wiellagers defender 90td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RobStewart

Re: wiellagers defender 90td5

Berichtdoor RobStewart » 30 Okt 2013, 23:06

edwinhout schreef:Waarom een throw away nut ?

Because the shoulder of the nut is also used to steek the nut to the stomp on the flat bit, (there is no intermediate bendy thin plate) so when you hit it with Tool number one (1,5kgs) you effectively destroy the tensile integrity of the thread, so re use is not an option :roll:. We do however sell lots of new nuts :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

def92

Berichtdoor def92 » 30 Okt 2013, 23:28

De hub vertoonde geen speling. heb het lager in de hand en daar zit speling op maar ik merk dat een nieuw lager ook op en neer kan bewogen worden. Aangezien ik de lagers wel liggen heb, maar vervangen dan.

1 van de asstompen vertoond een heel klein bruin plekje, dacht dit weg te schuren. Vond de lagers ook maar magertjes ingevet.
Lagers zien er oke uit en draaien soepel zonder bijgeluiden. zie wel dat sommige lagerschaaltjes wat 'ingesleten' zijn. je ziet waar het lager heeft gedraaid, maar dit is normaal zeker?

Bij het plaatsen van nieuwe lagers: de lagerschaal eruit tikken. kan dit gewoon met een platte doorslag of best een koperen staafje gebruiken zodat ik de behuizing niet beschadig met het tikken?
kan de vulring gewoon herbruikt worden bij nieuwe lagers? of een nieuwe halen?

Rob bedankt voor de PDF, zal hem eens doornemen.
rest ook bedankt voor de reacties.

groeten

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Okt 2013, 23:36

Roger B. schreef:bedoel alleen te zeggen dat een lager dat speling gekregen heeft in de gemonteerde toestand met nastellen, ondanks het feit dat er dus al voelbaar slijtage was, nog best lang mee gaat.

Mijn wiellagers gaan al 200.000 km mee. Ik heb ze wel eens een keer gereinigd, opnieuw gevet en een nieuwe naafkeerring gemonteerd (om de rotzooi buiten te houden).
De laatste keer heb ik alleen de lagers iets opgesteld.
10102013163.jpg

Ik heb ook (al geruime tijd) een setje wiellagers liggen, maar voorlopig heb ik die nog niet nodig.

Als je bij de Td5 naven de borgmoer vervangt voor twee "gewone" moeren (en de afstandsbus weg laat), zul je ook een borgplaat moeten monteren (en ik weet niet of het aseind daarvoor geschikt is).

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 31 Okt 2013, 00:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Okt 2013, 23:41

@erik
Dat is wat ik ook zeg, met schoon en voldoende ingevet houden en een beetje nastellen gaan lagers akelig lang mee...... heb de asstomp van een Td5 nooit goed bekeken, maar kan maar zo exact dezelfde zijn als van de voorgangers

@def92
aan een los in de hand genomen lager kun jij geen speling aflezen....de kooi zit altijd met spelingom het binnenschaaltje....

de lagers horen niet om de asstomp de draaien (bij vastlopen van een lager gebeurt dat wel en dan "last" ie zich aan de stomp vast) daarom zou ik niet gaan schuren aan de asstomp.

Officieel zul je de bus moeten vervangen door de bus die de meest juiste lagerspeling "creeerd " in de praktijk is dat vrijwel altijd de maat die er al in zat.

Lagerschalen uit en in de naaf met een doorslag van zacht materiaal om beschadiging van de hub en het lagerschaaltje te voorkomen
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Okt 2013, 00:09

Roger B. schreef:heb de asstomp van een Td5 nooit goed bekeken, maar kan maar zo exact dezelfde zijn als van de voorgangers

De asstomp van mijn 300 Tdi heeft een plat kantje bij de schroefdraad, waar de borgplaat "in valt". Mijn vorige 110 uit '84 had een asstomp met een groef in de schroefdraad, waar een lip in valt die aan de binnenkant in de borgplaat uitsteekt (net als bij de series III).
Mocht er bij de Td5 geen platte kant op het schroefdraaddeel van de asstomp zitten, dan is dat misschien wel te maken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 31 Okt 2013, 12:01

Volgens mij worden de lagers van een Td5 vanuit de fabriek gesmeerd met een toefje wd40 :lol: Gaan inderdaad eindeloos mee, maar lekker terreinrijden en je bent zomaar 1x per jaar aan de beurt per wiel.

Speling en functioneren van de wiellagers kun je het best controleren als het wiel gemonteerd is; klinkt het goed bij ronddraaien? Geen speling van 12 naar 6 uur en/of van 3 naar 9 uur? een mooie indicatie is de temperatuur van de hartvelg bij langere snelwegritten.

Degibson

Berichtdoor Degibson » 02 Nov 2013, 14:44

Is het niet verstandig om de diff ontluchting door te blazen? Omdat bij lichte overdruk(door verstopping de diffolie langs de keerringvan de steekas bij de wiellagers komt? En deze daardoor ook snel slijten? Of heb ik me wat aan laten praten?
Take the dirt home

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Nov 2013, 16:23

nee en ja.... als je het lager demonteerd (de naaf dus van de asstomp af haalt) dan zie je vanzelf wel of er olie uit het diff bij je lager gekomen is. Zolang er voldoende vet in je naaf(lagers) zit zal de olie niet direct een probleem zijn voor je lagers. Wat vaak het gevolg is van een verstopte ontluchting op de as, is dat ergens een keerring gaat lekken, of de dopjes op je meenemers
gone

Terug naar “Techniek”