110 3,5V8carb '86 start niet meer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Erik Peters » 07 Dec 2013, 00:21

Heytse schreef:Daarnaast passen de kleppen er niet doorheen, dus moet ik ze ruimer maken (ik meen 8,7mm). Heb nog geen juiste boor of iets dergelijks gevonden.

Dat ruimen doe je niet met een boor, maar met speciaal gereedschap (van de juiste maat). Bijvoorbeeld zo iets: ruimer (klik). De klepzittingen moeten ook (opnieuw) gefreesd worden (en de kleppen geslepen). De klep hoeft maar een fractie scheef op de zitting te komen, sluit dan niet perfect meer en wordt verkeerd belast (kans op breuk).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Heytse » 23 Dec 2013, 21:35

Zo, een paar weken later dan gehoopt, maar we zijn weer aan het opbouwen!
Om het een en ander goed te bestellen was dus nog even een uitdaging. Mede dankzij Rob heb ik nu alles compleet. Ben er intussen achter dat motornr. (21G) en koppen (sd1) niet bij elkaar hoorden. Daardoor was het wel even lastig. Besloten om de oude klepgeleiders te laten zitten daar die er zonder schade niet uit gingen. Wel heb ik klephoedjes gevonden die bij deze koppen kunnen worden gebruikt (worden ook gebruikt voor een opel manta :o ).
De koppen zijn ondertussen gevlakt en nieuwe kleppen gemonteerd. Uiteraard alles goed geslepen.
De cilinders zijn gehoond en de zuigers terug gezet met nieuwe zuigerveren. Uiteraard ook alle lagers van krukas en drijfstangen vervangen.
De nieuwe nokkenas is gemonteerd, ook weer met nieuwe lagers.
Morgen verder met opbouwen en ik hoop dat de motor voor het nieuwe jaar weer draait.
Wat me trouwens nog steeds verbaast is dat de motor nog altijd redelijk liep terwijl alle oliekanalen etc. helemaal waren dicht gekoekt. Kan toch best veel hebben zo'n v8.

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Heytse » 10 Mar 2014, 20:14

Het is alweer even terug, maar de motor loopt weer. Ik heb alleen mn twijfels bij de olie pomp. Deze is niet vervangen, maar had wel wat krassen bij het zuigertje van de druk regeling. Nu draait de motor dus, maar met te weinig olie druk.
Voordat we alles weer open trekken wil ik eerst de oliepomp + relief valve vervangen. Even gezocht op de bekende sites en dan kom ik op ETC4276. Wie weet of dit een gehele pomp is, of alleen de adaptor plaat waar ook het filter aan zit?

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor RobStewart » 10 Mar 2014, 20:42

The Oil Pump is 2 concentric gears held in the timing case and driven by the camshaft which also drives the distributor. ETC4276 is only the filter housing.

This is the relevant section from the old school parts book, which should tell you everything you need.

V8 Oil Pump.jpg


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Heytse » 10 Mar 2014, 20:51

Thanks Rob,

Ik had idd hetzelfde plaatje ervoor via microcat. Ik weet niet of het mogelijk is, maar volgens mij blijft de 'relief valve' in een open positie staan. Op het zuigertje en in het huis zaten wat krasjes. De vraag is echter of dit de druk dusdanig laag houd. Bij gasgeven krijgen we maar net 1 bar druk.
De tandwielen zelf zagen er nog goed uit.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor RobStewart » 10 Mar 2014, 21:08

If it were me I would replace the valve and spring and both the gears too, just because they look ok doesn't mean they are and it only takes a little amount of wear to make a big difference.

1 Bar is less than half what is "normal" , ie 2.06 Bar - 2.75 Bar (30 - 40 Ibf in2)

Oh and you are using 20w/50 Full Fat Mineral Oil ? anything else is way too thin and will affect the pressure readings.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Heytse » 10 Mar 2014, 21:13

Idd, als we toch bezig zijn vervangen we de tandwielen ook. Op het moment zit er 15w40 in.
Ik denk dat we ook de cover van de pomp vervangen daar er ook krassen in stonden bij de 'relief valve'


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten