2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichielG

2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Berichtdoor MichielG » 29 Okt 2013, 22:37

Hallo,

Na het vervangen van de seal van het kleppendeksel kon ik de 2.25 benzine een tijdje laten draaien. '71 (3 lagers)
Nou hoor ik een piepend geluid uit de motor. Vergelijkbaar met het kenmerkende V-snaar geluid. Echter deze heb ik vervangen en staat eerder te strak (kan het daardoor komen ?) dan te los.
Ik neem het waar sinds ik de vacuüm slang van de rembekrachtiging heb aangesloten maar het zou ook kunnen zijn dat de motor daardoor in het geheel iets stiller werd en het daarom pas begon op te merken.
EDIT: vacuüm slang weer los gehaald en dat maakt niet uit, verbeelding dus

Enig idee wat voor een dingen ik kan gaan proberen om dingen uit te sluiten ? Weet iemand van een checklist van bepaalde dingen ?
Hoor het graag als iemand een plan of idee heeft :roll:

MichielG

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP

Berichtdoor MichielG » 30 Okt 2013, 22:39

V-snaar eraf gehaald en heeel eventjes gedraaid maar met een dus stilstaande waterpomp en dynamo piept hij ook die kan ik dus uitsluiten.
Daarna de waterpomp en dynamo weer aangesloten.
Ook al staat de wagen niet in de versnelling op de koppeling drukken maakt geen verschil.
Na het even laten warm draaien (stom schijnbaar) kwam er na enige tijd (10 minuten) een alarmerende tik bij.
Uhh ok hoe moet ik nu te werk gaan en wat kan dit zijn, kan wel wat advies gebruiken: dit gaat mijn pet te boven. HELP

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Okt 2013, 23:46

heb je wel oliedruk?? of ben je je blok in de soep aan het draaien?
gone

MichielG

Berichtdoor MichielG » 31 Okt 2013, 08:28

Volgens het lampje wel, die gaat netjes uit na het starten. En volgens een olie slangetje dat naar de bovenkant van het blok loopt ook want die had ik eerst niet goed aangedraaid en daar liep het toen flink uit. Ook de enorme lekkages die ik had voor het vervangen van het kleppendeksel seal doen mij vermoeden dat er olie druk is. Maar het klinkt wel alsof hij in de soep gedraaid wordt :(

MichielG

Berichtdoor MichielG » 31 Okt 2013, 10:01

Omdat het een constante piep is doet mij dit vermoeden dat het een ronddraaiend deel moet zijn toch ? Aangezien het zonder de V-snaar ook piept ga ik toch denken aan de krukas o.i.d. Kan het een krukas lager zijn dat nu nog een beetje extra kapot is :?:

conny

Berichtdoor conny » 31 Okt 2013, 11:51

Ik heb een beetje het vermoeden dat de oplossing van dit probleem en jouw expertise een tikkeltje ver uit elkaar staan ;) Misschien is het slimmer de hulp van een ervaren iemand erbij te roepen; een garage. Tuurlijk, kost effe geld, maar de hele boel in de soep laten lopen omdat jij het blok gevuld hebt met remolie (ik geef maar een voorbeeld) is een stuk duurder.

Sorry voor de harde woorden, maar soms kunnen die je op weg helpen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Okt 2013, 11:53

tja...carter demonteren. lagerbokken loshalen en lagers bekijken.... maar je verwacht dat met voldoende oliedruk ook voldoende smrring zou zijn en piepgeluiden niet geheel binnen verwachtingspatroon liggen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2013, 12:20

conny schreef:Ik heb een beetje het vermoeden dat de oplossing van dit probleem en jouw expertise een tikkeltje ver uit elkaar staan ;) Misschien is het slimmer de hulp van een ervaren iemand erbij te roepen; een garage. Tuurlijk, kost effe geld, maar de hele boel in de soep laten lopen omdat jij het blok gevuld hebt met remolie (ik geef maar een voorbeeld) is een stuk duurder.

Of, wellicht is het een "leertraject" dat start met een plots in het diepe. Van eenvoudig een pakking vervangen naar een complete revisie.
(Een beetje als van krantenjongen tot multimiljonair, maar dan omgekeerd.)
Mogelijk is een goed lopend 2e hands blok een makkelijker en rendabeler route (maar met veel minder leer-traject ... mijn leer-trajecten lopen overigens gewoonlijk langs de schoenmaker).

Groeten MarcS

MichielG

Berichtdoor MichielG » 31 Okt 2013, 16:05

conny schreef:Ik heb een beetje het vermoeden dat de oplossing van dit probleem en jouw expertise een tikkeltje ver uit elkaar staan ;) Misschien is het slimmer de hulp van een ervaren iemand erbij te roepen; een garage. Tuurlijk, kost effe geld, maar de hele boel in de soep laten lopen omdat jij het blok gevuld hebt met remolie (ik geef maar een voorbeeld) is een stuk duurder.

Hallo Conny, uiteraard een oplossing maar lang niet de leukste. Ik ben een idioot die gewoon lekker aan het proberen en knutselen gaat dat is voor mij de lol. Dat en de waarde van een blok + de auto ook nog bij de experts krijgen is voor mij niet de moeite waard. Af en toe verniel ik dan wat dat is de keerzijde.

Roger B. schreef:tja...carter demonteren. lagerbokken loshalen en lagers bekijken.... maar je verwacht dat met voldoende oliedruk ook voldoende smrring zou zijn en piepgeluiden niet geheel binnen verwachtingspatroon liggen

Misschien was er al een lager kapot ofzo of gaan die dingen gewoon nooit stuk?
Ok ik ga het proberen, kan het blok daarvoor in de wagen blijven ? Kunnen de lagers er via die weg uit of als ik zie dat ze niet goed zijn moet ik volgende stappen ondernemen ?

@Marcs: Inderdaad, als de investering te groot gaat worden koop ik een ander blok.

Bedankt voor de reacties zo ver.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 31 Okt 2013, 21:08

Hallo Michiel,

Langs de onderkant van het blok kun je bij alle drijfstanglagers en alle krukas lagers zodra je de carterpan er af hebt (heb net even gecheckt bij mijn ondersteboven staand onthoofd 2,25D blok. Het blok kan in de auto blijven als je zin hebt in ondersteboven gepriegel met de nodige kilo's staal die eventueel uit je handen kunnen glippen en verdwaalde druppels motorolie in je ogen.
Je drijfstangen met zuigers kunnen er niet onderlangs uit (daarvoor moet de kop eraf en gaan ze bovenlangs het blok uit (maar dan heb je het niet meer over een simpel inspectie rondje en kun je beter het hele blok je auto uit tillen en op de werkbank zetten)

groetjes, Fenna
Afbeelding

Terug naar “Techniek”