2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP
Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP
Hoi Fenna, bedankt voor het kijken. Ik ben erg benieuwd of ik sowieso de staat kan checken of kijken waar het fout gaat door alleen te kijken, heb je nog tips ??... Bij de vervanging van de lagers heeft de workshop handleiding heeft nog een stap voor stap 1 en dat is: haal het blok uit de auto en haal het blok zo ver uit elkaar zodat alleen nog de krukaslagers in het cilinderblok zitten (dit is trouwens de tweede keer dat ik de huilende smiley mis). Wat een bende...
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP
ken die oude laro's niet, maar waarschijnlijk zou je met de auto volledig uit de veren het carter er wel onder vandaan .
dan kijk je onder tegen de krukas aan, drijfstanglagers kun je dan losdraaien, bekijken en eventueel vervangen. vooral heel goed de krukas bekijken of de geslepen vlakken niet beschadigd zijn, is dat wel het geval dan moet de krukas bewerkt worden en wordt een andere motor al een optie.
Ook de hoofdlagerkappen kun je van onderaf bij, al is de bovenste helft van het lager dan ERG lastig of niet bereikbaar omdat de krukas niet vrij kan van het lager. Maar om de lagers te inspecteren geeft de toestand van het onderste schaaltje vast wel een goede indicatie
Maar werken aan de lagers is het makkelijkst aan een motor die gestript in een motorbok hangt
dan kijk je onder tegen de krukas aan, drijfstanglagers kun je dan losdraaien, bekijken en eventueel vervangen. vooral heel goed de krukas bekijken of de geslepen vlakken niet beschadigd zijn, is dat wel het geval dan moet de krukas bewerkt worden en wordt een andere motor al een optie.
Ook de hoofdlagerkappen kun je van onderaf bij, al is de bovenste helft van het lager dan ERG lastig of niet bereikbaar omdat de krukas niet vrij kan van het lager. Maar om de lagers te inspecteren geeft de toestand van het onderste schaaltje vast wel een goede indicatie
Maar werken aan de lagers is het makkelijkst aan een motor die gestript in een motorbok hangt
gone
Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP
Hallo Michiel,
Voor jou heb ik zelfs 3 tips
1: Voor je de boel opentrekt, zou ik eerst goed gaan luisteren waar het exact piept. bv met een lange schroevedraaier als een stethoscoop de plaatsen van de krukas lagers beluisteren. Ook kan het nog de nokkenas zijn, luister die ook goed na (die zit vlak onder de verdeler en achter de 2 deksels (1 met brandstofpomp en 1 met olievulpijp)) distributiehuis, alles naluisteren waar draaiende delen zitten en sla er desnoods het handboek op na waar alle lagers zitten)
2: regel een los blok (zo compleet mogelijk) waar je naar hartelust op kunt oefenen met sleutelen (dat ondersteboven onthoofde blok is er bij mij zo een, het blok in mijn laro hoef ik dan niet te verprutsen met een ondoordachte actie)
3: begin goed uitgerust aan de klus. Je werkt dan alerter en zorgvuldiger!
Verder zat ik nog even te denken aan het v-snaar soort piep geluid. Dat kan heel goed een lager zijn met meer speling dan de tolerantie toestaat (dus versleten). Ik heb nu in mijn citroen een dergelijke piep in de kachelmotor en had dat eerder ook in een peugeot. In de peugeot sloeg de kachel motor na een aantal maanden piepen vast en heb ik die vervangen. Wat weet je van de onderhouds geschiedenis van jouw benzine blok? is in het verleden de olie altijd op tijd ververst en de filters vervangen?
succes, Fenna
Voor jou heb ik zelfs 3 tips
1: Voor je de boel opentrekt, zou ik eerst goed gaan luisteren waar het exact piept. bv met een lange schroevedraaier als een stethoscoop de plaatsen van de krukas lagers beluisteren. Ook kan het nog de nokkenas zijn, luister die ook goed na (die zit vlak onder de verdeler en achter de 2 deksels (1 met brandstofpomp en 1 met olievulpijp)) distributiehuis, alles naluisteren waar draaiende delen zitten en sla er desnoods het handboek op na waar alle lagers zitten)
2: regel een los blok (zo compleet mogelijk) waar je naar hartelust op kunt oefenen met sleutelen (dat ondersteboven onthoofde blok is er bij mij zo een, het blok in mijn laro hoef ik dan niet te verprutsen met een ondoordachte actie)
3: begin goed uitgerust aan de klus. Je werkt dan alerter en zorgvuldiger!
Verder zat ik nog even te denken aan het v-snaar soort piep geluid. Dat kan heel goed een lager zijn met meer speling dan de tolerantie toestaat (dus versleten). Ik heb nu in mijn citroen een dergelijke piep in de kachelmotor en had dat eerder ook in een peugeot. In de peugeot sloeg de kachel motor na een aantal maanden piepen vast en heb ik die vervangen. Wat weet je van de onderhouds geschiedenis van jouw benzine blok? is in het verleden de olie altijd op tijd ververst en de filters vervangen?
succes, Fenna

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP
Roger B. schreef:ken die oude laro's niet, maar waarschijnlijk zou je met de auto volledig uit de veren het carter er wel onder vandaan .
<knip>
Maar werken aan de lagers is het makkelijkst aan een motor die gestript in een motorbok hangt
Een series met 2,25 blok kun je op zijn wielen laten staan om het carter los te halen (eigen praktijk ervaring) Het carter terughangen is een verhaal apart met wat nodige achteruit gebeden...
die laatste opmerking (motorbok) sluit ik me volledig bij aan!
groetjes, Fenna

- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP
Maar werken aan de lagers is het makkelijkst aan een motor die gestript in een motorbok hangt
helemaal mee eens
maar bij een serie's zeker voor maar 3 lagers aan de onderzijde weegt het werk van eruit strippen niet op tegen even eronder liggen (vind ik dan he )
zeker als het in eerste instantie alleen controleren is van de lagers
groet jelle
Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP
Als het klinkt als een piepende riem kan het dan ook niet een piepende riem zijn, in dit geval de distributieriem? Uiteraard dan de spanrol, als die er in zit (ik ken die motor niet).
Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP
dat piepen zou ik ook niet weten waar ik het moet zoeken zonder te luisteren zegmaar. ik zou ook voor een deel op de olie en het onderhoud uit het verleden uit komen wanneer de vsnaar, waterpomp en spanrol / dynamo uitgesloten zijn.
dat tikken, waar komt de tik vandaan?
Wij hadden vorig jaar in een keer een tik in het blok zitten. dat is gekomen nadat we verstuivers van onze diesel vervangen. dat was de nekslag voor ons blok. Die hebben we toen helemaal gestript terwijl het blok in de auto is gebleven.
we zijn begonnen met het controleren van de klep speling,
daarna hebben we de carter er onderuit gehaald om de lagerschalen en de lagers van de krukas te kunnen controleren. Dit is een ruk klus om langs onder te doen, maar we hadden op dat moment ook geen zin en materiaal om het blok er uit te pakken. Wat wij gedaan hadden was alle olie er uit en vervolgens de laro aan de voorkant op aan beide kanten op drie van die 40X60 stoeptegels te zetten. dan stond de laro tenminste nog steeds op zijn eigen veren en had je aan de onderkant toch ruimte om te wennen. maar let idd op olie druppels.. het kan geen kwaad om het blok even een dag of langer stil te laten staan en uit te laten druppen.
helaas waren het niet onze lagerschalen.. dus uiteindelijk de kop er afgepakt.
het bleek in ons geval echt een geval van slecht onderhoud te zijn die het blok langzaam opgevreten heeft. we hebben dan ook nooit echt een oorzaak kunnen vinden van de tik, maar wel waar het ongeveer begonnen was.. namelijk een kapotte koppakking die er voor zorgde dat de cilinders lekte, plus waarschijnlijk ook gewoon te weinig en slechte olie.
over de lagerschalen van de krukas. in ons geval zagen die er allemaal goed uit, op eentje na. alleen maar 1 halve lager schaal van cilinder vier was verder uitgesleten dan de andere. dat was volgens de garage die even mee keek naar de onderdelen uit ons blok ook een raar iets.
dat tikken, waar komt de tik vandaan?
Wij hadden vorig jaar in een keer een tik in het blok zitten. dat is gekomen nadat we verstuivers van onze diesel vervangen. dat was de nekslag voor ons blok. Die hebben we toen helemaal gestript terwijl het blok in de auto is gebleven.
we zijn begonnen met het controleren van de klep speling,
daarna hebben we de carter er onderuit gehaald om de lagerschalen en de lagers van de krukas te kunnen controleren. Dit is een ruk klus om langs onder te doen, maar we hadden op dat moment ook geen zin en materiaal om het blok er uit te pakken. Wat wij gedaan hadden was alle olie er uit en vervolgens de laro aan de voorkant op aan beide kanten op drie van die 40X60 stoeptegels te zetten. dan stond de laro tenminste nog steeds op zijn eigen veren en had je aan de onderkant toch ruimte om te wennen. maar let idd op olie druppels.. het kan geen kwaad om het blok even een dag of langer stil te laten staan en uit te laten druppen.
helaas waren het niet onze lagerschalen.. dus uiteindelijk de kop er afgepakt.
het bleek in ons geval echt een geval van slecht onderhoud te zijn die het blok langzaam opgevreten heeft. we hebben dan ook nooit echt een oorzaak kunnen vinden van de tik, maar wel waar het ongeveer begonnen was.. namelijk een kapotte koppakking die er voor zorgde dat de cilinders lekte, plus waarschijnlijk ook gewoon te weinig en slechte olie.
over de lagerschalen van de krukas. in ons geval zagen die er allemaal goed uit, op eentje na. alleen maar 1 halve lager schaal van cilinder vier was verder uitgesleten dan de andere. dat was volgens de garage die even mee keek naar de onderdelen uit ons blok ook een raar iets.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP
Gerard4t schreef:Als het klinkt als een piepende riem kan het dan ook niet een piepende riem zijn, in dit geval de distributieriem? Uiteraard dan de spanrol, als die er in zit (ik ken die motor niet).
Hallo Gerard,
De 2,25 blokken hebben een distributie ketting met aan 1 kant een vaste vlakke geleide plaat en aan de andere kant een aandruk mechanisme voor het afstellen van de spanning.
groetjes, Fenna

Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP
heb je wel oliedruk? en zo ja, bereikt de olie ook boven de kop en nokkenas? nokkenas die onvoldoende smering krijgt in samenspel met de kleppen wilt ook graag voor dergelijke geluiden zorgen!
B@rt
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Re: 2.25 benzine piept EDIT: en TIkt nu ook HELP
Qua oliedruk B@rt, ik heb geen oliedruk meter maar constateer ik de dingen die ik eerder in de post al gezegd heb dus lampje uit en het bereikt de kop. Moet ik dit nog beter gaan meten ? Op welk niveau in het blok ligt dat ding ?
Verder heb ik onderhand de carter eraf en de drijfstang rondjes eruit. Ik heb gemeten hoeveel speling er zit tussen de drijfstang en krukas alvorens te demonteren. De waarden zijn: 0.35mm 0.30mm 0.35mm 0.30mm is dat aanvaardbaar ?
Met mijn amateur oog zie ik dat de rondjes gebruikt zijn maar ik zie verder geen schokkende dingen. Kan iemand iets zinnigs over de bijgevoegde plaatjes van de ringen en drijfstang uiteinden zeggen ?
Na verwijderen heb ik ook nog een foto genomen waar de rondjes zaten, ik zie wederom geen gekke dingen iemand anders wel ?
De andere twee foto's zijn van de carter inhoud waarin ik stukjes zag liggen, na even schoonmaken een paar stukjes op het aanrecht. Het zijn dunne stukjes die tussen mijn vingers kapot gaan en niet van ijzer (magnetisch) als ik beter naar de vorm kijk lijkt het wel bolvormig geweest te zijn maar dat ook mijn verbeelding zijn.
De krukas lagers heb ik nog niet aangezeten, kan ik ze nou alle drie losmaken of hoe ga ik daarmee te werk ? Van de drijfstangen had ik een tutorial gezien dus ik wist wel wat ik moest doen maar heeft iemand voor de krukas nog een verhaaltje/filmpje/handleiding ?
Hoor graag jullie reacties, en mogelijke vervolg stappen
Verder heb ik onderhand de carter eraf en de drijfstang rondjes eruit. Ik heb gemeten hoeveel speling er zit tussen de drijfstang en krukas alvorens te demonteren. De waarden zijn: 0.35mm 0.30mm 0.35mm 0.30mm is dat aanvaardbaar ?
Met mijn amateur oog zie ik dat de rondjes gebruikt zijn maar ik zie verder geen schokkende dingen. Kan iemand iets zinnigs over de bijgevoegde plaatjes van de ringen en drijfstang uiteinden zeggen ?
Na verwijderen heb ik ook nog een foto genomen waar de rondjes zaten, ik zie wederom geen gekke dingen iemand anders wel ?
De andere twee foto's zijn van de carter inhoud waarin ik stukjes zag liggen, na even schoonmaken een paar stukjes op het aanrecht. Het zijn dunne stukjes die tussen mijn vingers kapot gaan en niet van ijzer (magnetisch) als ik beter naar de vorm kijk lijkt het wel bolvormig geweest te zijn maar dat ook mijn verbeelding zijn.
De krukas lagers heb ik nog niet aangezeten, kan ik ze nou alle drie losmaken of hoe ga ik daarmee te werk ? Van de drijfstangen had ik een tutorial gezien dus ik wist wel wat ik moest doen maar heeft iemand voor de krukas nog een verhaaltje/filmpje/handleiding ?
Hoor graag jullie reacties, en mogelijke vervolg stappen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten