hulp met de clutch
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: hulp met de clutch
dacht dat alle DOT in meer of mindere mate water aantrekken, zal best minder zijn bij hogere nummers.
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: hulp met de clutch
Roger B. schreef:dacht dat alle DOT in meer of mindere mate water aantrekken, zal best minder zijn bij hogere nummers.
De "hogere nummers" hebben hogere kookpunten. Dat koken is het probleem, en het hygroscopische effect van de vloeistof zal je aan je r€€t roesten als de kookpunten maar hoog genoeg blijven (maar dat kookpunt zakt dus naarmate er meer water is opgenomen).
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fluid
Groeten MarcS
Re: hulp met de clutch
Landmarcs schreef:Roger B. schreef:dacht dat alle DOT in meer of mindere mate water aantrekken, zal best minder zijn bij hogere nummers.
De "hogere nummers" hebben hogere kookpunten. Dat koken is het probleem, en het hygroscopische effect van de vloeistof zal je aan je r€€t roesten als de kookpunten maar hoog genoeg blijven (maar dat kookpunt zakt dus naarmate er meer water is opgenomen).
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fluid
Groeten MarcS
Niet alleen het kookpunt wordt een probleem, maar ook de aantasting van de cilinders. Hoe meer water hoe sneller die dingen wegrotten en gaan lekken.....
Gewoon een beetje onderhoud en op tijd een keer de vloeistof wisselen is aanzienlijk minder werk en moeite dan het wisselen van de cilinders......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: hulp met de clutch
Edward schreef:Niet alleen het kookpunt wordt een probleem, maar ook de aantasting van de cilinders. Hoe meer water hoe sneller die dingen wegrotten en gaan lekken.....
Gewoon een beetje onderhoud en op tijd een keer de vloeistof wisselen is aanzienlijk minder werk en moeite dan het wisselen van de cilinders......
Tja, het "goede"van remvloeistof is het opnemen van water - er kunnen dus geen opgesloten water-bellen in het systeem zitten die bij vorst de werking onverwacht kunnen blokkeren. Het slechte ... is dus dat opnemen van water ! En het enige wat je doen kan is met een zekere regelmaat de hydrauliekvloeistof vervangen (je moet het corrosie-probleem overigens ook niet overdrijven).
Vreemd is het dat Citroen al lang een minerale hydrauliek-vloeistof gebruikt, en dat dat heel goed gaat: geen vervanging of lekkage totdat de pakkingen/keringen door slijtage moe worden -- de Citroen-olie vraagt natuurlijk wel om aangpaste pakkingen/keringen etc. Dus ... de automobiel-constructie blijft kennelijk graag in dezelfde groef hangen n borduurt al erg lang voort op de DOT 3 - DOT 4 - DOT 5.1familie voort.
Naast de Citroen-hydrauliek-olie (want dat is echt een minerale olie) is er ook nog DOT 5 op siliconen-basis, en die is ook weer veel beter, maar DOT 5 kan uitsluitend en alleen in een maagdelijk droog systeem worden gebruikt.
Groeten MarcS
Re: hulp met de clutch
Hij schakeld weer! Ik denk dat er nog wel wat lucht in zit, na een stukje rijden werd het weer lastiger en was de vloeistof wat gezakt. Ik zal een beetje vloeistof en een trechtertje in de auto houden.
Bedankt voor de tips!
Bedankt voor de tips!
Re: hulp met de clutch
kroesen schreef:Hij schakeld weer! Ik denk dat er nog wel wat lucht in zit, na een stukje rijden werd het weer lastiger en was de vloeistof wat gezakt. Ik zal een beetje vloeistof en een trechtertje in de auto houden.
Bedankt voor de tips!
Het is dus gewoon lek...
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: hulp met de clutch
dat was mijn gedachte ook nu
. controleer even alle koppelingen in de leiding en op de cilinders (dus sleutel er op en voorzichtig voelen of ze vast zitten)..
die oplossing met de trechter is leuk als je ergens staat en naar huis moet, maar onderweg ontluchten (zeker als je alleen bent) wanneer je even vergeten bent om te controleren is gewoon ruk..
die oplossing met de trechter is leuk als je ergens staat en naar huis moet, maar onderweg ontluchten (zeker als je alleen bent) wanneer je even vergeten bent om te controleren is gewoon ruk..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten