)

Zo'n sjieke ontsteking komt er voorlopig niet op, nogal wat onkosten gemaakt de afgelopen tijd en wil er ook nog wat rij-plezier van proberen te hebben de komende tijd.

Iwema

Berichtdoor Iwema » 25 Nov 2013, 16:33

Let op bij het extra vervroegen van de ontsteking.

Ook op LPG moet de vervroeging (model afhankelijk) stationair tussen de 0 en 6 graden staan.
Als je teveel vervroeging geeft gaat de verbranding soms niet meer plaatsvinden.
De motor staat dan te ploffen.

Het beste kun je de ontsteking afstellen met een ontstekingslamp en een CO tester.
Zodra de HC's omhoog gaan heb je teveel voorontsteking.

Tijdens belasting kun je soms veel meer voorontsteking geven.
Dit moet je doen door in de verdeler de verdelerafstellingen te veranderen.
Dit kost veel tijd en je kunt dan niet meer op benzine rijden.

De oplossing is een TAP (timing advance processor) te plaatsen.
Deze past afhankelijk van de toeren en motorbelasting het tijstip aan als je op LPG rijd.

Hugo

http://www.iwemalpg.com

Terug naar “Techniek”