Achterruiten Discovery 3 geen beweging (FIXED)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RobStewart

Re: Achterruiten Discovery 3 geen beweging

Berichtdoor RobStewart » 19 Jan 2014, 18:37

Roger B. schreef:...is dat relais niet te vervangen als eerste poging?

Simple answer: No.

More complex answer: It is a micro solid state relay with no contacts ;)

looking at the diagram I see that it would work however you still need to make sure that the CJB gets the feed as originally intended.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Glenn

Berichtdoor Glenn » 19 Jan 2014, 19:48

Hallo Roger,

Inderdaad Rob.

Ook op disco3.uk zijn er tal van posts over deze zogenaamde relais. Op het schema zoals hier boven staat ze als relais 143, maar niemand weet waar deze staat.
Volgens velen is deze een geïntegreerde FET (transistor of solid state relais) op de print van de CJB. Voor het zelfde is er een storing in de time-out module...wie weet.

Ik had ook zitten denken aan een slecht contact van één van de pins van de connector op de CJB maar dit is zeer moeilijk te achterhalen, tenzij je ze nieuw pint.
Dit laatste kost een bom geld aan Land Rover pins of repair kit. Als het dan dat niet is sta je er netjes mee :|
De connectoren zijn niet afzonderlijk verkrijgbaar.

Vandaar ik eerder begin te denken om deze overbrugging te maken tezij er iemand op de proppen komt dat relais 143 te vervangen zou zijn, dan wil ik wel proberen.
Als het dan zo opgelost zou zijn, is er veel prutswerk vermeden.

Groetjes
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007

Glenn

Berichtdoor Glenn » 02 Feb 2014, 16:00

Vandaag geprobeerd met een overbrugging te maken en het werkt! :D
Heb de zekeringen 17 en 31 verwijderd en een +12V direct op de bovenste pinnen waar de zekeringen inzitten gezet.

Enige nadeel: ze werken ook met contactsleutel uit. (de isolatieschakelaar werkt ook mee op het geheel)
Ik ga nu op het gemak op zoek in de wiring diagrams waar ik een door het contactslot geschakelde 12V kan vinden om van af te takken, desnoods met een extra relais.

Maar dat zal voor volgende week zijn...

Glenn

Re: Achterruiten Discovery 3 geen beweging (FIXED)

Berichtdoor Glenn » 09 Feb 2014, 15:04

OPLOSSING VOOR ACHTERRUITPROBLEEM:
Gezien de FET's in de CJB niet altijd functioneren maak ik na lang zoeken en elimineren deze keuze om een bypass te maken zonder met kabels door de bulkhead te gaan.

1)Vandaag de relais 1 (bovenste van de 3) uit de CJB gehaald om op de uitgang van de relais een voeding af te nemen voor de achterruiten en deze aan de praat te krijgen. Deze relais komt van een algemene 50A zekering van uit de zekeringskast motorruim (P108) - zie commentaar Rob.

2)Uiteraard de relais terug volledig aangesloten met kabels en deze netjes vastgehangen met spanbandjes naast de CJB.
3)Kabels ingeplugd waar de relais normaal zit via platte 5mm kabelschoenen.
4)Ik heb afgetakt van de 12V uitgang van de relais en deze gesplit/vertakt naar 2 zekeringen van 15A (tussen de kabels)
5)Zekeringen 17 en 31 van de achterruiten (20A) weggenomen.
6)Op de BOVENSTE schuifjes waar de zekeringen 17-31 normaal zitten, telkens 1 kabel van de 12V uitgang via zekering (stap4) met een 3mm platte kabelschoen ingeplugd. (kan ook door een 5mm platte kabelschoen af te vijlen tot 3mm)
7)Kabelstjes netjes vastbinden met tyraps op de kabelboom naast de CJB zodat er niets los komt door trillingen.

Afbeelding

RESULTAAT:
-Achterruiten werken zoals het moet indien contact aan vanaf stand I
-Isolatieschakelaar (kinderveiligheid) in portier bestuurder werkt ook (deze isoleert de massa van de achterruiten)
-Timer functie na uitschakelen contactsleutel werkt NIET meer, enkel bij de voorruiten wel. (vind ik niet storend)

Belangrijk is dat de ruiten niet bediend kunnen worden met contactsleutel uit/verwijderd.

Zo, ik hoop dat ik hier nog anderen gelukkig mee kan maken, later nog wat foto's als ik even wat meer tijd over heb.

Groetjes,
Glenn

Terug naar “Techniek”