Vond de laatste tijd dat de ruitenwissers van mn 2003 defender wat meer lawaai maakten dan anders.
Ze gingen ook wat schokkeriger over de ruiten.
Heb ongeveer een jaar geleden de schakelaar aan t stuur al eens vervangen.
Ook de witte plastic schakelaar aan de ruitenwissermotorbehuizing voor het afmaken van de gehele slag is vorig jaar vervangen.
Gisteren stopte de ruitenwisser er (weer) helemaal mee.
Wat kan de oorzaak van bovenstaande problemen zijn?
Motor dood?
En ik herinner me dat ik het een kloteklus vond om het halve dashboard te slopen om er bij te komen.
Ook kreeg ik de motor niet los van de kabel die de wissers bedient. Zodoende heb ik de plastic schakelaar op de motor geinstalleerd terwijl hij zich nog in het dasboard bevond. Niet echt handig. Moet als ik de motor vervang de gehele bediening van de twee wissers mee loskomen?
Ruitenwisser Defender
Ruitenwisser Defender
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Roger B.
Re: Ruitenwisser Defender
dat ie stopt (hoor je ook de motor niet meer?) is elektrisch of mechanisch motorprobleem lijkt me. maar schokkerig en herrie kan ook betekenen dat die tandheugel buisjes asjes constructie gewoon gammel is...
het is gewoon een bud-oplossing die ze verzonnen hebben met die flexibele "draad" die een tandheugel op en neer schuift in een buis en daar dan twee asjes haaks op voor de ruitwissers...
het rammelt vaak, en de beweging is ook vol speling en dus wat schokkerig, zeker na een tijd van gebruik.
Draait de motor niet, dan beginnen te meten of er spanning (EN massa) beschikbaar is bij de motor zoals dat zou moeten. is dat het geval dan de motor nakijken, zoniet dan kijken (terug meten tot schakelaar en nog verder terug naar de bron) waarom niet.
Draait de motor wel, maar geen beweging in de wissers, dan zal de kabel /tandheugel/asjes contructie wel de geest gegeven hebben
het is gewoon een bud-oplossing die ze verzonnen hebben met die flexibele "draad" die een tandheugel op en neer schuift in een buis en daar dan twee asjes haaks op voor de ruitwissers...
het rammelt vaak, en de beweging is ook vol speling en dus wat schokkerig, zeker na een tijd van gebruik.
Draait de motor niet, dan beginnen te meten of er spanning (EN massa) beschikbaar is bij de motor zoals dat zou moeten. is dat het geval dan de motor nakijken, zoniet dan kijken (terug meten tot schakelaar en nog verder terug naar de bron) waarom niet.
Draait de motor wel, maar geen beweging in de wissers, dan zal de kabel /tandheugel/asjes contructie wel de geest gegeven hebben
gone
Denk inderdaad dat de speling parten speelt mbt schokkerigheid.
Motor draait niet, geen enkele reactie. Zekering is uiteraard intact.
Pfffff dashboard maar weer eens loshalen
Ellende.

Motor draait niet, geen enkele reactie. Zekering is uiteraard intact.
Pfffff dashboard maar weer eens loshalen
Ellende.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Dashboard los gedeeltelijk.
Stekker losgetrokken en zie dat op sommige polen spanning komt als ik stuurschakelaar bedien.
Ik gebruik dan de zwarte kabel in de stekker als massa.
Is dit een teken dat de motor op is of weer het witte plastic schakelaarbehuizinkje?
En hoe komt de motor los van de tandheugelkabel??

Stekker losgetrokken en zie dat op sommige polen spanning komt als ik stuurschakelaar bedien.
Ik gebruik dan de zwarte kabel in de stekker als massa.
Is dit een teken dat de motor op is of weer het witte plastic schakelaarbehuizinkje?
En hoe komt de motor los van de tandheugelkabel??
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Aanvullende info.
Motor is aan de praat.
Maar slechts zeer langzaam, en stopt op hoogste punt van de ruitenwisserslag. Hij krijgt de wissrs niet meer terug. Ik kan vervolgens met de hand de wissers terugduwen in de laagste stand, en de ruitenwisser weer aanzetten, waarna de motor de wissers weer errrrruuug langzaam in de hoogste stand duwt, om vervolgens weer te stoppen.
Het viel me de laatste weken al op dat de wissers erg langzaam liepen, zeker 's ochtends.
Ik dacht aan een zwakke accu.
Wie weet wat het is??
Motor is aan de praat.
Maar slechts zeer langzaam, en stopt op hoogste punt van de ruitenwisserslag. Hij krijgt de wissrs niet meer terug. Ik kan vervolgens met de hand de wissers terugduwen in de laagste stand, en de ruitenwisser weer aanzetten, waarna de motor de wissers weer errrrruuug langzaam in de hoogste stand duwt, om vervolgens weer te stoppen.
Het viel me de laatste weken al op dat de wissers erg langzaam liepen, zeker 's ochtends.
Ik dacht aan een zwakke accu.
Wie weet wat het is??
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Laatst iets vergelijkbaars met mijn '90. Motor vervangen en hele systeem naar ruitewisser toe. Bij VIS in scheveningen spullen gehaald en doet t weer als een zonnetje.
Die slang van motor naar ruitewisser was gecorrodeerd.Dan houdt het op. Hij zat helemaal vast. Geen beweing meer in.
Erg lastig met regen
Die slang van motor naar ruitewisser was gecorrodeerd.Dan houdt het op. Hij zat helemaal vast. Geen beweing meer in.
Erg lastig met regen
Corrosie lijkt ook hier het probleem inderdaad.
De uitgaande asjes waarom de wissers gemonteerd zitten zijn aardig verroest.
Denk inderdaad dat de staalkabel in de behuizing ook niet meer helemaal fris is.
Wat liters kruipolie en vaseline onder de rubber mofjes om de asjes en ik hoop dat ik het weer even uitzing.
Bizar inderdaad dat de motor gewoon ophoudt zonder dat de zekering eruit klapt.
Zal inderdaad ook binnenkort aan de oplossing van Frits moeten geloven.
Want soepel loopt het nog steeds niet. Maar volgens mij liep het systeem van nieuw af al niet echt super geluidloos en gladjes.

De uitgaande asjes waarom de wissers gemonteerd zitten zijn aardig verroest.
Denk inderdaad dat de staalkabel in de behuizing ook niet meer helemaal fris is.
Wat liters kruipolie en vaseline onder de rubber mofjes om de asjes en ik hoop dat ik het weer even uitzing.
Bizar inderdaad dat de motor gewoon ophoudt zonder dat de zekering eruit klapt.
Zal inderdaad ook binnenkort aan de oplossing van Frits moeten geloven.
Want soepel loopt het nog steeds niet. Maar volgens mij liep het systeem van nieuw af al niet echt super geluidloos en gladjes.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Net als mobieltjes: er zit een eindtijd aan die dingen. Ik was geloof ik ongeveer 120 piek kwijt voor onderdelen. Had niet de tijd om zelf het dashboard te verwijderen dus heb ik laten doen. Leuk klusje voor de zondagmiddag
Succes!
Succes!
120€ voor de motor compleet en het gehele wissermechanisme lijkt me niet duur.
En inderdaad is het een mechaniek dat slijt dus,.....
En inderdaad is het een mechaniek dat slijt dus,.....
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat