defender td5 koeling

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
bastol

defender td5 koeling

Berichtdoor bastol » 28 Okt 2013, 17:13

hallo hier,
Het weekeind een lekker stukje gereden alleen begon de motor ineens raar te doen..
Ik reed 110 en ineens houd de motor iets in en tegelijkertijd vliegt de koelwatertemp in het rood ( iets van een luchtbel??) en een seconde of 2 later weer alles normaal.. dit deed ie een paar keer vervolgens iets koelwater bijgevuld. Het tankje stond aardig onder druk.En daarna geen last meer..
het blokje verbruikt sinds ik hem heb ( nu een jaar) altijd wel wat koelvloeistof.. Is dit nou de typische lekke kop van de td5?? hij komt uit 1999 en staat ongeveer 160 op de teller..
groeten bas

Roger B.

Re: defender td5 koeling

Berichtdoor Roger B. » 28 Okt 2013, 18:28

inhouden is omdat de motorecu ziet dat ie te heet wordt, soort van noodloop. tegelijkertijd stuurd de ECU je temp meter aan dat ie te heet is en die loopt op. Als daarna de temp van het blok iets lager wordt zal de ECU weer het signaal "normaal" naar de meter sturen en loopt deze weer rap terug. en even later gaat ie uit noodloop

de meter geeft niet netjes de temperatuur aan, maar krijgt van de motor ecu een signaal voor de stand (koud/normaal/heet) waarin ie moet staan.

TD5 motoren hebben de neiging een "eigen niveau" aan te nemen..... mijn D2 Td5 (en meerdere die ik ken) stond het niveau ook altijd te laag in het tankje, als je bijvulde was het na een wat langere rit weer terug op te laag niveau. Als je niet bijvulde zakte het niveau ook niet lager.
Kan dus zijn dat je verbruik eigenlijk niveau instellen is.

Druk op het koelsysteem is normaal, warm water zet uit en vormt stoom dat zit allemaal in een gesloten systeem, dus dan loopt de druk een beetje op..

maar als je wil weten of je koppakking de oorzaak is kun je een CO2 snuffeltest uitvoeren om te zien of er CO2 (uitlaatgas) in de koelvloeistof zit
gone

bastol

Berichtdoor bastol » 29 Okt 2013, 07:41

ik ga vandaag even kijken of ik zo een snuffeltest kan laten doen...het water kookte trouwens ook..en ik gooi er op ongeveer 2000 km een liter koelvlooeistof bij.. het hoort niet geloof ik...

Roger

Berichtdoor Roger » 29 Okt 2013, 08:07

Zelfde ervaring als Roger B.

Het koelwaterniveau in het expansievaatje staat altijd ongeveer 2cm onder het aangegeven "laagste niveau"

Ik vulde ook steeds weer bij en na verloop van tijd verdween het koelwater ook weer om te stabiliseren op het 'te lage' niveau.

En inderdaad daar houdt het niveau stand. Wellicht staat het streepje op het reservoir iets te hoog.

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Okt 2013, 10:24

bastol schreef:ik ga vandaag even kijken of ik zo een snuffeltest kan laten doen...het water kookte trouwens ook..en ik gooi er op ongeveer 2000 km een liter koelvlooeistof bij.. het hoort niet geloof ik...

Één liter per 2000 km is veel, dan moet je toch zien waar die liter blijft. Kan zijn dat je die liter via de reservoir-dop weer verliest (die doppen moet de overdruk aflaten maar doen dat soms te goed -- eens een nieuwe dop proberen (en tot 1-2 cm onder streep afvullen, want die laatste cm duwt ie er toch uit, zelfs als alles gezond is) ? Koelvloeistof kan ook stiekem en vrijwel ongemerkt via de brandstof "koeler" weglekken. En ... als ie echt kookt en er is genoeg koelvloeistof dan is er meer mis: doet de thermostaat wat ie doen moet, is de radiator schoon, of is er sprake van een lekke koppakking of een lekke kop?

Groeten MarcS

bastol

Berichtdoor bastol » 31 Okt 2013, 13:24

nou goed weer een stukje verder... motor blijft op druk, zowel warm al koud..er is geen co2 gehalte gemeten in de koelvloeistof..Ik zit nu te denken aan een falende waterpomp (positief blijven denken).. wat me ook opviel was dat ik de koelvin heel erg makkelijk kan tegen houden. Stel nou dat hij niet genoeg koelt en daardoor druk gaat opbouwen..dan gooit hij het uit zijn reservoir..en dan ben ik het ook kwijt..of hij lekt via de koelwaterpomp???
het houd je bezig zo een defender :D

Degibson

Berichtdoor Degibson » 03 Nov 2013, 10:44

Links voor op het motorblok zit een koelwaterflens, daar willen ze nog wel eens op lekken(uitwendig) en vergeet de ouderwetse lekke radiateur niet, misschien raadzaam om het systeem af te laten persen ?!
Take the dirt home

Lodewijk

Berichtdoor Lodewijk » 06 Nov 2013, 13:00

Hallo

Ben nieuw hier maar heb een soortgelijk probleem. Ik heb een td5 discovery 2 uit 2001 en ook ik heb soms dat de temperatuur in het rood schiet en het vermogen wegvalt. Ik moet even wachten en dan herpakt hij zich en lijkt er niets aan de hand. Nu daalt het pijl van mij koelvloeistof wel snel en moet redelijk vaak bijvullen. Ook mijn kachel werkt hier niet goed door. Is dit nu een scheur in de cilinderkop? En indien dit het geval is waar kan ik dat goed en betaalbaar laten herstellen.

mvgr

Lodewijk

bastol

Berichtdoor bastol » 07 Nov 2013, 15:45

we gaan morgen de pomp vervangen..Thermostaat en visco fan heb ik al gedaan ( deze waren ook niet helemaal 100% ) Wat mij opviel is bij het aftappen van het koelvloeistof was dat er allemaal kleine aluminium schilvertjes in de vloeistof zaten...Dus ik hoop dat het de pomp is!!
Wordt vervolgd!!

Terug naar “Techniek”