Extra koppelingsbekrachtiging

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Extra koppelingsbekrachtiging

Berichtdoor Edward » 06 Nov 2013, 23:51

Omdat de koppeling van de 130 niet echt licht gaat en mijn linkervoet gebroken blijkt ben ik op zoek naar een manier om de koppeling extra te bekrachtigen.

Het gaat om een Puma 130 dus de extra veer etc zit er allemaal al op maar dat voorkomt niet dat ik na 20 minuten een zeer pijnlijke voet krijg.

Weet iemand een goede manier of heeft iemand goede ervaringen met specialisten op dit gebied?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

mories
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 18:04

Re: Extra koppelingsbekrachtiging

Berichtdoor mories » 07 Nov 2013, 07:35

Hoi Edward,

Zoiets als dit http://www.redbooster.com/ ?
Deze is volgens mij nu alleen nog maar RHD verkrijgbaar, maar misschien brengt dit inspiratie.

Maurice

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Extra koppelingsbekrachtiging

Berichtdoor Roger B. » 07 Nov 2013, 07:56

Exact dat....maar dan lhd..... :lol:
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Extra koppelingsbekrachtiging

Berichtdoor Edward » 07 Nov 2013, 09:29

Precies dat idd! Wat is qua koppeling het grote verschil tussen rhd en lhd? Het is dezelfde cilinder etc dus alleen de leidingen lopen anders of denk ik nu te simpel?

Maw zou het te doen zijn de rhd servo in een lhd te monteren met aangepaste leidingen? :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Extra koppelingsbekrachtiging

Berichtdoor piet_g » 07 Nov 2013, 09:37

ben geneigd het zelfde te zeggen, maar het verschil is (bij een series in ieder geval) dat bij een RHD de koppelingscilinder een stuk naar het midden van de motorkap zit, terwijl bij de LHD die cilinder nog net in het hoekje onder de wing past. en dat laatste maakt het onmogelijk om daar die servo nog tussen te krijgen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Erik 110DCPU
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 Nov 2013, 10:30

Re: Extra koppelingsbekrachtiging

Berichtdoor Erik 110DCPU » 07 Nov 2013, 09:39

Edward, ik vrees dat je met ruimte in de knoei komt. De cilinders en pedaalhuizen zijn hetzelfde, maar je ziet dat de diameter van de booster problemen gaat geven.
Bij een LHD zit de cilinder ongeveer onder het spatbord en is er qua hoogte erg weinig ruimte.

Succes met een oplossing in ieder geval.

Erik

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Extra koppelingsbekrachtiging

Berichtdoor piet_g » 07 Nov 2013, 09:44

edward,

misschien even blond. maar voor hoelang heb je die oplossing nodig? is het een breuk die gaat helen of niet?

Reden waarom ik het vraag is dat wanneer het maar voor tijdelijk zou zijn, dat je ook zou kunnen kijken naar een soort van hefboomconstructie waarbij je met je hand kunt helpen bij het bedienen van het koppelingspedaal. is niet de netste oplossing, maar helpt je wel een tijdje te overbruggen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Extra koppelingsbekrachtiging

Berichtdoor Landmarcs » 07 Nov 2013, 12:22

Erik 110DCPU schreef:Edward, ik vrees dat je met ruimte in de knoei komt. De cilinders en pedaalhuizen zijn hetzelfde, maar je ziet dat de diameter van de booster problemen gaat geven.
Bij een LHD zit de cilinder ongeveer onder het spatbord en is er qua hoogte erg weinig ruimte.


Dag Edward,

Misschien nog een tweede bultje op de neus, een schoonheid-pukkel ??

Als ik zo de plaatjes zie wordt het in ieder geval erg krap, als je het al onder de wing gemöbelt krijgt. Maar een pukkeltje, daar draai je je hand niet voor om toch? (Beter ook maar niet doen, je hebt al een zere voet.)

O ja, vroeger, dwz ± zo'n tien jaar terug heb ik wel eens gelezen over een bekrachtigde koppeling op basis van onderdelen uit een of andere Engelse "luxe-wagen", 't stond waarschijnlijk in een LRO of LRE oid, waarschijnlijk heb ik ze nog op zolder liggen (ruimschoots tijd voor een zolder-opruiming).

Groeten MarcS

PS Overigens goed kl@te als je een zo zere voet hebt - ik weet niet wat de genezingsvooruitzichten zijn, maar pas als er iets stuk is weet je hoeveel je je ledenmaten als vanzelfsprekend gebruikt. Ik zelf heb een stukke schouder - gelukkig buiten mijn schuld - maar ik ben blij dat ik stuurbekrachtiging heb, zonder stuurbekrachtiging en pijnstillers kom ik niet ver, zelfs met stuurbekrachtiging ben ik me nu steeds bewust van mijn schouder.

Gebruikersavatar
ErwinD90
Berichten: 622
Lid geworden op: 03 Apr 2010, 21:21
Locatie: Tilburg, Netherlands
Contact:

Re: Extra koppelingsbekrachtiging

Berichtdoor ErwinD90 » 07 Nov 2013, 14:21

Iets eenvoudiger? Lijkt me op meerdere modellen toepasbaar.

http://www.mudcrawler.net/defender/TD5S ... edaal.html
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Extra koppelingsbekrachtiging

Berichtdoor Edward » 07 Nov 2013, 16:01

Die veer zit er bij een Puma standaard op Erwin ;) Al helpt da nie echt nie.

Heb net een jaar schouderellende achter de rug Marc, van een trap gelazerd en een stukje kraakbeen los. Dat is vastgezet met een kijkoperatie en daarna 6 weken op de bank. Het is onvoorstelbaar wat een mietje van een arm je daarna over hebt. Pakte een handcirkelzaag van het schap en heb hem net niet op de grond laten stuiteren omdat ik hem gewoonweg niet meer kon tillen.

Was ik daar net mee klaar breekt er een bout van het neuswiel en klapt de dissel op m'n voet..... :shock: :shock:

En Piet, het is waarschijnlijk blijvend letsel. Als de breuk nog aan elkaar groeit, de kans daarop is niet groot, dan zal de voet zwak blijven en niet meer mooi afrollen. Dus mank blijf ik waarschijnlijk ook. Zoek dus wel een blijvende oplossing.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten